Platform Vlieghinder Kennemerland
 

ChristenUnie haalt streep door Lelystad Airport, ‘ruimhartige compensatie’ voor regio

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 744 
|
 destentor.nl 
1024px-Lelystad_Airport_control_tower.jpg
Verkeerstoren Lelystad Airport
Credit: Bennie91

Door Herre Stegenga

De ChristenUnie heeft zich, als coalitiepartij, tegen vakantievliegveld Lelystad Airport gekeerd. De ChristenUnie schrijft dat in het verkiezingsprogramma. De partij biedt de regio een ‘ruimhartige compensatie’ aan, met bijvoorbeeld een aftakking van de Hanzelijn naar de kust en de bouw van minimaal 10.000 woningen.

De partij tekende vier jaar geleden een regeerakkoord waarin stond dat het vliegveld er zou komen. Maar de ChristenUnie is om: ‘Er gaat definitief een streep door (...) Lelystad Airport’. Hiermee is de ChristenUnie de eerste - en voorlopig enige - regeringspartij die zich tegen het vliegveld keert. Door het ‘njet’ van de ChristenUnie brokkelt de politieke steun voor Lelystad Airport nog verder af. Binnen de huidige coalitie heeft D66 ernstige twijfels en zijn alleen VVD en CDA nog voorstander.

Lees ook hier: Tweede Kamerfracties eisen opheldering over foute stikstofberekeningen Lelystad Airport

Minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen (VVD) houdt, zo meldde ze de Kamer vorige week, nog altijd vast aan november 2021 als openingsmoment voor Lelystad Airport. Maar de oppositiepartijen -GroenLinks, PvdA, PvdD, SP, SGP- hijgen de minister in de nek als het gaat om het Luchthavenbesluit Lelystad. Ze hebben -na spitwerk van protestgroep SATL en hun voorman Leon Adegeest- stellig de indruk dat het besluit om Lelystad Airport te openen gestoeld is op verkeerde berekeningen van de te verwachten stikstofuitstoot.

‘Snel besluit onwaarschijnlijk’
Op 17 maart zijn de Tweede Kamerverkiezingen. CU-Kamerlid Eppo Bruins verwacht niet dat er voor die tijd nog een kabinetsbesluit over Lelystad Airport valt. ,,Dat is onwaarschijnlijk. We hebben al anderhalf jaar geen nieuwe informatie gezien. Het is aan de minister om met informatie naar de Kamer te komen. Over de PAS, de natuurvergunning, de Verkeers Verdelings Regel. Ik heb het nog niet gezien. En we hebben na kerst nog maar vier weken voor er weer reces is voor de verkiezingen. De minister bepaalt de timing.’’

Bruins verwacht ook niet dat er na de verkiezingen een kabinet te formeren is dat Lelystad Airport toch wil openen. ,,Er is weinig draagvlak voor de luchtvaart. Door de stikstofproblemen en corona is het klimaat echt veranderd. De ongekende groei van de luchtvaart is nu echt voorbij. Mijn hart gaat overigens wel uit naar de Lelystedelingen. Daarom hebben we ook een ruimhartig compensatievoorstel voor Lelystad gedaan.’’ Gaat Lelystad Airport ooit nog open? ,,Als het aan de ChristenUnie ligt dus niet.’’

Compensatie
Bruins: ,,Mijn hart gaat wel uit naar de Lelystedelingen. Daarom hebben we ook een ruimhartig compensatiepakket voor Lelystad gemaakt. De ChristenUnie wil zowel de publieke als private investeringen in het nieuwe vliegveld - al enige tijd klaar voor gebruik - compenseren. Dat gaat gepaard met een ‘gericht programma’ voor Flevoland en de gemeente Lelystad. De partij noemt een betere toegankelijkheid van de zorg, innovatieve landbouw en de bouw van minimaal 10.000 woningen als voorbeelden. Plus een aftakking van de Hanzelijn naar de nieuwe overslaghaven in Lelystad-Noord, voor goederenvervoer naar Duitsland, en een spoorwegemplacement.

Wij vinden dat de Christen­Unie gebonden is aan het regeerak­koord
Janneke Sparreboom, Wethouder Lelystad


Het standpunt van de ChristenUnie komt niet als een grote verrassing. De partij toont zich al enkele jaren kritisch over het vliegveld. Dat heeft vooral te maken met de achterban van deze partij, die voor een groot deel op de Veluwe woont. En juist hier is veel onrust over de laagvliegroutes van Lelystad. Actiegroepen tegen Lelystad Airport reageren massaal tevreden op de formele ommezwaai van de ChristenUnie.

D66
Regeringspartij D66 houdt nog wel een slag om de arm. In het nieuwe verkiezingsprogramma van staat dat het vliegveld alleen open mag als het niet leidt tot meer uitstoot en milieuvervuiling in Nederland. Verder zijn laagvliegroutes uit den boze, moet het stikstofprobleem worden opgelost en mag Lelystad Airport alleen functioneren als overloop van Schiphol.

Follow The Money en Omroep Flevoland hebben overigens uitgeplozen dat Lelystad Airport tot dusver 214 miljoen euro heeft gekost. Een bedrag dat oploopt. Het grootste deel ging op aan infrastructuur, zoals het verhogen van de verkeerstoren, het verlengen van de start- en landingsbaan, de aanleg van een groot parkeerterrein en de bouw van de terminal.

Bekijk bericht op "destentor.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Nu het coronavirus zich ook al niet aan het regeerakkoord houdt kan het akkoord nu wel de prullenbak in. Vooral het gedeelie over economische- en luchtvaartgroei. Wie dat niet ziet kan beter geen wethouder worden.

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Compliment voor de Christen Unie . De planen zijn fiks gemanipuleerd Erger Er is bedrogen ook.
D-66 noemt ook goede zaken die onopgehelderd zijn .

Maar ook Schiphol moet krimpen . Met 380000 vluchten kan Schiphol alle verbindingen bedienen .

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee


Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Een goed besluit van de CU, nu moet ook Schiphol terug naar de menselijke maat, dan bestrijden we tevens de volgende virusimport enigszins.

Hoe meer ik Lden berekeningen met de voorgestelde groeiscenario’s uit de Luchtvaartnota 2030-2050 uitvoer, hoe meer ik erachter kom wat een enorme hoeveelheid herrie de luchtvaart over ons heen kan spreiden zonder tegen beperkingen op te lopen.

Men heeft dit onrecht wettelijk verankerd met hulp van onethische en waarschijnlijk onwetende politici, die slechts oog hadden voor zgn. ‘economische groei’, maar zonder extra beprekingen aan de frequentie van vliegbewegingen dreigt een grote ramp voor velen rond Schiphol door de zgn. ‘hinderbeperking’ met vaste routes. Hier volgt dus ook een ongekend onrecht!

Zullen de verantwoordelijken zich er straks weer uitlullen?

Geplaatst door Baard uit Heiloo

Een schijnheilige hyprocriet is die Eppo Bruins. Zijn achterban woont veelal in de Veluwe dus dan maar net voor de verkiezingen een stem tegen Lelystad !. Is dit weer zo,n Cristelijke streek soms.
Waarom niet opkomen voor het hele probleem?. Walgelijke kerel , die Bruins.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Wat een topper die Bruins! Eindelijk een 2e kamerlid die eens ‘Nee’ zegt tegen die luchtvaartterroristen! Grote klasse meneer Bruins, mijn dank!

Alles wat uitbreiding vd luchtvaart hinder en daardoor afstel geeft krijgt van mij een pluim!
Weg met dat Lelystad en heel veel minder shithol!