Platform Vlieghinder Kennemerland
 

De claim van Brainport - UPDATE 3

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1047 
|
 ed.nl 
schphol_DSC_3247.JPG

Voor geïnteresseerden wordt deze artikelserie van Eindhovens Dagblad gevolgd en geplaatst op vlieghinder.nl omdat continue de relatie wordt gelegd, het vergelijk wordt gemaakt met de mainports Schiphol en de haven van Rotterdam. Te beginnen met het advies Mainports voorbij van de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur. Lees hier .

EINDHOVEN - Het ED publiceert deze week een reeks verhalen om de claim van Brainport te onderbouwen met harde cijfers en argumenten van regionale captains of industry. En van de politiek in Den Haag willen we weleens weten hoe het komt dat ze het belang van deze hightech-regio niet wil inzien.

Onderstaand artikel de eerste in een reeks: De claim van Brainport 1 - Brainport verdient meer erkenning en-geld

Even leek het erop dat ze in Den Haag het licht hadden gezien. Dat in de residentie was doorgedrongen hoe ongelofelijk belangrijk de regio Eindhoven is voor de nationale economie. Had minister Henk Kamp van Economische Zaken zich in Veldhoven niet vergaapt aan de chipmachines van ASML? Had premier Mark Rutte geen mooie sier gemaakt bij Angela Merkel door haar mee te tronen naar de High Tech Campus Eindhoven? Was de koningin niet afgezakt naar het zuiden om op Strijp-S de eerste vestiging van de Singularity University buiten de VS te openen? En was de koning niet dezelfde weg gegaan om de Koning Willem I-prijs 2016 uit te reiken aan Philips?

Advies
En dan was er nog het advies van de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI) aan de regering. Daarin staat dat Brainport en de digitale infrastructuur rond Amsterdam zeker zo belangrijk zijn voor de Nederlandse economie als de Mainports Amsterdam-Schiphol en de Rotterdamse haven. Zou Brainport dan eindelijk gelijk geschakeld worden met de Mainports?

Helaas, een brief van minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur sloeg alle hoop de bodem in. Het kabinet slaat het transport van elders geproduceerde goederen, het vervoer van personen en de verspreiding van internetdata hoger aan dan alle hoogwaardige kennis en hightech-producten uit de regio Eindhoven. Terwijl er toch geen hogere wiskunde voor nodig is om te snappen dat de toegevoegde waarde van chipmachines (ASML), medische apparatuur (Philips), trucks (DAF), bussen (VDL) en elektronenmicroscopen (FEI) veel groter is dan de waarde die gecreëerd wordt door de overslag van containers in de haven of overstappende passagiers op Schiphol.

Het uitblijven van erkenning zou niet zo erg zijn voor een zelfbewuste regio, als die niet bepalend zou zijn voor de aandacht en vooral de middelen vanuit het rijk voor Brainport.

Verdienvermogen
Overigens beseft het kabinet wél dat het niet om Brainport heen kan. Vanwege de 'bijzondere waarde van Brainport Eindhoven voor het verdienvermogen van Nederland' draagt het kabinet de komende vier jaar zo'n tien miljoen euro bij aan versterking van het regionale voorzieningenniveau. Een hogere uitkering uit het Gemeentefonds wordt onderzocht. Maar in feite is het niet meer dan een fooi waarmee de regio wordt afgescheept nu echte erkenning uitblijft.

Hogere versnelling
De brief van minister Schultz kwam dan ook als een ijskoude douche. Het kabinet laat de kans schieten om een van de belangrijkste motoren van de nationale economie in een hogere versnelling te brengen. In plaats van voor de toekomst te kiezen blijft de focus vooral gericht op oude economie. Brainport kan zich daar niet bij neerleggen. Philips maakte eind vorige eeuw nog de fout om zijn hoofdkantoor te verplaatsen naar Amsterdam. Het had zich er ook voor kunnen inzetten om Eindhoven – toch de bakermat van het concern – naar een hoger plan te tillen. Nu dienen bedrijfsleven, kennisinstellingen (TU/e) en gemeenten zich er sterk voor te blijven maken dat de regio krijgt waar zij recht op heeft om het vestigingsklimaat te versterken en aantrekkelijk te zijn voor kenniswerkers uit binnen- en buitenland.

Lees ook:
- ed.nl/claimvanbrainport, een verzameloverzicht. Lees hier ..
- Opinie - Wat voegt groei Airport (Eindhoven) nog toe aan Brainport? Lees hier .
- Domper voor Eindhoven: Brainport toch geen mainport. Lees hier .
- Claim van Brainport (2) - Parel die glanst ondanks overheid. lees hier .
- Claim van Brainport (3): 'Den Haag moét meer investeren in Zuidoost-Brabant'. Lees hier .
- Opinie - Goede redenen om Brainport te koesteren. Lees hier .
- Claim van Brainport (4): Tweede Kamer staat pal achter Brainport. Lees hier .
- Claim van Brainport (5) - Vroeg of laat valt het kwartje. Lees hier .

Wordt vervolgd............
.


Bekijk bericht op "ed.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Het is toch wat dat we in Den Haag met lieden zijn opgescheept, met een visie en R&D horizon die niet verder reikt dan een regeer perioden of minder. Een vervuilend, gevaarlijk en ongezond overslagbedrijf Schiphol, dat is "de toekomst" en niet te vergeten de bordjes van 130 km/h en de reparatie van haarscheurtjes in een brug.

Geplaatst door anoniem

Het is inderdaad erg dom om je puur op de mainports te richten. Laag geschoold werk met weinig toegevoegde waarde. Dat betekend dat veel andere landen exact hetzelfde kunnen doen en al doen,zoals het midden oossten. Maar goedkoper want lagere lonen. Lonen zullen in Nederland op termijn niet meer kunnen stijgen, althans niet voor de banen die Schiphol creeert. Omdat het werk is dat vele andere landen ook kunnen doen en dus zullen gaan concureren. Brainport daarentegen,is niet zo makkelijk na te doen door andere landen,ook de toegevoegde waarde en de marges zijn een stuk hoger,want geen concurentie met lagere lonen landen. Innovatie is uniek.
Nederland ontwikkeld zich in een bijzonder gevaarlijke richting economisch gezien. Omdat de mainport Schiphol geen duurzaam perspectief biet op kwalitatieve groei. Het is overslag,bulk en in het geval van Schiphol is het overslag dat basicly op elke andere plek ter wereld gedaan kan worden, Bij de haven is dat nog wat anders omdat de goederen nu eenmaal Europa in moeten komen en er zijn maar zo veel havens geschikt.

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

De kwaliteit van de banen op Schiphol wordt steeds minder. Steeds meer werk moet er door steeds minder mensen voor steeds minder geld worden opgeknapt. Een eerlijk loon is er niet meer bij. Zelfs de mensenrechten lappen ze aan hun laars. Het verloop onder de werknemers is dan ook groot. Op Schiphol is een race naar de bodem aan de gang volgens de FNV.

Geplaatst door Gerrit Jan uit Aalsmeer

Slimme ideeën zijn niet besteed aan een kortzichtige regering.