Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘De Europese luchtvaart staat op het spel’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 242 
|
 NRC, 8 juni 2018 
‘De Europese luchtvaart staat op het spel’


De strijd begint nu pas, zegt europarlementariër Matthijs van Miltenburg (D66). „Het is heel jammer dat veel landen niet doorhebben dat de Europese luchtvaart op het spel staat, maar dat inzicht komt nog wel. Ik ben een optimist.”

Nederland verloor deze week een slag in de strijd tegen oneerlijke concurrentie van niet-Europese luchtvaartmaatschappijen die in Europa actief zijn. Volgens Amerikaanse en Europese maatschappijen ontvangen Emirates, Etihad en Qatar Airways uit de Golfregio illegale staatssteun. Dankzij subsidies, kortingen en fiscale voordelen kunnen deze Gulf carriers met veel vliegtuigen en lage ticketprijzen concurrenten uit de markt drukken. Volgens de Golfmaatschappijen is van staatssteun geen sprake en werken ze gewoon efficiënter.

In Europa pleiten Air France-KLM en Lufthansa voor een politiek en juridisch instrument om eerlijke concurrentie af te dwingen. Of om oneerlijke concurrentie te weren: bijvoorbeeld de komst van een derde A380 van Emirates op Schiphol.

Verordening 868 uit 2004 voldoet niet omdat de bewijsvoering te lastig is en de sancties te beperkt zijn. Dus kwam de Europese Commissie in juni 2017 met een voorstel voor een aangescherpte verordening. Klagen werd makkelijker, ook bij dreigende economische schade kon Brussel al in actie komen. Naast boetes werd een stop op nieuwe landingsrechten een mogelijke straf.

Maar donderdag bleken de transportministers van de 28 lidstaten, bijeen in de Transportraad, verdeeld te zijn over de noodzaak om harder op te kunnen treden. De ministers stemden in met een compromis van voorzitter Bulgarije, een flink afgezwakte versie van het Commissie-voorstel. Nu kan de Commissie pas optreden als schade daadwerkelijk is aangetoond, niet als er schade dreigt.

Voorstanders van de harde lijn zijn Nederland, Duitsland, Frankrijk, België en Oostenrijk. In het andere kamp zitten onder meer Ierland, Portugal, Polen en andere Oost-Europese landen. De meest uitgesproken tegenstander van aanscherping is Finland.

Grote buur Rusland


Finland? Waarom Finland? „Omdat ze hun grote buur Rusland niet voor het hoofd willen stoten”, zegt Van Miltenburg. „Hoe wordt Aeroflot in de lucht gehouden? Goede kans dat daar ook staatssteun aan te pas komt. Als de Europese Unie daar iets tegen doet, vreest Finland economische tegenmaatregelen van Rusland. En bijna alle routes van Finnair gaan over Rusland.”

Zo heeft elk land zijn eigen motief. Voor Polen is het een kwestie van Europa jennen, zegt een betrokkene bij de onderhandelingen. „De Commissie zit Poolse vrachtwagenchauffeurs dwars, dus gaat Polen op een ander dossier dwars liggen.” Malta en Cyprus vrezen dat de Golfmaatschappijen hun vluchten zullen staken als de EU strenger wordt. Anderen willen protectionisme in Europa voorkomen.

Ook al had Nederland het graag anders gezien, de zaak is nog niet verloren, menen Van Miltenburg en de betrokkene. De komende maanden, vanaf juli onder voorzitterschap van Oostenrijk, wordt er stevig onderhandeld tussen Europese Commissie, Europees Parlement en Transportraad in de ‘triloog’. Die drie partijen moeten tot één tekst zien te komen. De hoop is dat de eindversie in het midden van scherp en zwak uitkomt.

Van Miltenburg: „We hadden een papieren tijger. Het heeft geen zin om die te vervangen voor een nieuwe papieren tijger. Europa zet de eigen luchtvaart in de uitverkoop, dat besef moet doordringen. Het gaat om miljoenen banen.”

Ondertussen laten de Golfmaatschappijen zich ook op een andere manier gelden in de Europese luchtvaart. Qatar Airways, eigenaar van 49 procent van de aandelen, bouwt in Milaan met Air Italy een opvolger van het failliete Alitalia. Vijftig vliegtuigen zijn besteld. Vorige week was de eerste lange vlucht van Air Italy, van Milaan naar New York. Europese maatschappijen beraden zich op stappen, aangezien Europese regels mogelijk worden overtreden.

