Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Concurrentie luchtverkeersleiding prima, maar wel met gelijk speelveld’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1036 
|
 bnr.nl 
me_vliegtuig_vliegveld_IMG_0717.jpg

Door Karlijn Meinders

Grote vraagtekens in de luchtvaart over de positie van Luchtverkeersleiding Nederland. Het kan volgens staatssecretaris Mansveld goedkoper en innovatiever, en daarom gaat de markt vanaf 2016 open voor concurrentie en moeten de kosten met 30 procent omlaag.
"Ik ben erg benieuwd hoe concurrenten die 30 procent eraf gaan krijgen. Ik juich dat alleen maar toe. Het zorgt ervoor dat grenzen worden verlegd en het debat weer wordt geopend."

Paul Riemens, CEO Luchtverkeersleiding Nederland, licht de huidige situatie eerst even toe. "De kosten liggen nu bij de luchtvaartmaatschappijen. Wij worden betaald per vliegtuig dat binnenkomt. In het geval van Schiphol is dat aantal hoog. Als je dan naar een regionaal vliegveld kijkt, daar is de frequentie zo laag, dan komt daar een prijs uit die exorbitant is. Uiteindelijk is er politiek nu voor gekozen om te kijken of daar een marktwerking mogelijk is. Om organisaties als de onze tot innovatief gedrag en kostenreductie te manen."

Gelijk speelveld
Riemens laat weten een voorstander te zijn van het opengooien van de markt, maar hij ziet wel enkele haken en ogen. "Als we Iets breder kijken: in Europa is de progressie aan het vastlopen. Tegen de fragmentatie van luchtverkeersorganisaties is moeilijk iets te doen. Om die landsgrenzen wel te doorbreken zou concurrentie goed kunnen werken, mits het op de juiste wijze wordt gedaan."

En op de juiste manier betekent: een gelijk speelveld. "Aanbestedingen in Nederland, die juich ik toe, maar dan moet het voor ons ook mogelijk zijn om in andere landen deel te nemen aan de aanbesteding. In Duitsland is dat al niet mogelijk, dus dan krijg je een ongelijk speelveld. Je zult Europees stappen moeten zetten om die concurrentie de ruimte te geven."

Riemens verwacht dat daar snel beweging in zal komen. "Er komt steeds meer discussie. In Engeland is het al vrijgegeven. Concurrentie zal de situatie weer wat onder druk zetten, het debat dat dan ontstaat vind ik alleen maar goed. Schiphol valt daar nu nog buiten, maar uiteindelijk zal het ook daar te merken zijn. Het doorbreken van grenzen, dat kan op deze manier gebeuren."

Bekijk bericht op "bnr.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

O jé, en dan komen de topsalarissen bij LVNL onder druk te staan.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

Externe veiligheid naar tweede plan?

Luchtvaartdeskundige B. Baksteen waarschuwde onlangs voor het feit dat veiligheid intussen op het tweede plan komt. Groei en winstmaximalisatie staan op de eerste plaats, kwantiteit via prijsvechters lijkt gemeengoed te worden op Schiphol en satellieten.

Aanbestedingen roepen ook veel vragen op: recent moest bij NS worden ingegrepen omdat een consultant gefraudeerd lijkt te hebben bij de aanbesteding van een nieuwe generatie Sprinters en het welbekende Fyra debacle.

Wanneer wordt de politiek eindelijk eens wakker?

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Luister het interview van Paul van Liemt (Radio) BNR met Dr Riemens CEO LVNL .........