Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Compromis met luchthaven raakt langzaam uit zicht

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 139 
|
 trouw.nl 
Compromis met luchthaven raakt langzaam uit zicht

Door Elisa Hermanides


In 2008 konden er volgens omwonenden nog goede afspraken met Schiphol worden gemaakt. Maar van dat vertrouwen is bijna tien jaar later niet veel meer over.
Kees van Ojik is voorman van de omwonenden van Schiphol en gepensioneerd huisarts. Hij woont in het door vliegverkeer geplaagde Zwanenburg en is al sinds 1967 actief bezig met Schiphol. Vanuit zijn vrijstaande woning kan hij door grote, zwaar geïsoleerde, ramen het vliegverkeer om hem heen in de gaten houden.

Eind jaren zestig protesteerde hij tegen de komst van een extra baan op Schiphol. Daarna rolde hij het polderoverleg over de luchthaven in. En nu probeert hij nog te redden wat er te redden valt van het zogeheten Aldersakkoord, vernoemd naar de door de overheid benoemde voorzitter Hans Alders.

Aan de Alderstafel, inmiddels aangeduid als de Omgevingsraad Schiphol, sprak de luchthaven in 2008 met de bewonersorganisaties af dat Schiphol mocht groeien, maar wel alleen met vluchten die zouden bijdragen aan de Nederlandse economie. En met zo min mogelijk geluidshinder. “We zijn toen met begrip voor elkaars problemen tot een akkoord gekomen”, vertelt Van Ojik.

“Dat werd in heel Europa tot een onvoorstelbaar succes gezien. Vanuit Parijs kwamen er mensen langs om te horen hoe we dat voor elkaar hadden gekregen.”

Maar het gaat niet goed met het Aldersakkoord?
“Nee, Hans Alders was de grote bindende factor. Nu probeert een deel van de luchtvaartlobby hem weg te werken, omdat hij hun belang onvoldoende zou dienen. Maar wij vinden dat Alders moet blijven tot we een besluit hebben genomen over het aantal vliegbewegingen tot 2030. Al is het wel de vraag of zo’n besluit er überhaupt gaat komen.”

Hoezo niet?
“Met de stemming die er was bij het sluiten van het Aldersakkoord in 2008, waren we er zeker uit gekomen. Toen hadden we allemaal het gevoel dat we dit op een goede manier voor Nederland wilden regelen. De kern van het akkoord was het ­selectiviteitsbeleid, waarbij het ­vakantieverkeer aan banden wordt gelegd en het netwerkverkeer (verkeer dat overstappende reizigers bedient, red.) voorrang krijgt. Netwerkverkeer heeft namelijk een economisch belang voor Nederland in tegenstelling tot vluchten naar de Middellandse Zee.”

Maar van dat selectiviteitsbeleid is weinig terechtgekomen. Hoe komt dat?
“De afgelopen jaren zijn er toch zo’n 30.000 vluchten voor stedentrips en plekken aan de Middellandse Zee bijgekomen op Schiphol. Volgens de huidige criteria konden ze worden aangemerkt als een zakenbestemming, omdat er meer dan 10.000 zakelijke passagiers meevliegen. Maar het gaat hier meestal niet om zakenbestemmingen, maar gewoon om toeristische plekken, zoals Nice, Malaga en Kreta. Behalve luchtvervuiling leveren dat soort vluchten Nederland helemaal niets op. Het selectiviteitsbeleid moet dus worden aangescherpt, waarbij je deze trips weghaalt van Schiphol.”

Waarom denkt u er niet uit te komen met Schiphol?
“Er is te lang getraineerd met het uitvoeren van het selectiviteitsbeleid zoals het bedoeld is. De ambtenaren op het ministerie zijn daarbij ook tekortgeschoten.”

Schiphol wil groeien naar 600.000 vliegbewegingen (starts en landingen) per jaar. Wat vindt u daarvan?
“Die 600.000 is echt volledig uit de lucht gegrepen. Allereerst is er een belemmering als het gaat om de veiligheid. In april stelde de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat het zonder grote aanpassingen op de luchthaven niet veilig is om meer te gaan vliegen dan de 500.000 die tot 2020 als limiet gelden. Oftewel: al zal het wel kunnen wat het milieu betreft, dan nog mag het niet vanwege de veiligheid. Eerst moeten de aanbevelingen van de OvV worden opgevolgd. Dat is klip en klaar.