Bekijk bericht op "NRC, 8 juni 2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michel

‘ Het gaat om miljoenen banen ! ‘ , D66 van Miltenburg denkt met deze uitspraken zijn politieke loopbaan te stimuleren zeker?
Meneer D66 van Miltenburg, het gaat niet om miljoenen banen en uw politieke carrière !

Het gaat om het slopen van Moedertje Aarde! Wellicht vergeet u dit en dat is wat U stimuleert met uw uitspraken in dit artikel.
Dan onze gezondheid! Daar denkt u ook niet aan, toevallig al uitgerekend wat de financiële gevolgen zijn van de ziektekosten die de vliegwereld veroorzaakt meneer van Miltenburg ?
Nee he ?

Geplaatst door anoniem1

Hoe komt het nu dat je keer op keer leest "toekomst luchtvaart Nederland/europa staat op het spel" Je leest dit in allerlei vormen echt heel erg vaak. "elbers luid noodklok Schiphol" en nog vele andere vormen.
Wat ik nu zo vreemd vind is dat ik dit nooit over een andere sector lees. Ik lees nooit "toekomst it sector Nederland staat op het spel" Of "Toekomst toerisme in Amsterdam staat op het spel" of "toekomst boeren staat op het spel" of "toekomst groene energie staat op het spel" of zelfs maar "toekomst gaswinning Nederland staat op het spel" Dat lees je vrijwel nooit en mocht het een keer voorkomen dan is dat incidenteel.

Wel lees je keer op keer hoe erg het is met de luchtvaart.
Nee, niet de vervuiling en de overlast,de sector zelf heeft het altijd erg moeilijk.
Staat permanent aan de rand van de afgrond als we de berichtgeving moeten geloven.
Is de luchtvaart sector nu een heel erg slechte sector in Europa? een sector die de concurentie zelf niet aan kan of is deze berichtgeving het gevolg van een tot in het absurde doorgevoerde luchtvaart lobby die gelijk de communistische partij in de voormalige ussr probeert door te dringen in alle hoeken van de maatschappij?

Geplaatst door anoniem1

Gezondheid Nederland en onze kinderen staat op het spel!

Nederland heeft de laagste levensverwachting van Europa,absurd aangezien we een van de rijkste landen zijn. Een belangrijke oorzaak hiervan is de vuile lucht,en de belangrijkste oorzaak van de vuile lucht is het vectoren tijdens de landing.

Het vectoren tijdens de landing is volstrekt onverantwoord daar waar het de volksgezondheid betreft. Het is echt heel erg en men weet dit! Daarom ging men mee en beloofde men in 2012 dat vectoren af te schaffen en cda landingen in te voeren maar de klm kon dat niet hebben. Het vectoren wordt vrijwel nergens ter wereld gedaan,ook niet in china. Als de klm niet kan werken zonder het vectoren tijdens de landing dan is het netwerk in Nederland onhoudbaar vanwege de enorme gevolgen voor de volksgezondheid.

Hoe eerder de vertegenwoordigers dit inzien hoe beter.

Geplaatst door anoniem1

On a different note: Pensioen leeftijd koppelen aan levensverwachting. We hebben de laagste levensverwachting en de hoogste pensioen leeftijd. Ergens is daar dan iets niet goed gegaan in vergelijking met de rest van Europa.

Geplaatst door Peter

Jaa de KLM, Schiphol group, alle infrastructuur en niet te vergeten de kerosine, het wordt allemaal dood gesubsidieerd door ons. Wij betalen 40-52% belasting op onze loonstrook en de VVD- VNO-NCW maatjes waaronder boven gemelden krijgen alles met bakken in de schoot geworpen.
Alsof het nog niet genoeg is wil de KLM ook nog extra geld voor bio kerosine en extra geld voor nieuwe vliegtuigen want oja die zijn zoveel beter zogenaamd (NOT).

Dan zijn er nog enkele achterlijke MO geiten staatjes, waaronder Dubai en Quatar etc, die zijn nog achterlijker en rijker en vertroetelen hun luchtvaartmaatschappijen nog meer.
Meteen beginnen KLM en dat soort foute clubjes te krakelen over oneerlijke concurrentie..

Te bizar voor woorden!
Wil je dat soort geiten staten niet sponsoren? Vlieg minder, rijdt minder, verbruik minder, dat is het antwoord. Dan komt er ook minder geld terecht in dat soort achterlijke woestijnstaatjes. Dus zeker niet nog meer van ons opgebrachte geld gesubsidieerd onnodig brandstof verbranden in de lucht!

En de KLM moet een toontje lager zingen, het vliegt op subsidie, het heeft ons miljarden al gekost en levert ons alleen herrie en kankerverwekkende fijnstof op.