Conflict tussen Schiphol en KLM op til over uitbreiding
Er dreigt opnieuw een conflict tussen KLM en Schiphol over de uitbreidingswerkzaamheden op de luchthaven.
KLM Cargo wil nog zeker tien jaar in Vrachtgebouw 1 blijven zitten. Daardoor kan Schiphol de hagelnieuwe A-pier, waarvan de bouw volgende maand begint, niet volledig gebruiken.
Om de groeiende stroom reizigers op te vangen en de drukte te temperen, gaat Schiphol vanaf augustus bouwen aan een nieuwe A-pier en een A-terminal. De pier komt op de plek waar KLM Cargo tot voor kort pakketvracht verwerkte. Met de uitbreiding kan het aantal passagiers op de luchthaven richting 80 miljoen groeien.
In 2014 werd, na 15 jaar ruziën, overeengekomen dat Schiphol een stuk van Vrachtgebouw 1 van KLM Cargo kan slopen voor de bouw van de nieuwe A-pier. De sloop begint eind augustus, de pier moet in 2019 klaar zijn. De terminal volgt vier jaar later.
Die pier kan echter alleen volledig worden gebruikt, als ook de rest van Vrachtgebouw 1 tegen de vlakte gaat, zodat toestellen aan beide kanten van de pier kunnen worden geparkeerd.
Sorteermachine
Maar gisteren opende KLM in de rest van Vrachtgebouw 1 een nieuwe sorteermachine voor luchtvracht, waarin de maatschappij 12 miljoen euro heeft geïnvesteerd. Nog eens 'tientallen miljoenen euro's' gaan in de opknapbeurt van het vijftig jaar oude gebouw en de naastgelegen Vrachtgebouwen 2 en 3.
Volgens KLM zal de 'sorter', speciaal bedoeld voor het verwerken van webwinkelpaketten, zeker tien jaar blijven staan.
Maar Schiphol houdt vast aan zijn planning om de hele vrachtloods te slopen, omdat anders de A-pier niet volledig kan worden gebruikt. "De aankomende jaren moet heel Vrachtgebouw 1 stapsgewijs verdwijnen," zegt een woordvoerder van de luchthaven. "In onze planning is het hele gebouw voor 2025 weg."
De planning van KLM voor het gebruik van de hallen is Schiphol 'niet bekend'. Met het gebouw en de splinternieuwe sorteermachine kan de A-pier straks maar van een kant worden gebruikt.
Verhuizing
Schiphol en KLM ruzieden sinds eind jaren negentig van de vorige eeuw over de verhuizing van vrachtactiviteiten van KLM Cargo van Schiphol Centrum naar het vrachtgebied Schiphol Zuidoost.
KLM - eigenaar van de vrachtgebouwen - wilde niet weg. In 2011 stelde Schiphol KLM Cargo zelfs een ultimatum aan toenmalig vrachtbaas Camiel Eurlings, maar het duurde tot 2014 tot het salomonsakkoord werd gesloten waarbij alleen de eerste 40 meter van de oudste loods tegen de vlakte gaat.
Volgens KLM Cargo is een complete verhuizing van de vrachtactivitieten naar Schiphol Zuidoost onmogelijk. De locatie van de nieuwe sorteermachine op Schiphol Centrum is cruciaal, omdat deze vooral bedoeld is om vracht te sorteren die in het ruim van passagiersvliegtuigen wordt vervoerd, die allemaal op Schiphol Centrum staan. Bekijk bericht op "Het Parool"