Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Concurrentie LVNL prima, maar wel met gelijk speelveld, incl intervieuw Paul Riemens

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1945 
|
 bnr.nl 
me_vliegtuig_vliegveld_IMG_0509.jpg

Door Karlijn Meinders

Grote vraagtekens in de luchtvaart over de positie van Luchtverkeersleiding Nederland. Het kan volgens staatssecretaris Mansveld goedkoper en innovatiever, en daarom gaat de markt vanaf 2016 open voor concurrentie en moeten de kosten met 30 procent omlaag.

"Ik ben erg benieuwd hoe concurrenten die 30 procent eraf gaan krijgen. Ik juich dat alleen maar toe. Het zorgt ervoor dat grenzen worden verlegd en het debat weer wordt geopend." In het interview met Paul Riemens, hoort u hier meer....

Paul Riemens, CEO Luchtverkeersleiding Nederland, licht de huidige situatie eerst even toe. "De kosten liggen nu bij de luchtvaartmaatschappijen. Wij worden betaald per vliegtuig dat binnenkomt. In het geval van Schiphol is dat aantal hoog. Als je dan naar een regionaal vliegveld kijkt, daar is de frequentie zo laag, dan komt daar een prijs uit die exorbitant is. Uiteindelijk is er politiek nu voor gekozen om te kijken of daar een marktwerking mogelijk is. Om organisaties als de onze tot innovatief gedrag en kostenreductie te manen."

Gelijk speelveld
Riemens laat weten een voorstander te zijn van het opengooien van de markt, maar hij ziet wel enkele haken en ogen. "Als we Iets breder kijken: in Europa is de progressie aan het vastlopen. Tegen de fragmentatie van luchtverkeersorganisaties is moeilijk iets te doen. Om die landsgrenzen wel te doorbreken zou concurrentie goed kunnen werken, mits het op de juiste wijze wordt gedaan."

En op de juiste manier betekent: een gelijk speelveld. "Aanbestedingen in Nederland, die juich ik toe, maar dan moet het voor ons ook mogelijk zijn om in andere landen deel te nemen aan de aanbesteding. In Duitsland is dat al niet mogelijk, dus dan krijg je een ongelijk speelveld. Je zult Europees stappen moeten zetten om die concurrentie de ruimte te geven."

Riemens verwacht dat daar snel beweging in zal komen. "Er komt steeds meer discussie. In Engeland is het al vrijgegeven. Concurrentie zal de situatie weer wat onder druk zetten, het debat dat dan ontstaat vind ik alleen maar goed. Schihol valt daar nu nog buiten, maar uiteindelijk zal het ook daar te merken zijn. Het doorbreken van grenzen, dat kan op deze manier gebeuren."

Bekijk bericht op "bnr.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Erwin von der Meer uit Castricum

De stas Mansveld heeft een benchmark (kostenvergelijking met andere luchtverkeersleidingen) laten doorvoeren met als conclusie dat LVNL 30 % duurder blijkt te zijn dan vergelijkbare organisaties. Paul Riemens heeft dit blijkbaar nooit gedaan en praat graag over level playing field en andere niet relevante zaken, maar daar gaat het dus helemaal niet om. Nee, het gaat om het feit dat LVNL aantoonbaar te duur blijkt te zijn. Reden: LVNL verkeert in een monopolie positie en rekent zijn kosten (goud omrande salarissen van de verkeersleiders enz.) gewoon door aan de vliegtuigmaatschappijen. Kortweg geen echte dwang om de kosten zo laag als mogelijk te maken/houden. En daar steekt stas Mansveld mogelijk een stokje voor.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Bij de exorbitante salarissen kun je een ? zetten.
Maar liever 30% duurder, dan 30% goedkoper met mogelijk een 'zooitje' in de lucht boven onze woonkernen.
Nu is de LVNL wat mij betreft onder dezelfde noemer te plaatsen als de Schipholgroup, namelijk een elite groep die hun eigen zakken vullen ten koste van anderen, maar er is wel expertise van de omgeving Schiphol. Met de move van Mansveld ben ik bang dat Schiphol dan alleen maar aantrekkelijker wordt en zodoende nog meer overstappers aantrekt.
Persoonlijk zie ik Schiphol, of helemaal verdwijnen (Maasvlakte / Noordzee) of op zijn minst, halveren. Want zoals het nu is, is het veel en veel te groot voor dit kleine land!
En zijn de omwonenden veel en veel te weinig beschermd!

Geplaatst door Erwin von der Meer uit Castricum

Exorbitante salarissen hoeven niet te worden voorzien van een vraagteken. Waarom? Als verkeersleiders een salaris kunnen verdienen boven de balkenende norm geeft dit genoeg duidelijkheid over exorbitantie.
De stelling van "maar liever 30% duurder, dan 30% goedkoper met mogelijk een 'zooitje' in de lucht boven onze woonkernen gaat van de veronderstelling uit dat als iets maar veel kost dan is dat een soort garantie voor zorgvuldig werken. Dat is een veronderstelling uit het ongerijmde. Als bij een kostenvergelijking met vergelijkbare organisaties op het gebied van verkeersleiding anderen het 30% goedkoper kunnen is daarmee aangetoond dat LVNL een te hoge kostenstructuur heeft en daar wil stas Mansveld terecht iets aan gaan doen. Ik zou niet kunnen bedenken wat daar tegen spreekt.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Uitbesteding / kostenreductie geeft in de regel de mogelijkheid tot het leveren van mindere kwaliteit. Bij de exorbitante salarissen (boven de Balkenende norm) van i.d.g. de LVNL, kun je een ? zetten omdat de Nederlandse regering in principe dus de Balkenende norm hanteert.
Verdienen boven de Balkende norm wordt dus blijkbaar o.a. in de sector toegestaan.
De 'ongerijmde veronderstelling' dat als iets maar duurder is dat het dan een garantie kan zijn voor kwaliteit geloof ik eerder dan de 'ongerijmde veronderstelling' dan als iets goedkoper is, de kwaliteit dan ook gelijkwaardig of zelfs beter zal kunnen zijn. Dat Mansveld het 'product' LVNL tegen het spreekwoordelijke licht houdt, daar heb ik niets op tegen, concurrentie zie je in bijna heel de Nederlandse samenleving.