Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Commerciële luchtvaart: Kamer misleid met onderzoek Lelystad-routes

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 398 
|
 destentor.nl - 14-09-2017 
hv_overig_2692.jpeg

Door Pepijn van den Brink

De Nederlandse vereniging voor commerciële luchtvaart (NACA) heeft geen goed woord over voor de conclusies over de vliegroutes van Lelystad, die staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) naar de Kamer heeft gestuurd.

De second opinion bevat geen analyse van de alternatieve route die onlangs op Teuge is gepresenteerd, ondanks een schriftelijk verzoek daartoe. Dit geeft volgens de NACA aan dat de keuze 'uitsluitend politieke redenen heeft'.

Volgens de NACA is de Tweede Kamer bovendien misleid. ,,Met alle onderzoeken door de jaren heen", zegt NACA-voorzitter Tom van der Meulen. ,,Er wordt gedaan alsof het allemaal in goed overleg is gegaan en dat de genomen besluiten in goede aarde zijn gevallen. Maar dat kunnen ze niet zeggen, want wij en veel andere partijen zijn nergens bij betrokken. Bovendien krijgen mensen nu pas in de gaten wat de gevolgen zijn, maar nu kan er niets meer."

Gevolgen
De keuzes van Dijksma hebben volgens de NACA grote gevolgen voor de zakelijke luchtvaart in Nederland, in het bijzonder die op Lelystad en Teuge. Dijksma stelt in haar Kamerbrief dat commerciële luchtvaartbedrijven van Lelystad naar Teuge kunnen worden verplaatst, maar de NACA twijfelt aan de haalbaarheid daarvan. ,,Als in een straat al twee bakkers zitten, kun je niet zeggen: we zetten er nog twee bij. Daar komt bij dat Teuge door de vliegroutes enorm in de problemen komt." De vraag is dus of de ondernemers wel willen verhuizen - je kunt ze niet dwingen - en of dat praktisch ook kan.

Van der Meulen wil met Dijksma in gesprek. Hij wil onder meer dat ze met oplossingen komt voor de ondernemers, in financieel en operationeel opzicht. IHij wil een 'fatsoenlijke compensatie' voor de bedrijven op Lelystad.

Nieuw onderzoek
Ook vraagt de NACA de Kamer 'met klem' om de staatssecretaris te vragen ,,een beter en vollediger onderzoek te laten doen naar de alternatieve vliegroute". De kans dat de Kamer hier gehoor aan geeft, lijkt klein.

VVD-Kamerlid Barbara Visser gaf na de presentatie van de route bijvoorbeeld al aan dat opening van Lelystad als vakantievliegveld op 1 april 2019, een absolute voorwaarde is voor welk alternatief dan ook.

Bekijk bericht op "destentor.nl - 14-09-2017"

Reacties op dit bericht