Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘De herrie is gigantisch’, stichting Oegstgeest in gesprek met minister over vliegverkeer Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 212 
|
 omroepwest.nl - 13-11-2019 
hv_veiligheid_2928.jpeg

OEGSTGEEST - Beperk de groei van Schiphol. Dat is de boodschap die de stichting Oegstgeest Zonder Vlieghinder woensdagmiddag geeft aan minister Cora van Nieuwenhuizen. Van Lisse tot Leiden en de verre omgeving hebben inwoners last van het vliegverkeer.
'Het landen van vliegtuigen op Schiphol gebeurt over heel lange afstand en op minimale vlieghoogte, dus met maximaal lawaai', vertelt Wouter van Dongen van de stichting Oegstgeest

Zonder Vlieghinder. 'De herrie is gigantisch. Soms vliegen de vliegtuigen elke drie minuten op zeshonderd meter over. Dat is echt bizar laag. Veel mensen denken: dan moet je maar niet bij Schiphol gaan wonen. Maar ik zit 25 kilometer bij Schiphol vandaan!'

Het uitbreiden van Schiphol lijkt hem dan ook onverantwoord. 'Ook als je kijkt naar de nieuwe normen die de Wereldgezondheidsorganisatie stelt. Uit onderzoek van de GGD en onszelf blijkt dat tussen de anderhalf miljoen en twee miljoen mensen worden blootgesteld aan het geluid van vliegtuigen dat boven de normen uitkomt.'

Onbewust
'Belangrijk is dat het niet alleen gaat om mensen die bewust hinder ondervinden van geluid - zoals ik - maar ook om mensen die dit ónbewust hebben', benadrukt Van Dongen. 'Dan gaat het om serieuze gezondheidsrisico's, zoals hart- en vaatziekten, een verhoogde bloeddruk en stress. Ook kunnen kinderen een lees- en taalachterstand oplopen.'

Volgens Van Dongen is er heel eenvoudig om iets te doen aan de overlast, door hoger aan te vliegen. 'Daarmee valt meer dan de helft van het geluid weg. Dat is een enorme winst.'

Data controleren
Van Dongen hoopt dat de minister wil luisteren naar zijn argumenten. Verder zou hij het ontzettend goed vinden als Schiphol data openbaar zou maken. Voor het doen van zijn onderzoek kreeg hij volgens hem 'iedere keer geen gehoor' als hij daarom vroeg. 'Dat is best wel vreemd', vindt hij. 'Want op basis van die data worden keuzes gemaakt voor de komende dertig jaar! Wij vinden dat mensen die data moeten kunnen controleren.'

Bekijk bericht op "omroepwest.nl - 13-11-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Het is inderdaad heel vreemd hoe de Schipholgroup zich kan, en blijkbaar mag gedragen, zeg maar gerust misdragen.
Dit kan alleen indien er politieke bescherming is.
Dat is er: bijna 70% belangenverstrengeling vanuit de Nederlandse Staat.
Die zware boom zal eerst geveld moeten worden, voordat de Schipholgroup kan worden aangepakt.
Belangenverstrengeling is bij wet van dezelfde Nederlandse Staat, verboden.
Bovendien schendt de Nederlandse Staat, continu artikel 21 van de Nederlandse grondwet.


Geplaatst door Bob

Dit lage aanvliegen heeft men niet zo gepresenteerd bij het openen van de zgn. polderbaan. Nu zitten we van Schoorl tot bijna Rotterdam aan toe in de teringherrie! Ook verdomt men het om er iets aan te doen, want dat zou capaciteit kosten. Geluid van boven dringt overal door en zou eigenlijk in de normen zwaarder moeten wegen. Dankzij de leugens komt Schiphol hier nog steeds mee weg. Zie verder mijn cursus Schiphollen (ook op SchipholWatch).

Geplaatst door Klaar

Blij met deze berichtgeving over Oegstgeest.
Zoals ik al vele malen kenbaar heb gemaakt op deze website is de geluidsoverlast enorm toegenomen boven Oegstgeest.
Op 600 m hoogte komen vliegtuigen over die 25 km verder op de Kaagbaan landen.
Genoeg gepraat. Alles is wel duidelijk.
Schiphol Schoftentuig.

Geplaatst door H. vd Sloot

Door het lage vliegen is de hinder over een veel groter gebied ondraaglijk. In Amstelveen staan huizen te trillen als er op de Aalsmeerbaan of de Kaagbaan een dikke cargo start. Dat is dus meer dan 10 km verder.

Geplaatst door A. Winkel

Zelfde teringherrie in Voorhout, is sinds dit jaar enorm toegenomen en geregeld scheert iedere paar minuten zo’n geluidsterrorist over de wijk. Toen BAS nog in de lucht was aanvankelijk Periodiek gemeld, vlieggegevens dan vaak ‘onbekend’. Dus dan maar Specifiek geklaagd, kostte letterlijk uren om in te vullen (hou overscheerders in schriftje bij, vaak meer dan 100 per dag). Door werkzaamheden aan huis enige weken aan site (wel schrift) niet toegekomen, door heftigheid afgelopen weken toch weer willen invullen - en nu blijkt dus BAS al weken uit de lucht zodat mensen niet meer (echt) hun klachten kunnen registreren (met meer dan honderd vluchten per dag is bellen geen serieuze optie). Denk weleens gekscherend ‘waar zijn seperatistische Russen als je ze nodig hebt?’. En met Lelystad willen ze ook over bv Gelderland gaan scheren zodat je niet eens weet of verhuizen zin gaat hebben. Halveer het vliegverkeer!

Geplaatst door Peter

Flightradar gebruiken voor de vluchtgegevens.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.