Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Compensatie voor vliegtuiglawaai volgens Matt Poelmans ’doorbraak’, maar hij vindt krimp beter

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 969 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
strooien_met_euros.jpg
Strooien met euro's niet zonder voorwaarden
Credit: pixabay

Door Peter Schat

Matt Poelmans, lid van de bewonersdelegatie in de Maatschappelijke Raad Schiphol, heeft een dubbel gevoel over de nadeelcompensatie die wordt toegekend aan bewoners van 4600 adressen rond Schiphol. ,,Dat vliegen niet probleemloos is en schade veroorzaakt, wordt er terecht mee erkend. Het probleem voorkomen, is natuurlijk een veel betere oplossing en die is er: krimp. We hebben uitgerekend dat als Schiphol gehalveerd wordt, we allemaal nog gewoon met het vliegtuig op vakantie kunnen.’’
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft berekend dat bewoners van 4600 adressen in Haarlemmermeer, Aalsmeer, Uithoorn en Amstelveen aanspraak kunnen maken op nadeelcompensatie. Die varieert van 50 tot 2.200 euro per adres. De adressen liggen rondom meetpunten waarop een overschrijding van de toegelaten vliegtuigherrie is gemeten. Dat Schiphol daar meer lawaai mocht maken was gedoogd. Negen omwonenden zijn daarop naar de rechter gestapt en in het gelijk gesteld.

Doorbraak
,,Deze erkenning en schadeloosstelling is een doorbraak, want tot nu toe is altijd betwist dat omwonenden individueel rechten kunnen ontlenen aan overschrijding van de grenswaarden in de handhavingspunten’’, zegt Poelmans. Het ministerie stelt nu alle 4600 omwonenden in staat compensatie aan te vragen. ,,Hieruit blijkt dus wat voor chaos dat gedoogbeleid oplevert. Er zijn nu twee systemen van hinderbepaling die elkaar bijten en die al tien, vijftien jaar een onoplosbare kluwen zijn. Met als resultaat dat de ene rechter verbiedt wat de andere rechter gebiedt’’, aldus Poelmans.

Hij noemt het ’gelukkig’ dat naar meerdere gedupeerden dan de negen die een zaak aanspanden gekeken wordt. ,,Die paar duizend staan nog altijd in geen enkele verhouding tot de honderdduizenden mensen die hinder ondervinden. En dan nog, schade aan gezondheid en woongenot zijn belangrijker dan de schade aan je woz-waarde, waarvoor nu wordt gecompenseerd.’’

Lees ook hier: Lawaaicompensatie voor duizenden omwonenden van Schiphol

De actie van het ministerie leidt tot ongelijke behandeling van omwonenden die in de buurt van een meetpunt wonen en zij die dat niet doen, waardoor niet is te bewijzen hoeveel overlast zij ervaren. ,,Het is bijvoorbeeld wrang voor mensen die verder weg van Schiphol wonen en die door de vaste naderings- en vertrekroutes evenveel hinder ervaren als omwonenden dichter bij de luchthaven. Daar staan geen handhavingssensoren dus zijn er geen meetgegevens bekend.’’

Poelmans is voorstander van compenseren aan de bron. Dus minder vliegen, minder lawaai maken. En niet met geld over de brug komen aan de kant van de ontvangers of isolerende maatregelen subsidiëren. ,,Waardoor mensen in een bunker komen te wonen.’’

Verzoek indienen
De brief over de nadeelcompensatie stuurt het ministerie van I en W niet op naam, maar ’aan de bewoners van dit adres’. Wie er tussen november 2017 en oktober 2019 niet woonde, wordt verzocht de brief door te sturen naar de oud-bewoners. Het ministerie kan niet nagaan wie dat zijn. Dat niet iedereen rechtstreeks de 50 tot 2.200 euro waar men recht op heeft ontvangt, maar erom moet vragen, komt omdat ook opgegeven moet worden welk deel van de te compenseren periode men op het adres woonde.

Omdat niet alle mensen die verhuisd bereikt zullen worden, wordt er vanaf volgende week aandacht aan de compensatieregeling gegeven op deze website.

,,Verder zullen we met de gemeenten waar de adressen in liggen bespreken of we nog meer kunnen doen om de mensen die zijn verhuisd te bereiken’’, aldus een woordvoerder van het ministerie van I en W.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

Ik ben benieuwd naar de voorwaarden, zoals bijvoorbeeld, geld ontvangen = nooit meer klagen.