Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

De luchtvaartsector moet extra vliegbewegingen zelf verdienen? Eerst zien, dan geloven

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 223 
|
 Trouw 
hvs_lvnl_DSC_2528.jpg

Mening van de krant Trouw:

Het leek verdacht veel op een gecoördineerde actie. Twee aandeelhouders van de luchthaven Schiphol, die op dezelfde dag pleitten voor nieuwe groei van de nationale luchthaven. Geen groei is stilstand en stilstand is voor een luchthaven achteruitgang, stelde de Amsterdamse wethouder Udo Cock (D66) vrijdag in deze krant. Diezelfde dag kondigde minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur dat ze voornemens is het plafond voor vliegbewegingen rond Schiphol te verhogen met 40.000.

Dit soort acties van bestuurders maakt wantrouwend. Zeker rond mogelijke ruimte voor Schiphol om te groeien. Opeenvolgende kabinetten bouwden een twijfelachtige reputatie op in de discussie over het aantal vliegbewegingen dat de luchthaven zelf, de omwonenden en het milieu aankonden .

Er is volgens Van Nieuwenhuizen wellicht de komende jaren ruimte om het aantal vliegbewegingen op Schiphol uit te breiden. Daarvoor moeten luchtvaartmaatschappijen en de luchthaven zelf echter aan een aantal voorwaarden voldoen. De hinder mag in ieder geval niet groeien door meer vliegtuigen. In de woorden van de bewindsvrouw: de luchtvaartsector moet de uitbreiding van het aantal vliegbewegingen zelf verdienen.

Het blijft vooralsnog echter onduidelijk aan welke criteria voldaan moet worden voor er extra vliegbewegingen mogen komen. Tegelijkertijd is de opening van het vliegveld in Lelystad als overloop van Schiphol tot nader orde uitgesteld. Niemand kan – als alles op een rijtje wordt gezet – verwonderd zijn over de scepsis waarmee de brief van Van Nieuwenhuizen aan de Kamer werd ontvangen.

Lees verder op trouw.nl


Reacties op dit bericht