Platform Vlieghinder Kennemerland
 

De miljarden voor KLM: de staat steunt een gedoemde industrie

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 725 
|
 De Volkskrant 
strooien_met_euros.jpg
Strooien met euro's niet zonder voorwaarden
Credit: pixabay

AirFrance-KLM moet door de Nederlandse en Franse overheid worden gered. Daarmee is voorlopig ongeveer 10- of 11 miljard euro gemoeid. Daar zal het niet bij blijven, want ook na 2020 ziet de toekomst van de luchtvaart er hulpbehoevend uit. Zondag legde Ties Joosten van het platform FTM in Buitenhof uit waar een flink deel van het steungeld naartoe gaat: naar kerosineboeren en naar Ierse vliegtuigleasemaatschap­pijen met holdings in fiscale piratennesten. Belastinggeld dat wordt weggesluisd naar belastingparadijzen, het is van een niet te overtreffen ironie.

Bekijk bericht op "De Volkskrant"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerrit uit IJlst

De luchtvaart kan de eerstkomende jaren alleen met grote verliezen werken!! De passagiers komen niet in grote aantallen weer terug !!1 Dus de conclusie geen gemeenschapsgeld gooien in een bodemloze put !!!! Dat kan beter besteed worden !!!

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Bedrijven steunen die niet of nauwelijks belasting betalen moeten we niet willen!

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

KLM start voorzichtig z'n Europese netwerk weer op. Wel moeten passagiers een mondkapje dragen. Swiss geeft al aan dat bij het dragen van een mondkapje de midden stoel niet hoeft te worden vrijgehouden. Kennelijk gelden aan boord andere wetten. De economische wetten, waarmee het allemaal begon. Als het aan de luchtvaart ligt dan is het zo snel mogelijk business as usual. En geen overheid zal ze een stro breed in de weg leggen. Integendeel, ze betaalt gewoon mee. In en in triest.

Geplaatst door Frans uit Wapenveld

De luchtvaartmaffia heeft eigen wetten. Daar kunnen overheden niet tegenop. Het zal nooit veranderen!

Geplaatst door @kabinet_klm uit Badhoevedorp

100 jaar Klm bestaan, 0 reserve, een zeer twijfelachtig bestaansrecht, de luchtvaart vangt klappen maar Klm met het dure zakelijke netwerk nog het meest. Overbeladen met schulden, duur personeel en flink gegroeid, dus nu een extra harde val. 150k per medewerker of 500 euro per werkende Nederlander. Waarom moeten wij dit betalen voor een privaat beursgenoteerd bedrijf?!

Volg mij op Twitter:
@Kabinet_Klm

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

De UK heeft plannen voor 14 dagen verplichte quarantaine voor mensen die met vliegtuig het land binnenkomen. Als dat door gaat (hetgeen ik betwijfel) dan zal de USA dat waarschijnlijk ook gaan doen. Samen met engeland in een travel bubble. Ook Asia heeft dergelijke maatregelen al genomen.
Dat zou wel het einde betekenen voor de europese intercontinentale luchtvaart en dat treft met name de luchthavens en maatschappijen die sterk afhankelijk zijn van dergelijke vluchten.

https://www.bbc.com/news/business-52594023

Misschien dan met de rest van de europese unie ook in een travel bubble,veel vluchten binnen europa maar niet meer zoveel daarbuiten.
Verwacht niet dat dit door zal gaan,ook de luchtvaart sector in engeland ziet dit niet zitten maar er word blijkbaar wel over nagedacht.
Mocht dit wel doorgaan dan zal ook afklm uiteenvallen,samenwerken met de fransen levert onder dergelijke omstandigheden geen voordelen meer op.
Afwachten maar hoe het uit gaat pakken,vooralsnog is de toekomst van de europese luchtvaarg erg onduidelijk.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

De quarantaine maatregel in de uk gaat door. Johnson heeft het zojuist aangekondigd (in een indrukwekkende speech overigens).
De quarantaine maatregel zal lang duren waarschijnlijk. Als men eenmaal het virus met veel pijn en moeite heeft teruggedrongen dan zal men niet het risico willen nemen om cases te importeren. Het UK heeft daar als eiland zijnde ook wel veel betere mogelijkheden voor dan continentaal europa.
Minimaal 1 jaar,waarschijnlijk veel langer. Misschien dat er op termijn uitzonderingen komen maar dat zullen dan landen zijn waar het virus ook sterk is teruggedrongen en waar het risico beperkt is.
Vandaag op tv weer gehoord dat de meeste vluchten die op schiphol binnenkomen vrijwel leeg zijn. Het nut van het doorvliegen ontgaat mij volledig. Nog steeds meer dan 50% van de vluchten.
Als het nu binnen 3 maanden beter zou zijn dan is het nog te begrijpen,al is het maar om de routine niet te verstoren en als service aan de klanten die nog wel vliegen. Maar nu het er toch echt naar uitziet dat het heel erg lang gaat duren is het een grote verspilling.
Je kan dan wel denken:de kosten lopen door dus kunnen we net zo goed doorvliegen want het kost niks extra. Maar dat sommige kosten doorlopen is nu juist het probleem.
De sector wil de realiteit nog steeds niet onder ogen zien en houd de maximale capaciteit operationeel en beschikbaar.
En zelfs als de sector over 3-5 jaar weer vol gaat draaien,dan nog zal de sector er heel anders uitzien dan nu. Het is nog maar de vraag hoe het er dan voorstaat met het netwerk. Verwacht niet dat het voor nederland ooit terug zal komen op het oude niveau.

Als men ic wil uitbreiden dan zeggen de mensen "we kunnen toch niet heel veel extra capaciteit beschikbaar houden die we maar eens in de zoveel jaar nodig hebben,dat is veel te duur"
Bovendien kan men als de sector weer gaat draaien ook snel weer opschalen. Olie is makkelijk te verkrijgen en de vliegtuigen huren zal ook geen probleem zijn. Snel zal het herstel namelijk niet gaan.

Heeft niks met zuur zijn te maken,heeft te maken met realiteit onder ogen zien en het verstandig besteden van geld dat op andere plekken in de economie veel meer rendement zou kunnen hebben.
Het Mkb zal veel eerder open kunnen en weer gaan draaien dan de luchtvaart sector maar ook grotere bedrijven in de haven en andere sectoren hebben betere vooruitzichten op de middellange termijn.

Nu ja,het is zoals het is. En heel erg veel maakt het mij ook niet uit,buiten een algemene intresse in economie.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Aan de redactie van de website:hierbij het verzoek om indien mogelijk al mijn reacties te verwijderen. Ik wil er verder niks meer over zeggen,dat mogen anderen doen.

Geplaatst door Baard uit Heiloo

@ anoniem1,
Jammer , ik zal je reacties missen!.