Platform Vlieghinder Kennemerland
 

CO2-uitstoot vliegtuig vermindert door actuele weerdata

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1094 
|
 duurzaambedrijfsleven.nl - 23-10-2018 
hv_vliegtuig_0296.jpeg

Door Bas Joosse

Een betere weergave van de wind en temperatuur in de lucht kan piloten helpen om CO2 te besparen. Dit concludeert het Swedish Energy Agency na een onderzoek bij luchtvaartmaatschappij Norwegian.

De vliegtuigen van Norwegian werden voor het onderzoek uitgerust met software van het Zweedse bedrijf Avtech. Deze software voorziet de vliegers voorafgaand aan de vlucht van actuele informatie over de wind en temperatuur in de lucht en laadt de informatie ook in in de vluchtsystemen aan boord van het vliegtuig. Hierdoor kan de route geoptimaliseerd worden, wat leidt tot minder kerosineverbruik en dus ook minder CO2-uitstoot.

Voor het onderzoek werd de vluchtdata van 29.000 vluchten van Norwegian in november en december 2017 geanalyseerd. In deze periode werd in totaal 16.000 ton CO2 bespaard. Volgens Norwegian staat dat gelijk aan 5.000 ton kerosine per jaar.

“We werken actief aan het verminderen van onze uitstoot. Door één van de jongste en milieuvriendelijkste vloten ter wereld hebben we onze uitstoot met dertig procent verminderd sinds 2008”, zegt Tomas Hesthammer, director Flight Operations bij Norwegian, “Het Avtech-project toont aan dat het brandstofverbruik verder verlaagd kan worden door uitgebreide weerdata te gebruiken.”

Financieel plaatje
Dat Norwegian meedoet aan het project, is op zich niet vreemd. De maatschappij heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan en profileert zich er graag mee. Bovendien zijn de brandstofkosten vaak een grote kostenpost voor luchtvaartmaatschappijen; bij grote airlines als Norwegian kan 30 procent van de uitgaven aan kerosine opgaan.

Noorwegen
Noorwegen wil in 2040 als land klimaatneutraal zijn. Daar wordt nu al veel aan gedaan. Op de luchthaven van Oslo is biobrandstof beschikbaar voor airlines die dat willen gebruiken in hun vliegtuigen. Ook wil de eigenaar van de Noorse luchthavens onder andere dat alle vluchten korter dan negentig minuten met elektrisch aangedreven vliegtuigen worden uitgevoerd. Norwegian voert veel van dit soort korte vluchtjes uit.

Bekijk bericht op "duurzaambedrijfsleven.nl - 23-10-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Nog beter zou zijn het aantal vluchten drastisch te beperken en de prijzen voor tickets te verhogen!!! En zeker niet groeien in aantal vluchten.

Geplaatst door anoniem1

Nieuwe stijgmethode ndp2 of zoiets bespaart ook beetje brandstof,en dus co2.
Dit doet men dan toch wel goed. Bij alle mogelijkheden tot besparing op brandstof gaat dit op,dat geeft ruimte om eventuele veranderingen op een positieve manier te framen. Verwacht dat we dit argument in de toekomst meer gaan zien,ook van de sector lobby. Kern van waarheid zit er ook wel in.
Echte innovatie dit van Norwegian,zie je niet veel in de sector.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Oud nieuws ...........efficiency is in alles een kostenbesparing, Blijft het feit dat ook deze klimaatslopende vliegtuigmaatschappij wil uitbreiden met alle gevolgen vandien.
Dus de effecten van die zg efficiëntere manier van vliegen vallen gewoon weg en gaat de vliegerij gewoon door met meer CO2 en fijnstof produceren.

Nee, dit is gewoon weer een in een knappe jas gestoken PR verhaal om zo de burgers te laten denken dat deze maatschappij een ‘groene’ bedrijfsvoering heeft om zo meer passagiers aan boord te krijgen.
Ze belazeren de boel al helemaal met het voornemen elektrisch te gaan vliegen vliegen ! Zie je dat vliegtuig al zijn accu,s bijladen op het vliegveld, daar is geen tijd en plaats voor.
Nee dat inefficiënt en dat kost geld..............

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Boeing heeft een recordaantal vliegtuigen afgeleverd. De motorenbouwer rolls royce kan het niet eens bijbenen.

Allemaal oude zuiperds en vervuilers, bijna geen innovatie.

Wat zal er straks een enorm overschot aan vliegtuigen zijn..