Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

De luchtvaart is de nagel aan de doodskist van het klimaat: zo gaan we ‘Parijs’ zeker niet halen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 605 
|
 volkskrant.nl 
hs.png

Door Gerard Reijn

De meest draconische maatregelen blijken al onvoldoende

De luchtvaart is hard op weg het CO2-budget van de hele wereld erdoorheen te jagen. Zelfopgelegde maatregelen lijken niet genoeg om de huidige klimaatdoelen te halen.

Als de luchtvaart door mag groeien zoals zij nu doet, stoot de reissector in zijn eentje rond 2070 meer CO2 uit dan de rest van de wereld. En dan verbruikt de sector ook in zijn eentje alle 'CO2-ruimte' voor de hele wereld. Volgens Paul Peeters, die recentelijk promoveerde op een studie naar de CO2-uitstoot van de reisindustrie, is de groei van de sector met de gebruikelijke middelen niet te beteugelen.

Lees verder via onderstaande link............................

Bekijk bericht op "volkskrant.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Het is ronduit absurd en de voorstanders van de luchtvaart zwijgen stelselmatig hierover,een beetje vergelijkbaar met ontkennen klimaat verandering.

Economisch is het natuurlijk ook niet goed voor de wereld als geheel. Want de luchtvaart heeft zo ongeveer de laagste gdb bijdrage per uitgestote eenheid.
Luchtvaart is niet zoveel waard. Tel alle verkochte tickets en vrachtvervoer in de wereld maar bij elkaar op,dat is de waarde die de economie over heeft voor het product van de luchtvaart sector.

Geplaatst door Michiel

Op 10 km hoogte vindt het grootste drama plaats. Een stille sluipmoordenaar. Eén generatie welvaartgenieters die gefaciliteerd wordt in een dolgedraaide consumptiemaatschappij verziekt het voor vele generaties na hen. Een maatschappij die de aardkloot plundert en leegrooft. Geen houden meer aan.
Ik verwacht niet dat Parijs ooit een succes wordt. Op papier klopt alles, maar de praktijk betekent gewoon niet meer autorijden, niet meer vliegen, minder consumeren. Welke politicus gaat dat verkopen. Welk kuddemens in dit land wil daaraan meedoen. Op een enkele geitenharen sok na.
Wie herinnert zich nog het verdrag van Kyoto? Wat is er eigenlijk sindsdien bereikt?
Ik zag vanmiddag een kaart van één der grootste groene longen op aarde: Kalimantan. Ten minste was. Bijna 40% van het primair regenwoud is geofferd voor palmolie. Zit zo beetje in alles wat wij eten. En de kaalslag gaat maar door. Tel op dadelijk de 5 - 10 miljard ton CO2 uit de vliegtuigmotoren zonder katalysator en tel uit je winst.
Overigens meldden Airbus en Siemens te werken aan een hybride vliegtuig. Twee kerosine motoren en een superdynamo voor electriciteit voor de derde motor. Maar voordat de hele vloot vervangen is door hybriden is het klimaat al lang naar de haaien.

