Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Crisisoverleg over Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 905 
|
 noordhollandsdagblad.nl (27-11-2017) 
Crisisoverleg over Schiphol

Door Frans van den Berg


SCHIPHOL - De bewoners in het Schipholoverleg hebben tijdens een crisisoverleg unaniem besloten niet uit de Omgevingsraad Schiphol te stappen. „Wij houden ons aan het Aldersakkoord. Het zijn juist de gemeenten en de luchtvaartsector die tornen aan het akkoord om zo meer vluchten toe te staan en woningen te bouwen.”

De bijeenkomst van zaterdag was volgens bewonersvertegenwoordiger Matt Poelmans bedoeld om de achterban bij te praten en een nieuw mandaat mee te krijgen voor de bespreking dinsdagavond.

Dan zitten alle partijen uit de Omgevingsraad Schiphol voor crisisberaad aan tafel bij staatssecretaris Sharon Dijksma. Zo moet worden geprobeerd het overleg, dat al een jaar muurvast zit, los te trekken. Lukt dat niet, dan hakt Dijksma de knopen door. Woensdagmiddag heeft ze niet geheel toevallig ook nog een overleg met de Tweede Kamer over het Schipholdossier.

„Wij blijven overleggen, omdat wij ons aan het Aldersakkoord houden. Maar de luchtvaartsector doet dat niet. Die leggen zich niet neer bij 29.000 nachtvluchten, maar claimen 32.000 nachtvluchten per jaar. Daarom moet dat wettelijk worden vastgelegd. Verder claimen ze dat er al veel geluidsreductie is doorgevoerd en dat ze daarom na 2020 weer extra vluchten willen. Maar die milieuberekeningen kloppen niet en moeten over”, legt Poelmans uit. „Tevens willen ze vaker vier start- en landingsbanen tegelijkertijd inzetten, zodat omwonenden nog meer overlast krijgen.”

Niet klagen

Ook de gemeenten en provincies die aan het Schipholoverleg deelnemen, houden zich volgens de bewoners niet aan de afspraken. Poelmans: „Wij zijn tegen woningbouw dichtbij de luchthaven, omdat daarmee nieuwe gehinderden ontstaan. Gemeenten willen in contracten vastleggen dat die bewoners nu en in de toekomst niet klagen. Ook niet wanneer vliegroutes worden aangepast. Voor ons is dat onaanvaardbaar en zo nodig stappen we dan naar de rechter.”

Van de staatssecretaris verwachten de bewoners dat ze snel wettelijke maatregelen neemt om vakantievluchten te kunnen verplaatsen van Schiphol naar Lelystad.

De vrijkomende plekken moeten dan gaan naar vluchten die bijdragen aan het verbindingennetwerk van Schiphol, welk netwerk van groot belang is voor KLM en partners en voor het bedrijfsleven in de Randstad. Nu de grens van 500.000 vluchten al volgend jaar bijna is bereikt, is Lelystad opeens hard nodig.

Lelystad

Maar de eerste 10.000 vluchten zijn pas in 2018 mogelijk. Staatssecretaris Dijksma werkt nu aan een plan om vakantievluchten verplicht te laten uitwijken naar Lelystad, maar dan moet de Europese Commissie daar volgend jaar wel toestemming voor geven.

Vakantievluchten zijn op Schiphol op jaarbasis goed voor tien procent van de vluchten, maar in de nacht is dat aandeel zelfs 40 procent. Extra reden om meer vakantieverkeer op Schiphol te weren.

Tot slot moet Dijksma de knoop doorhakken over de Milieu Effect Rapportage voor Schiphol. Omdat bepaalde berekeningen niet kloppen, hebben de bewoners die MER afgewezen.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl (27-11-2017)"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerrit Jan uit Aalsmeer

Deze gang van zaken is precies wat de sector wil. Een breuk met de bewonersvertegenwoordigers forceren en dan moet Dijksma beslissen. Het ministerie van I&M (Infrastructuur en Economische zaken) steunt de groeiambities van de sector, dus .......

Geplaatst door de Vries


Geplaatst door Paul

@Gerrit Jan. Ik mis het vervolg van je bericht. Dat de sector af wil van de AldersAfspraken is duidelijk. Maar wat dan te doen ?

Geplaatst door anoniem

De bijeenkomst van zaterdag was volgens bewonersvertegenwoordiger Matt Poelmans bedoeld om de achterban bij te praten en een nieuw mandaat mee te krijgen voor de bespreking dinsdagavond.

Een mandaat krijg je van je achterban,niet van je college vertegenwoordigers.
Je kan nu al zien aankomen dat de bewoners met helemaal niks achter blijven. Waarschijnlijk gaan ze iets waar ze toch al recht op hadden (de 29k nacht vluchten) gebruiken om nog meer toezeggingen en aanpassingen ten gunste van Schiphol te gaan doen.
Bijvoorbeeld,handhaven van 31k nachvluchten (een "compromis tussen de 29k en 32k) in ruil voor weer vaker 4 startbanen en meer groei voor 2020.
De nachtvluchten is het enige waar een deel van de vertegenwoordigers zelf last van heeft maar voor een heel groot deel van de bevolking zijn die eigelijk onbelangrijk.
Het mandaat van de bewoners vertegenwoordigers is ook een fictie.een groot deel van de achterban is absoluut niet bijgepraat. Tijd om een vereniging op te richten voor de bewoners,bij voldoende leden krijgen wij dan vanzelf mandaat.

