De luchtvaartsector wint weer
Omwonenden van luchthaven Schiphol hebben weinig heil te verwachten van het nieuwe kabinet. Die conclusie mag worden getrokken nu minister Madlener (PVV, Infrastructuur en Waterstaat) zijn plannen voor Schiphol bekend heeft gemaakt.
De luchthaven mag vanaf november 2025 jaarlijks 475.000 tot 485.000 starts en landingen verwerken. Dat zijn er iets minder dan het maximum van 500.000 dat tot twee jaar geleden het doel was. Maar het zijn er beduidend meer dan de 440.000 die Madleners voorganger Mark Harbers en voormalig Schiphol-voorman Ruud Sondag wenselijk achtten. Het zijn er ook iets meer dan de 460.000 à 470.000 waarop het vorige kabinet uiteindelijk inzette. Van krimp van de luchthaven is eigenlijk geen sprake meer.
Madlener baseert zijn besluit vooral op ‘nieuwe’ en ‘meer verfijnde’ berekeningen van KLM, reisorganisatie TUI en Schiphol. Die hebben volgens hem aangetoond dat de maatregelen die hij én de luchtvaartmaatschappijen nemen om de geluidshinder te beperken een stuk effectiever zijn dan gedacht. De omwonenden van Schiphol worden in Madleners ogen dus goed bediend.
Is dat ook zo? Het totaal aantal vluchten op Schiphol gaat dus omhoog. Het verbod op nachtvluchten is van tafel. Er mogen vanaf november volgend jaar jaarlijks 27.000 nachtelijke vluchten zijn – iets minder dan de 32.000 van nu. Nachtvluchten moeten vooral door ‘stille’ vliegtuigen worden uitgevoerd. Vliegtuigen die veel lawaai veroorzaken, moeten hogere tarieven betalen op Schiphol.
Karig pakket
Op zich kunnen al die maatregelen best een positief effect hebben. Maar vanuit het gezichtspunt van de omwonenden blijft het een karig pakket. Dat de berekeningen waarop Madlener zich beroept ‘nieuw’ en ‘meer verfijnd’ zijn, zal de omwonenden niet overtuigen. Hoeveel van die berekeningen zijn er al niet geweest? Hoe vaak kwamen die berekeningen uit in het voordeel van de luchtvaartbranche?
Toegegeven, Madlener heeft een ingewikkeld dossier geërfd van zijn voorganger. Aan de ene kant ligt er een uitspraak van de rechter dat Schiphol jarenlang de belangen van omwonenden heeft miskend en dat hij bij nieuwe plannen de gezondheid van omwonenden als uitgangspunt moet nemen en niet de economische belangen van de luchtvaartsector. In maart volgend jaar moet Madlener duidelijk hebben gemaakt hoe hij aan die uitspraak vorm geeft.
Aan de andere kant staat de Europese Commissie krimp van een luchthaven pas toe als andere maatregelen om geluidhinder te beperken onvoldoende soelaas bieden. Madlener moet dus laveren, maar laveert vooral de kant op van de luchtvaartmaatschappijen. Dat doet de nieuwe directeur van Schiphol, Pieter van Oord, trouwens ook. Die wil de komende jaren het kapitale bedrag van zes miljard euro investeren om Schiphol beter, schoner, werknemersvriendelijker en efficiënter te maken. Maar op krimp duidt dat zeker niet.