Platform Vlieghinder Kennemerland
 

CO2-reductiedoelstellingen Air France-KLM goedgekeurd

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 738 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 01-12-2022 
hvs_klmoud_DSC_2522.jpg

PARIJS - De Air France-KLM Groep heeft te horen gekregen dat haar doelstellingen om in 2030 haar CO2-uitstoot te verminderen, zijn goedgekeurd door de Science Based Targets initiative (SBTi). Dit is een wereldwijd orgaan dat bedrijven helpt met het opzetten van klimaatdoelstellingen die in lijn zijn met de klimaatovereenkomsten van Parijs.

SBTi stelt dat de uitstootverminderingsdoelstellingen in overeenkomst zijn met de doelstelling om de aarde deze eeuw met minder dan 2 graden Celsius te laten opwarmen.

De reductie van de CO2-uitstoot van de luchtvaartgroep is gebaseerd op drie pijlers: vlootvernieuwing, sustainable aviation fuel (SAF) en operationele maatregelen, zo stelt CEO Ben Smith.

Door middel van vlootvernieuwing is het streven van Air France-KLM om 20 tot 25 procent minder CO2 uit te stoten dan voorgaande toestellen. In 2028 moet 64 procent van de vloot van de luchtvaartgroep bestaan uit de nieuwe generatie vliegtuigen. Daarom wordt er meer dan twee miljard euro per jaar geïnvesteerd in de aankoop van Airbus A220’s, Airbus A320- en A321neo’s, Airbus A350’s, Boeing 787’s en Embraer 195-E2’s. Deze toestellen worden beschouwd als de meest efficiënte vliegtuigen in hun categorie.

Wat betreft SAF maakt Air France-KLM gebruik van brandstof afkomstig van industrieel- en huishoudelijk afval. De gebruikte SAF concurreert niet met de menselijke of dierlijke voedselketen. In 2030 wil de luchtvaartgroep vliegen met 10 procent SAF.

Duurzaamheidsmaatregelen in de operatie geschieden onder andere door het taxiën van vliegtuigen op één motor en het geleidelijker landen van toestellen.

Toevoeging redactie vlieghinder.nl. Wat is "Science Based Targets initiative (SBTi)"?, dat leest u hier.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 01-12-2022"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

84% vlootvernieuwing in 2028, hoe gaan we dat betalen, AF/KLM is nog steeds technisch failliet. 10% SAF, niet te verwarren met groene waterstof, is troep. Daar gaat AF/KLM het niet mee redden. Ook het geleidelijk landen van (alle) toestellen is wensdenken. Wel oké dat ze dit benoemen, kunnen we als bewoners ze aan houden.
Kortom veel op papier, nu allen de werkelijkheid nog.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland


Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie niet in hoe brandstof uit afval gemaakt werkelijk een vermindering van de uitstoot gaat geven. Tevens vraag ik me af of de ‘radiative forcing’ (extra opwarming door condenssporen) goed is meegenomen in die berekeningen.

Ook betwijfel ik of die nieuwe toestellen wel zoveel minder gaan uitstoten, want ze zullen ook groter zijn. Of bedoelt men hier PER PASSAGIER? Worden we hier weer voor de zoveelste keer bedonderd?

Geplaatst door anton uit Castricum

Voor de hoeveelheid uitstoot maakt het geen fluit uit waar brandstof vandaan komt, de uitstoot blijft ........
vliegtuigen gaan 30 tot 40 jaar mee, dat is 3% vernieuwing per jaar, 18% t.o.v. nu, als je in 2028 zit. En inderdaad een falliete bende, KLM, die draait op belastinggeld.
Minder brandstofverbruik is vooral bedoeld voor lagere kosten (= meer winst, of minder verlies ....), dus ik snap waarom ze daar op inzetten.
Het is algemeen bekend dat efficiëntere motoren aanzienlijk meer stikstof uitstoten, dus daar heb je het volgende probleem. Het is niet voor niets dat de nederlandse luchtvaart, als enige in europa, en dus illegaal, de stikstofuitstoot boven 900 meter (=90% van de uitstoot) niet meetelt. Intussen liggen de boeren onder een vergrootglas i.vm. de stikstofproblematiek, en neemt Schiphol hun stikstofrechten over, zodat ze vrolijk verder kunnen gaan met het vernietigen van het klimaat, onze natuur en de omwonenden.
Wat bullshit, allemaal. Greenwashing van de bovenste plank.