Geplaatst door de Vries

Helemaal mee eens, de focus ligt teveel op de nachtvluchten. Mag niet eens een discussiepunt zijn, is simpelweg een limiet op.

Dan het gedoe rond Lelystad. Ook niet interessant, alleen maar een manier om meer te kunnen vluchten. Die slots worden straks vrolijk door bijvoorbeeld Ryanair ingenomen.

Dit:

"De vrijkomende plekken moeten dan gaan naar vluchten die bijdragen aan het verbindingennetwerk van Schiphol, welk netwerk van groot belang is voor KLM en partners en voor het bedrijfsleven in de Randstad."

Denk je nou echt dat het iemand wat kan schelen of er een vakantievlucht over z'n hoofd dendert of een die "bijdraagt" aan de BV Nederland ?!?!

Het enige dat een oplossing is: Minder, minder, minder !!!

Geplaatst door anoniem

Als ik het goed begrijip,gaan een groot deel van de vluchten op lelystad nachtvluchten worden?

Die vakantievlucht daar hebben we in elk geval iets aan in Nederland. we maken daar zelf gebruik van. Juist de overlast van het netwerk is veel meer storend.

Geplaatst door de Vries

Helaas! Lelystad laat geen nachtvluchten toe...

Althans (nog) niet. Je weet het immers nooit.

Geplaatst door Gerard

de Vries schrijft: "Helaas! Lelystad laat geen nachtvluchten toe..."

Frankfurt ook niet. NUL vluchten in de nacht aldaar!
Waarom hier dan wel!? Zijn wie hier hardhorender of zo?

Geplaatst door anoniem

dat word lastig,met al die vakantie vluchten in de nacht. 40% van de nachtvluchten zijn vakantie vluchten. Ook hier was al een afspraak over. de afspraak dat de nacht alleen voor netwerk verkeer gebruikt zou worden. Dit is een afspraak van bijzonder lang geleden dus misschien dat ze hem vergeten zijn. Ik zal hem eens opzoeken.

Geplaatst door anoniem

kan het zo snel niet vinden maar er is ooit wel degelijk afgesproken dat de nacht alleen voor netwerk verkeer gebruikt zou worden.
het argument dat de vluchten duurder worden is al oud, ik vond onder andere het volgende.


Vakanties via Schiphol duurder door minder nachtvluchten’


14/12/2012
|
Geplaatst door: Wim
|
Bekeken: 240
|
parool.nl
‘Vakanties via Schiphol duurder door minder nachtvluchten’


Duurdere vakanties en minder vakantievluchten: dat is volgens maatschappijen als Corendon en Arkefly het gevolg van de inperking van het aantal nachtvluchten op Schiphol.

Deze week maakte minister Schultz van Haegen van Verkeer (VVD) bekend dat het aantal nachtvluchten op Schiphol de komende drie jaar daalt van 31.000 naar 28.000. Volgens haar is dat nodig om de overlast te verminderen die omwonenden ondervinden.

De belangrijkste vakantievliegers zien zich ernstig bedreigd door de maatregel. Zij kunnen alleen goedkoop vliegen als ze drie of vier retourvluchten per dag kunnen maken. Daartoe moeten ze ‘s ochtends zo vroeg mogelijk beginnen en ‘s avonds zo laat mogelijk eindigen.

Door de inperking van het aantal nachtvluchten kunnen de maatschappijen straks minder vaak op en neer vliegen naar de zon. ‘Wij zijn overvallen door deze maatregel,’ zegt Atilay Uslu van vakantievlieger Corendon. ‘Onze luchtvaartman zal de minister om opheldering vragen.’

Volgens topman Steven van der Heijden van TUI, onder meer het moederbedrijf van vakantievlieger Arkefly, komt de controle over de nachtvluchten met deze maatregel bovendien nog steviger in handen van KLM en diens dochter Transavia, de grootste aanbieder van vakantievluchten.

‘Omdat het merendeel van de nachtslots bij KLM-groep door Transavia wordt gebruikt, raakt dit heel erg aan onze concurrentiepositie,’ zegt Van der Heijden. ‘Het is nu al heel erg ongelijk verdeeld, dat wordt alleen maar erger.’

Lees vandaag meer in Het Parool.


dat is 4 jaar geleden, van de reductie van de vluchten is natuurlijk niks terecht gekomen. In tegendeel. Het zijn er meer geworden. Hoe is dit nu toch mogelijk,en dan toch gewoon door gaan met het overleg lol.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

De Schiphol baasjes willen enkel en alleen maar meer vluchten. Door op alle vlakken de strijd aan te gaan met andere Europese vliegvelden, denk aan soepelere regels, lagere tarieven, wil men steeds meer vliegtuigen binnenhalen. Men wil gewoon de grootste worden, veel landingsrechten binnenhalen, schiphol plaza uitbreiden en uiteraard meer vastgoed ontwikkelen

De 6e en 7e baan, meer nachtvluchten, extra pieren, lelystad steeds verder uitbreiden, steeds meer herrie en vervuiling, het gaat er allemaal in rap tempo komen als we deze schiphol baasjes nu geen halt toeroepen.

