Commissie Hordijk maakt einde aan groei luchtvaart
Uitbreiding van vliegvelden wordt in de toekomst veel moeilijker. Dit kan worden geconcludeerd uit het rapport van de commissie Hordijk dat vandaag is gepubliceerd. Stikstof blijkt te worden weggerekend, vooral voor wegverkeer. Ook voor het verkeer van en naar vliegvelden.
Volgens professor Leen Hordijk is het rekenmodel Aerius – door het RIVM gebruikt om stikstofneerslag te berekenen rond grote infrastructurele projecten zoals vliegvelden – op dit moment te onnauwkeurig en daardoor ongeschikt.
Hordijk onderzocht de wijze van stikstofberekeningen op verzoek van minister Carola Schouten (Landbouw). Volgens hem moet het model worden verbeterd om het wél te kunnen toepassen bij het uitgeven van vergunningen.
Zwaar onderschat
Volgens de professor wordt vooral de stikstofneerslag van het wegverkeer zwaar onderschat in het huidige model. Zo wordt er van uitgegaan dat er op vijf kilometer afstand van een snelweg geen depositie meer plaatsvindt. Terwijl juist buiten die zone de meeste stikstof neerkomt.
Wij zien in deze bevindingen niets minder dan het einde aan de uitbreiding van vliegvelden in ons land.
Voor de vergunningen aan vliegvelden wordt immers ook het wegverkeer van en naar die velden meegenomen. Nu blijkt dat het wegverkeer tot op heden zwaar is onderschat, zal het niet meer mogelijk zijn om met het uitkopen van een paar boeren te voldoen aan de stikstofnormen.
Kosten veel hoger
Extern salderen zal voortaan veel hogere kosten met zich meebrengen, als het überhaupt nog mogelijk is.
Professor Hordijk pleit ervoor om het Aerius-model aan te passen zodat het een betrouwbaarder beeld geeft van de werkelijke stifstofvervuiling. “Aerius moet gelijkwaardiger, robuuster, eenvoudiger en transparanter worden gemaakt”, aldus zijn wensenlijstje.
Belangrijk daarbij is dat voor verkeer dezelfde rekenmethode wordt gehanteerd als bij voorbeeld voor de boeren. Dat is nu niet het geval. Als het wegverkeer eerlijker wordt meegenomen, stijgt de bijdrage aan de stikstofproblematiek van vliegvelden explosief. Vergunningen zullen dan nauwelijks meer kunnen worden verleend.
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest
Uit haar antwoord op kamer vragen blijkt dat Cora van Nieuwenhuizen precies de andere kant op redeneert: ze liet een extern adviesbureau het verspreidingsgebied terugbrengen van 60 x 60 naar 40 x 40 vierkante kilometer. Dat schijnt klakkeloos overgenomen te worden in MER en het beleid, zodat ze in haar Luchtvaartnota richting 800.000 vliegbewegingen kan opstomen.
Collega Ollongren (D66) van BiZa was van plan om dit klakkeloos over te nemen in haar komende Nationale Omgevingsvisie. Dat lijkt nu te stranden en aan een stevige aanpassing van de Luchtvaartnota lijkt nu niet te ontkomen.