Geplaatst door anoniem1

Op de wat langere termijn gaat het fout met de aarde denk ik. De huidige ontwikkelingen zijn onhoudbaar.
Eigelijk zijn er primair 2/3 factoren. 1 de technologische ontwikkeling,2 de verspreiding van die ontwikkelingen en 3 de bevolkingsgroei.
De implementatie van technologische vooruitgang die moet leiden tot een kleinere voetafdruk en hogere welvaart gaat niet bijzonder snel op dit moment. Het staat in het westen nog in de kinderschoenen en is in andere delen van de wereld nog helemaal niet begonnen. Het gaat nog decennia duren voordat het westen is overgestapt naar duurzame energie/economie,
Zelfs bij autos gaat de ontwikkeling niet bijzonder snel,het is een process wat deze hele eeuw zal duren voordat dit mainstream is in het westen.
Wat wereldwijd nu vooral gebeurt en wat mensen in arme landen in staat stelt aan de armoede te ontsnappen is de verspreiding van oudere technologien met een grote voetafdruk. De industriele revolutie. Op dit moment gaat deze verspreiding van "oude en vuile technology" in combinatie met de bevolkingsgroei veel sneller dan de vooruitgang in technology ooit goed kan maken. Eerst moet al de oude en "goedkope" technology verspreid worden,nu china en zuidamerika,begin met india en straks afrika.
Vervolgens moet dan nog begonnen worden met de omslag naar duurzame technology voordat de ecologische situatie zal stabiliseren en er begonnen kan worden met verbetering. Dit moment van stabilisatie is nog extreem ver weg met de huidige ontwikkelingen,veel verder weg dan het einde van deze eeuw en misschien wel verder weg dan het einde van de volgende eeuw.
Tegelijkertijd zie je wereldwijd de invloed van de hoogontwikkelde landen afnemen omdat de lager ontwikkelde landen het verschil beginnen te overbruggen met de opkomst van hun industriele revolutie en bijbehorende economische macht. Het vermogen van de hoogontwikkelde landen om iets aan deze ontwikkelingen te doen wordt met de dag kleiner,omdat hun invloed relatief kleiner is.
Deze ontwikkelingen zijn mijns insziens niet te stoppen. Het westen kan eigelijk net zo goed doorgaan met de luchtvaart want op de wat langere termijn is dit een druppel op een gloeiende plaat. De luchtvaart groei in de rest van de wereld (vaak met onze 2ehands oudere vliegtuigen) zal elke verbetering hier in de schaduw zetten.
Als men doorgaat met de huidige ontwikkelingen dan komt er onvermijdelijk een ecologische climax binnen 200 jaar. 4-5 graden opwarming,extreme toename woestijnen,de capaciteit van de aarde wordt kleiner terwijl de bevolking blijft groeien. Net zoals de bacterien op een petri schaaltje uiteindelijk afsterven door gebrek aan voeding en ruimte,en een overschot aan afval dreigt dit lot ook voor de mensheid met de huidige ontwikkelingen.

Er zijn nog meer problemen met de duurzaamheid van ons systee,,zoals de vergrijzing. De hele economie is eigelijk een groot piramide spel. Men kan dealen met de vergrijzing zolang er maar meer jonge mensen in zich ontwikkelende landen instappen dan dat er hier met pensioen gaan. Dit verplaatst het probleem naar de toekomst,waneer de zich nu ontwikkelende landen gaan vergrijzen. Op een gegeven moment is de instroom ook wereldwijd op en zijn er niet meer genoeg mensen om de onderkant van de piramide te voeden.
Technologische vooruitgang bied een tegenwicht aan deze ontwikkeling en zou een oplossing kunnen zijn maar op dit moment gaat deze vooruitgang en implementatie bij lange na niet snel genoeg, zo,n 200 jaar denk ik,voordat er een enorme climax komt. De capaciteit van de aarde om voor de mensen te zorgen zal na de climax structureel lager zijn.
Voor de korte termijn is er nog veel winst te halen met het huidige systeem,maar het is op de langere termijn onhoudbaar.

Het hele idee om nu zo snel mogelijk te ontwikkelen,zodat we straks sterker zijn en meer economische en technologische mogelijkheden hebben om de trend te keren staat of valt met de aanname van deze technologische ontwikkelingen en de snelheid van implementatie er van. Men schat deze ontwikkelingen en implementatie veel te optimistisch.

Geplaatst door Peter

Gewoon direct vliegtax invoeren en een eerlijke prijs voor vliegtickets rekenen. Ik ben het beu om van mijn hardverdiende geld schiphol, de klm en henk en ingrid’s vakantie te moeten sponsoren.
Als dank krijg ik vervolgens een bak en herrie met een bak kankerverwekkende fijnstof over me heen gestort ca 16 uur per dag, 7 dagen per week.
Subsidie voor de luchtvaart moet stoppen!

Geplaatst door Peter

Ontkennen van klimaatveranderng is inderdaad een mooie. Her ene extreem weerrecord na het andere wordt gebroken. Het gaat niet om 1 of 2 graden, het gaat erom dat hele gebieden in de dorre droge hitte zitten en anderen overspoelen. Dat is klimaatverandering.
Hopen op een kentering heeft geen nut meer. Die optie is al lang vervlogen. Bovendien zitten in de landen die er wat aan kunnen doen pure dictators aan de macht en in de iets mildere democratieën enkel types als Rutte en Buma die alleen vatbaar zijn voor actie als er wat valt te verdienen.
Tip: ga ervan uit dat het in relatief rap tempo verslechterd en bereid je voor.