Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

De luchtvaart groeit, dus de vervuiling neemt toe

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2288 
|
 AD 
tb_leefomgeving_castricum_Albertshoeve.jpg

Door Annemieke van Dongen - Brussel

Terwijl het aantal vliegreizen blijft groeien, weet de luchtvaart nog steeds aan een klimaattaks te ontkomen. Met dank aan de machtige lobby en de politieke gevoeligheid van zo'n tickettoeslag.

Om vliegtuigen in de lucht te houden worden 5 miljoen vaten olie uit de bodem gepompt. Per dag. Vliegen is per kilometer de meest milieubelastende vorm van vervoer. Het aandeel van de luchtvaart in klimaatverandering groeit snel. In 2035 zal het aantal vliegtuigpassagiers zijn verdubbeld, verwacht de internationale luchtvaartorganisatie IATA. Over acht jaar zal het aantal Chinese passagiers het aantal Amerikaanse hebben overtroffen, en een jaar later zal India het Verenigd Koninkrijk hebben ingehaald als derde luchtvaartmarkt. 2016 was met 3,7 miljard passagiers (een groei van 6 procent) een recordjaar voor luchtvaartmaatschappijen. ,,Een goednieuwsverhaal'', in de woorden van IATA-topman Alexandre de Juniac, tot voor kort ceo van Air France-KLM. Zijn voornaamste zorg? Dat de capaciteit van luchthavens de groei niet kan bijbenen.

Broeikasgas
Voor de opwarmende aarde is dit een slechtnieuwsverhaal. Want de luchtvaart weet aan serieuze milieumaatregelen te ontsnappen, zegt Paul Peeters, lector duurzaam transport & toerisme aan de NTHV in Breda. ,,Terwijl andere vervuilende sectoren hun uitstoot van broeikasgassen moeten terugdringen, bleef de luchtvaart in het Klimaatakkoord van Parijs buiten schot.'' Het alternatieve luchtvaartakkoord dat de sector in oktober zelf heeft gesloten in Montreal, is volgens hem boterzacht.
Vliegtuigen zijn niet alleen verantwoordelijk voor zo'n 2,5 procent van de wereldwijde CO2-emissies, maar stoten ook andere deeltjes uit die hoog in de atmosfeer het broeikaseffect versterken.

De luchtvaartsector stelt aan alle kanten bezig te zijn die uitstoot terug te dringen. Zo verbruiken moderne vliegtuigen al 80 procent minder kerosine dan de passagiersvliegtuigen uit de jaren 60. Radicaal schonere passagiersvliegtuigen, op zonne-energie of waterstof, zijn de komende decennia echter niet te verwachten. Met lichtere materialen, zuinigere motoren en aerodynamische ontwerpen is nog maar beperkt winst te behalen, stelt Peeters, die voorheen als ontwerper bij Fokker werkte. ,,Bij autofabrikanten was brandstofbesparing lang bijzaak, maar voor vliegtuigbouwers is het altijd noodzaak geweest om nieuwe modellen zuiniger te maken. Met een lager brandstofverbruik kun je immers langere afstanden overbruggen. Het kost tien tot vijftien jaar om een nieuw model te ontwikkelen dat 10 procent zuiniger is.'' Volgens de luchtvaartsector is ook veel milieuwinst te boeken met alternatieve brandstoffen. Organisaties als Milieudefensie en Oxfam waarschuwen dat biobrandstof geen duurzaam alternatief is, omdat de teelt ten koste gaat van landbouwgrond voor voedsel.