Geplaatst door anoniem

hoeveel nachtvluchten heeft shiphol voor komend jaar ingepland?

31700 zie ik in de gebruiks prognose.


De afgelopen jaren was het doel van 29.000 nachtbewegingen van kracht

Het zouden er 28.000 zijn, staat in artikel wat ik hierboven geplaatst heb. Ook hier zijn dus al 1000 bewegingen bijgeteld. Maar ook het doel van 29.000 was niet echt,men kan zo,n doel eenvoudig bereiken door 29.000 slots uit te geven. Maar men gaf meer slots uit met als gevolg meer vliegbewegingen.

De beloofde 28k, als compensatie voor verruiming van 4 baans regel is niet nagekomen. Men zit er meer dan 15% boven het komende jaar. Men gaat zelfs over de oude norm van 31000 heen.

Waarom in hemelsnaam die normen afspreken als Schiphol toch zijn Eigen gang gaat?????

Geplaatst door anoniem

Inzet van een tweede start- of
landingsbaan (2+1-1)
In principe geen inzet tweede baan als verkeersaanbod de capaciteit van
één baan niet overtreft
Verdeling van het landend verkeer
bij het gebruik van twee
landingsbanen
Tenminste 50% van het landend verkeer op de Kaagbaan bij inzet van de
baancombinatie Kaagbaan-Aalsmeerbaan (landen 06 en 36R).
Tenminste 45% van het landend verkeer op de Polderbaan bij inzet van de
baancombinatie Polderbaan-Zwanenburgbaan (landen 18R en 18C

ook deze regels worden niet nagekomen.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Fikse vertraging uitbreiding Lelystad Airport

http://www.telegraaf.nl/binnenland/27132030/__Fikse_vertraging_uitbreiding_Lelystad_Airport__.html?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_campaign=twitterfeed

Ai, dat wordt alle regels omtrent Schipholwederom overtreden, want ja men heeft een tegenvaller mbt Lelystad.

Wanneer gaan we massaal de landingsbaan van Schiphol nou eens bezetten om te laten weten dat we ons niet willen laten vergassen enkel en alleen voor deze Schiphol baasjes hun aanzien en bonus.

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

En dan gaat Dijksma morgen zeggen dat de gemaakte afspraken helaas tijdelijk opgeschort moeten worden en het aantal vluchten op Schiphol omhoog mag; het is overmacht: het kan echt niet anders. Wat een valse overrompelingstactiek, want ditkon ze natuurlijk allang weten en had ze daarom ook al maanden eerder aan de kamer kunnen meedelen.

Vervolgens wint de PVV de verkiezingen en verandert ‘tijdelijk’ in ‘bindend en voorgoed’.
Dijksma, die niet wordt herkozen, zet haar carrière voort in een leuke baan, die zomaar aan komt waaien.

Geplaatst door de Vries

Mooi he, hoe dit een dag voor de vergadering bekent wordt gemaakt. 2 weken geleden lag alles nog op schema. Zal wel weer een "foutje" zijn.

Ook zo een toevallig recent bericht: http://www.parool.nl/amsterdam/extra-marechaussees-voor-schiphol~a4424457/

Deze, ook niet toevallig: http://www.telegraaf.nl/dft/27117500/__TUI_verwacht_duurdere_tickets__.html

Deze natuurlijk ook nog want we moeten wel duidelijk maken dat als we niet meegroeien de sjeiks over ons heen lopen: http://www.nu.nl/beurs/4355633/klm-stopt-met-vluchten-qatar-vanwege-concurrentie.html

Triest.



Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

En deze: ‘Ruim baan voor Schiphol na uitstel Lelystad’

Geplaatst door Paul

"Geplaatst door Wobbe
En deze: ‘Ruim baan voor Schiphol na uitstel Lelystad’ "

Dit uitstel betreft 2000 vluchten. Dat zijn ongeveer 5 vluchten per dag. Na 5 jaar zouden het er het 10.000 zijn. Dat zijn er minder dan 2 per uur. Gerommel in de marge dus.

Geplaatst door de Vries

De propaganda machine draait op volle toeren zo vlak voor de vergadering!

Een heuse brochure over het belang van Schiphol: http://www.omgevingsraadschiphol.nl/nieuws/belang-schiphol-regio/

Deze is ook geweldig om te luisteren van de zeer ondeskundige Elias, om misselijk van te worden hoe er over omwonenden wordt gesproken: https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/10314665/vvd-kwaad-over-vertraging-uitbreiding-lelystad-airport

Dezelfde man overigens die eerder in een vergadering opperde om de Polderbaan minder te gebruiken vanwege de langere taxi-tijd. Dan heb je het toch echt niet begrepen hoor.


Geplaatst door de Vries