’De godganse dag een permanente hoge brom in ’t luchtruim.’ Verbazing over ’onwetendheid’ Hilversums
Door Eddie de Paepe
Dat de gemeente geen idee heeft hoeveel vliegtuigen er van en naar Schiphol over de hoofden van de Hilversummers komen, wekt verbazing bij lezers van deze krant. Niet alleen omdat die gegevens bij de luchthaven op te vragen zijn, maar ook omdat klachten over vliegherrie op diverse plekken geregistreerd worden.
Dat de gemeente geen idee heeft hoeveel vliegtuigen er van en naar Schiphol over de hoofden van de Hilversummers komen, wekt verbazing bij lezers van deze krant. Niet alleen omdat die gegevens bij de luchthaven op te vragen zijn, maar ook omdat klachten over vliegherrie op diverse plekken geregistreerd worden.
Hoeveel vliegtuigen er over komen en of daarbij de geluidsgrens (van 55 dB) wordt overschreden? Het Hilversumse college heeft geen idee. „Deze data zijn niet bekend en worden niet actief bijgehouden”, luidde het antwoord op vragen vanuit de politiek.
Peter Donck, bewoner van Hilversum-Zuid, heeft het artikel met stijgende verbazing gelezen. „Er zullen toch wel gemeenteraadsleden in Hilversum-Zuid wonen? Dan weten ze hoe laat ongeveer de eerste ijzeren vogel ’s ochtends vroeg overkomt.” Hij vervolgt: „Er zijn dagen dat het wel meevalt, dan zijn bepaalde glijbanen blijkbaar dicht. Er zijn ook weken en maanden dat er de godganse dag een permanente hoge brom in ’t luchtruim boven Hilversum-Zuid hangt. Af- en aanvliegende motoren overstemmen tuin- en straatgeluiden, radio en tv moeten harder, harder praten door je telefoon, je andere oor dichtdrukken.” De Hilversummer weigert aan die overlast te wennen. „De lockdowns waren een verademing, toen hoorde je plots het verschil. Niet dat ik daar naar terug verlang, wél naar minder, véél minder. Grenzen aan de groei, grenzen aan dat geloei boven ons hoofd. De Hilversumse politiek schijnt zich hier nu van bewust te geraken. Er is hoop.”
Condenssporen
Ook Hilversummer Henk Jan Post ervaart de nodige geluidsoverlast. „Met name van de vrachtvliegtuigen van KLM van Nairobi naar Schiphol of van Schiphol naar Singapore en van Martinair Cargo naar Johannesburg. Kennelijk mogen die alleen ’s nachts overvliegen.” Wat hem nog sterker opvalt, is dat als het KNMI een onbewolkte dag voorspelt, die dag bijna altijd juist wel bewolkt is. „Gevuld met talloze zogenoemde condenssporen, een mooi eufemisme voor afgewerkte petroleum, met grote hoeveelheden roet, fijnstof en CO2, waarop vochtige lucht condenseert. Een dieselauto met dezelfde mate van uitstoot mag Amsterdam tegenwoordig niet meer in. Wie kan zich herinneren wanneer dat hij gedurende een hele dag een volkomen blauwe lucht boven het Gooi heeft gezien als Marco die de avond tevoren aan het slot van het Journaal dat had beloofd?”
Vliegherrie.nl
Ook Rob Woppenkamp las met verbazing de reactie van het Hilversumse college op de politieke vragen. „Via het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) en Vliegherrie.nl zijn de klachten over geluidshinder op te vragen, per gemeente. Officiële data over het vliegverkeer zou bij Schiphol beschikbaar moeten zijn.” Zelf heeft Woppenkamp afgelopen zomer een uitgebreide brief over de (lokale) overlast naar de gemeenteraad van Wijdemeren gestuurd.
Op de vliegherrie-website zijn sinds juli 2021 in totaal 186.154 meldingen vanuit heel Nederland binnengekomen over geluidsoverlast. Daarvan kwamen er 647 uit Hilversum. De klachten zijn op de website te lezen, en voorzien van tijdstip en postcode. Sommigen klagers doen overigens (veel) meer dan één melding.
Lees ook hier: Gemeente weet niets over aantallen vliegtuigen boven Hilversum. En: zorgt Schiphol nu wel of niet voor lawaaihinder?
Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest
En inderdaad het geniepige van Lden en Lnight met de te hoge grenzen kan er heel gemakkelijk voor zorgen dat bijna overal in Nederland een vliegtuigdreun ontstaat, ook heel ver van luchthavens. Zelfs bij een vlieghoogte van 8000 m zijn ze nog goed hoorbaar!
Ook zullen we verstoken blijven van de heldere blauwe luchten die we tijdens corona konden zien. Met een verdubbeling van de luchtvaart in 2050 zal de lucht bijna voortdurend wit zijn.
De luchtvaartbobo’s spreken van een verkeerde ‘mindset’ als je melding van herrie maakt. Anderen ontkennen dat de opwarming van het klimaat door de mens wordt veroorzaakt. Dit om de mentaliteit te schetsen.