CO2-uitstoot industrie daalt, luchtvaart stijgt
De totale CO2-uitstoot van het Nederlandse bedrijfsleven is vorig jaar gedaald, maar bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen nam die uitstoot toe. De Nederlandse Emissieautoriteit houdt de uitstoot van het broeikasgas bij en publiceerde deze week een lijst met 472 bedrijven. Voor het eerst sinds 2013 is er sprake van een daling en wel met drie procent.
De energiesector zorgt voor de grootste daling, met name door het sluiten van oude kolencentrales. De kolencentrales produceerden samen 16 procent minder CO2. Ook de kolengestookte Hemwegcentrale in Amsterdam liet een daling met 16 procent zien tot 3,3 megaton. De gasgestookte centrale van Nuon in Diemen stootte echter acht procent meer uit. De Nuon centrale in Velsen-Noord stootte met 3,9 megaton zelfs negen procent meer uit, terwijl de IJmondcentrale weer twintig procent minder uitstootte. Ook de Leidse gasgestookte centrale van Uniper zorgde voor elf procent minder CO2.
Tata
Andere dalers waren papierfabrikant Crown van Gelder in Velsen-Noord, Heineken in Zoeterwoude, de bloemenveiling in Aalsmeer, de NAM in Den Helder en de luchthaven Schiphol. Daar stonden wel stijgers tegenover zoals cementfabriek Enci in IJmuiden, grasdrogerij Hartog in Lambertschaag, kwekerij de Wieringermeer en Tata Steel in IJmuiden. Tata heeft echter een verklaring voor de stijging met tien procent. „Door een asbestverontreiniging was de gashouder langer dan gepland buiten gebruik. Ook kon toen het gas van de staalfabriek niet in de Nuoncentrale in stroom worden omgezet”, verklaart Tata ook meteen de gestegen uitstoot van de Nuoncentrale.
KLM
De luchtvaart is buiten het overzicht gehouden, omdat die cijfers op Europees niveau worden bijgehouden. Sinds 2012 valt de uitstoot van alle binnenlandse en internationale vluchten die vertrekken van of landen op een Europese luchthaven onder het Europese emissiehandelssysteem. Daaruit blijkt dat de CO2-uitstoot van alle KLM-vluchten met zeven procent is gestegen tot 1,7 megaton. Dochter Transavia voerde eveneens meer vluchten uit en dus steeg hier de uitstoot met 10,8 procent. TUI Nederland volgt met elf procent meer uitstoot en Corendon zelfs met 42 procent. Bekijk bericht op "NHD"