Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Commissie Hordijk maakt einde aan groei luchtvaart

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 880 
|
 schipholwatch.nl - 15-06-2020 
KLM_only_2018.tekst.JPG

Uitbreiding van vliegvelden wordt in de toekomst veel moeilijker. Dit kan worden geconcludeerd uit het rapport van de commissie Hordijk dat vandaag is gepubliceerd. Stikstof blijkt te worden weggerekend, vooral voor wegverkeer. Ook voor het verkeer van en naar vliegvelden.

Volgens professor Leen Hordijk is het rekenmodel Aerius – door het RIVM gebruikt om stikstofneerslag te berekenen rond grote infrastructurele projecten zoals vliegvelden – op dit moment te onnauwkeurig en daardoor ongeschikt.

Hordijk onderzocht de wijze van stikstofberekeningen op verzoek van minister Carola Schouten (Landbouw). Volgens hem moet het model worden verbeterd om het wél te kunnen toepassen bij het uitgeven van vergunningen.

Zwaar onderschat
Volgens de professor wordt vooral de stikstofneerslag van het wegverkeer zwaar onderschat in het huidige model. Zo wordt er van uitgegaan dat er op vijf kilometer afstand van een snelweg geen depositie meer plaatsvindt. Terwijl juist buiten die zone de meeste stikstof neerkomt.

Wij zien in deze bevindingen niets minder dan het einde aan de uitbreiding van vliegvelden in ons land.

Voor de vergunningen aan vliegvelden wordt immers ook het wegverkeer van en naar die velden meegenomen. Nu blijkt dat het wegverkeer tot op heden zwaar is onderschat, zal het niet meer mogelijk zijn om met het uitkopen van een paar boeren te voldoen aan de stikstofnormen.

Kosten veel hoger
Extern salderen zal voortaan veel hogere kosten met zich meebrengen, als het überhaupt nog mogelijk is.

Professor Hordijk pleit ervoor om het Aerius-model aan te passen zodat het een betrouwbaarder beeld geeft van de werkelijke stifstofvervuiling. “Aerius moet gelijkwaardiger, robuuster, eenvoudiger en transparanter worden gemaakt”, aldus zijn wensenlijstje.

Belangrijk daarbij is dat voor verkeer dezelfde rekenmethode wordt gehanteerd als bij voorbeeld voor de boeren. Dat is nu niet het geval. Als het wegverkeer eerlijker wordt meegenomen, stijgt de bijdrage aan de stikstofproblematiek van vliegvelden explosief. Vergunningen zullen dan nauwelijks meer kunnen worden verleend.

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 15-06-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

MINISTER VAN I&W DENKT IN OMGEKEERDE RICHTING..................

Uit haar antwoord op kamer vragen blijkt dat Cora van Nieuwenhuizen precies de andere kant op redeneert: ze liet een extern adviesbureau het verspreidingsgebied terugbrengen van 60 x 60 naar 40 x 40 vierkante kilometer. Dat schijnt klakkeloos overgenomen te worden in MER en het beleid, zodat ze in haar Luchtvaartnota richting 800.000 vliegbewegingen kan opstomen.

Collega Ollongren (D66) van BiZa was van plan om dit klakkeloos over te nemen in haar komende Nationale Omgevingsvisie. Dat lijkt nu te stranden en aan een stevige aanpassing van de Luchtvaartnota lijkt nu niet te ontkomen.


Geplaatst door am uit velserbroek

Sinds de opening van de polderbaan in 2003 heb ik vele ministers van verkeer hier zien passeren. Ze wringen zich constant in allerlei bochten om KLM en Schiphol positief neer te zetten ook al staan alle seinen op rood en de hele omgeving in de hens.
We hadden 3 maanden rust. Echt heerlijk. Sinds een aantal dagen vliegen ze weer, want ze moeten zo nodig weer overal naar toe met vakantie en vanmorgen was het dus net als bij de opening van de polderbaan. Verschrikkelijk.
Rutte kon alle ellende met het corana zo goed onder woorden brengen en maatregelen afkondigen en gelijk zal hij wel hebben met al die deskundigen achter zich. Maar aan al die ellende met schiphol, met klm en al die andere luchtvaartmaatschappijen heeft ie geen boodschap, want oh oh daar maak je geen goede sier mee.
Ik heb sowieso nooit op Rutte gestemd en al heeft hij het met die Corana ook nog zo "goed" gedaan, mijn stem krijgt ie nooit. De VVD is doof en loopt met oogkleppen en heeft last van tunnelvisie m.b.t. schiphol.
Sluit schiphol maar zoals ze in Berlijn gedaan hebben. Maak er iets moois van. En de blauwe trots van Nederland mag van mij failliet. Scheelt ons mooi een paar miljard. De Nederlanders zijn vindingrijk genoeg om dan iets te verdienen zónder te vliegen. Met al die stikstofvervuiling zijn nu alleen de boeren de klos. Het luchtverkeer ontspringt zoals gewoonlijk vast weer de dans.
De Zuidasmedewerkers hoeven niet perse met het vliegtuig naar Londen of Frankfurt voor de koffie, boodschappen of vergaderingen. En al maar vliegend op vakantie hoeft ook niet.
Dus inderdaad: groot gelijk, geen groei maar krimp met schiphol. Ophouden met die gekkigheid.