Vorig jaar was met 3,7 miljard passagiers een recordjaar voor de luchtvaartmaatschappijen wereldwijd.
De sector ziet piloten nog brandstof besparen door tijdens het taxiën maar één motor te laten draaien of door aan te vliegen met minder vermogen. Ook met rechtstreekse routes en vliegen op de ideale hoogte valt volgens de sector nog aanzienlijke winst te behalen. Peeters bestrijdt dit: ,,Dat gaat om maximaal 5 procent.''
In het Montrealakkoord is afgesproken dat de luchtvaartsector vanaf 2020 alleen nog 'koolstofneutraal' kan groeien. Luchtvaartmaatschappijen krijgen uitstootrechten toegewezen. Als ze hun quotum overschrijden, kunnen ze rechten bijkopen van andere sectoren die er wel in slagen te vergroenen. EU-parlementariër Bas Eickhout van GroenLinks heeft weinig vertrouwen in dat akkoord. ,,Pas in 2027 worden de afspraken bindend. De komende tien jaar is geen enkel land er dus op aan te spreken. Daarbij is nog onbekend of grote vervuilers als India en Rusland meedoen. De VS hebben wel getekend, maar het is de vraag wat onder Trump van de afspraken terechtkomt.''

Het moderne vliegtuig verbruikt 80 procent minder kerosine dan zijn voorgangers in de jaren zestig


Staatssecretaris Sharon Dijksma van Milieu (PvdA) erkent dat het akkoord 'strenger, sneller en verplichtender had gemoeten'. ,,Maar de luchtvaartsector heeft in Canada met 191 landen nu wel afspraken gemaakt over schoner vliegen en het terugdringen van CO2-uitstoot. Dat is winst."
Brussel wil werk maken van het akkoord door de luchtvaart binnen het Europese emissiehandelssysteem (ETS) te brengen. Voor de uitstoot van vluchten binnen de EU moeten luchtvaartmaatschappijen rechten kopen, volgens de plannen die de Europese Commissie bekend heeft gemaakt. Intercontinentale vluchten, die voor verreweg de meeste broeikasgassen zorgen, blijven daarbij nog buiten schot.

In 2035 zal het aantal passagiers in de luchtvaart verdubbeld zijn, zo verwacht luchtvaartorganisatie IATA.


Aanpakken
Toch is het plan een stap in de goede richting, vindt Eickhout. ,,Het is de enige manier waarop we de luchtvaart kunnen aanpakken.'' Hij wijst erop dat het volgens een internationaal verdrag verboden is om accijns te heffen op kerosine. ,,Op vliegtickets zit geen btw. Veel luchthavens worden gesubsidieerd. Vliegen wordt kunstmatig goedkoop gehouden. Vliegen van Amsterdam naar Parijs is vaak goedkoper dan met de trein.''
Vliegen duurder maken via een milieubelasting - al dan niet via ETC - is ook volgens Peeters de efficiëntste manier om de uitstoot van de sector binnen de perken te houden. ,,Maar dat ligt uiterst gevoelig. Geen enkele partij wil er met de verkiezingen voor de deur van beschuldigd worden mensen hun vakantie af te pakken. De luchtvaart vormt bovendien een machtige lobby. Schiphol en KLM schermen ermee voor veel werkgelegenheid in Nederland te zorgen.''
Nederland heeft in 2008 al eens een milieubelasting op vliegtickets ingevoerd. Toen een jaar later bleek dat passagiers uitweken naar Belgische en Duitse luchthavens om die heffing te ontlopen, werd die omstreden vliegtaks weer afgeschaft.

Noot redactie vlieghinder.nl. Duitsland en België hebben vliegtax.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Volgens internationale afspraken wordt er geen accijns geheven op kerosine.

Laten we hier een begin maken, door deze afspraak te elimineren!
Want de automobilist betaalt zich scheel aan accijns!
Volstrekte discriminatie!

Wat voor een ongelovelijke arrogante positie heeft de luchtvaartsector op deze wereldbol, zich toegeeigend?
Er gaat zoveel geld in om, dat zij blijkbaar het "recht" denken te hebben om de planeet te mogen slopen!

Geplaatst door Danny

Met een accijns op kerosine ondersteun je de ontwikkeling van vliegtuigen op zonne-energie. De accutechniek wordt steeds beter en zonnecellen worden steeds efficiënter. Deze combinatie zal er voor zorgen dat het technisch mogelijk wordt. (Nu al zijn er elektrische vliegtuigjes)
Zie ook mijn artikel: http://www.olino.org/articles/2017/01/11/vliegen/