“Uiteindelijk zal de milieueffect­rapportage, als de cijfers betrouwbaar zijn vastgesteld, moeten laten zien of 600.000 vliegbewegingen mogelijk zijn. Ik durf wel te beweren dat dat niet het geval is. Ik schat dat het maximum tussen de 510.000 en 525.000 vliegbewegingen ligt. Daar kunnen ze dan na 2020 ongeveer een jaar mee vooruit op Schiphol.”

Maar met slechts een jaar neemt Schiphol vast geen genoegen. Hoe wilt u nog tot een compromis komen?
“Met zo’n getal als 600.000 weet je dat de milieurandvoorwaarden onmogelijk in stand kunnen blijven. Schiphol communiceert dit bovendien niet aan de Alderstafel, maar roept wel 600.000 in de pers. Dat betekent dat een compromis uit het zicht raakt.”

En dan?
“Dan geeft Alders zijn opdracht terug en komen we in het conflictstadium. Wij gaan dan een aantal rechtszaken voeren, waarvan ik vrij zeker ben dat we die gaan winnen.”

Bekijk bericht op "trouw.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door H.J. Meijer

Aan het management van de Schiphol en vrinden,

Schiphol is in feite een brutale kermisexploitant, die van geen ophouden
weet. Hartstikke dolgedraaid.
Vernederend voor al wie ademhaalt.
Waar haalt de luchtvaartsector de brutaliteit vandaan om zo met
de rechten van mensen om te gaan. Zie de Nederlandse Grondwet,
artikel 21 en 22.1.

Nooit eerder werd de mensheid met zoveel geestelijke armoede
geconfronteerd als in deze 'eeuw van de luchtvaart-explosie'.
Boven alle ellende in de vorm van geluidsoverlast en kanker door
ultrafijnstof etc. komt ook de opwarming van de aarde in volle hevigheid op ons af.
Smeltende gletsjers, wild stromende rivieren, ruwe stormen,
hogere golven in de kustgebieden etc.
In veel gebieden op aarde zijn de extreme weersomstandigheden
al werkelijkheid aan het worden. Zie bijvoorbeeld Zuidoost-Azië.
Zien jullie er ook al brood in om exclusieve vliegreisjes aan te bieden voor
mensen die een rondvlucht willen boven de leefgebieden van mensen
die ontheemd zijn, van wie alles is weggespoeld, met de vluchtende, verdrinkende
mensen in de hoofdrol? Dat wordt me wat!

Schiphol-jongens en -meisjes, ga eens nadenken.
Het economisch belang van de luchtvaart wordt door jullie zwaar overdreven.
Wat jullie doen, is in opdracht van de 'onzichtbare luchtvaartlobby' vliegtuigjes
door de neusgaten van de mensen proppen. En om het nog erger te maken
zetten jullie ook geen rem op de vraag naar vliegreizen.
Nooit eerder heeft de mensheid zoveel domheid op de vierkante meter bij elkaar
meegemaakt.
Zoveel vervoer als jullie als gewenst suggereren, komt gewoon uit een
dikke duim. Je realiseren dat het niet verstandig om van alles te vervoeren en
overal heen te slepen, daar willen jullie niet aan denken, en het is ook de vraag,
of jullie dat wel zouden kunnen ........

Een groot deel van de 'onzichtbare' lobby is op een verschrikkelijke manier rijk
geworden. Door al in de koloniale tijd mensen voor hongerloontjes te laten werken
(zie o.a. de film 'de kleine vuren van Java') hebben zij zoveel geld binnengehaald
en er niet van uitbetaald, dat ze van ellende nu niet weten waar het geld nu
aan moet worden besteed. En dus maar beleggen in de bouw van vliegtuigen,
cruise-schepen etc. Eén en al schaalvergroting, het toverwoord van economen;
tegelijk een praktijk waarmee de mens en milieu worden vergiftigd.
Kapitalist, arme man, arme vrouw, bezin je tijdens je leven.

Na je dood wordt er niet meer naar je geluisterd.................
Dat beloof ik je!







Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.