Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Chaos op Schiphol is niet nodig, we kunnen met minder vluchten toe

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 597 
|
 Trouw - Opinie Hans Buurma en Matt Poelmans 
symbol_of_Chaos,png.png
Credit: wikipedia

Het personeelstekort is nóg een reden waarom Schiphol moet krimpen. Dat kan zonder dat het vestigingsklimaat in gevaar komt, aldus betrokken omwonenden Hans Buurma en Matt Poelmans.

De redactie van Trouw vindt dat het kleine ­Nederland een minder groot Schiphol nodig heeft (Commentaar, 7 mei). Wij ook. Er zijn inmiddels vier redenen om een kleiner Schiphol na te streven: de CO2-uitstoot moet met 45 procent omlaag, de stikstofuitstoot moet worden gehalveerd, de omgevingskwaliteit rond Schiphol moet omhoog en sinds de meivakantie hebben we gezien dat er ook een structureel tekort aan grondpersoneel is.

Krimp van Schiphol is best mogelijk zonder dat het vestigingsklimaat van Nederland achteruit gaat. Uit gedetailleerd data-onderzoek van de Werkgroep Toekomst Luchtvaart blijkt dat het aantal vliegtuigbewegingen tot 350.000 beperkt kan worden zonder dat de goede internationale bereikbaarheid van ons land wordt aangetast. Er kunnen 150.000 vluchten vervallen, die niet bijdragen aan goede internationale bereikbaarheid en het vestigingsklimaat.

Drie soorten luchtvervoer kunnen we afschaffen. Om te beginnen het vervoer naar 110 van de 330 bestemmingen, die niet voor het zakelijk verkeer van Nederland relevant zijn. Ook kunnen we zonder de extreem goedkope stedenvluchten, die veel gelegenheidspassagiers aantrekken. Korte vluchten naar Londen, Parijs en West-Duitsland kunnen uitstekend door de HSL vervangen worden. De stedenvluchten zijn terug te dringen door fors hogere belasting op de tickets.

Minder overstappers nodig
Als er minder vluchten op Schiphol worden toegestaan, zijn minder overstappers nodig. Luchtvaartmaatschappijen zullen de voorkeur geven aan het lucratievere vervoer op de 220 bestemmingen, die wel veel worden bezocht voor zaken. Dit bestemmingennetwerk moet hoogwaardig blijven.

Aangezien de vraag naar internationaal openbaar vervoer in Nederland te klein is voor volledig bezette intercontinentale vluchten, zijn in dit gehele netwerk nog wel 10 miljoen overstappers nodig om ze rendabel te maken. Dat worden er geleidelijk minder naarmate het vervoer van en naar Nederland toeneemt. Het aantal vluchten hoeft dan jarenlang niet te groeien. Mocht bijvoorbeeld klimaatbeleid versnelde afname van CO2 vereisen, dan is verdere verlaging van het maximum aantal vluchten mogelijk door minder vaak te vliegen op geschikte bestemmingen.

Krimp is niet alleen mogelijk, maar ook hoognodig om negatieve effecten te verminderen. Het regeerakkoord belooft een integrale ­afweging tussen het belang van de hubfunctie van Schiphol (de overstapmogelijkheid) en dat van de ­omgeving. Maar die balans tussen ‘omgevingskwaliteit’ en ‘netwerkkwaliteit’ is nog niet gevonden. Het aantal bewoners in de omgeving met ernstige hinder is niet gedaald, zoals afgesproken toen Schiphol mocht doorgroeien naar 500.000 vluchten, maar met 50 procent gestegen.

Een kleiner Schiphol blijft een nuttige hub
Ook de toekomst ziet er niet beter uit. Het MinderHinderSchiphol-plan voldoet niet, omdat de maatregelen neerkomen op hinderverschuiving in plaats van -vermindering. Het geringe voordeel van stillere en schonere vliegtuigen valt weg tegen het nadeel van meer luchtverkeer.

Minder vliegen is dé oplossing. De door corona afgedwongen krimp laat zien dat halvering van het aantal vluchten gepaard gaat met halvering van het aantal ernstig gehinderden. De komende Omgevingswet biedt de kans om gezondheid en woonklimaat te waarborgen via een lokale hindernorm met individuele rechtsbescherming.

Een kleiner Schiphol blijft een nuttige hub. Bereikbaarheid en vestigingsklimaat blijven intact. De woonomgeving wordt gezonder, ­woningbouw is weer mogelijk in de regio. Schiphol krijgt een natuurvergunning en de luchtvaart levert een gelijkwaardige bijdrage aan het­ ­akkoord van Parijs. De beperkte en nuttige hub is dé integrale oplossing waar minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat naar streeft.

Hans Buurma is voorzitter van de Werkgroep Toekomst Luchtvaart en Matt Poelmans is voorzitter van de Bewonersdelegatie Omgevingsraad Schiphol (ORS)

Dit bericht is overgenomen op verzoek en met toestemming van de auteurs.

Bekijk bericht op "Trouw - Opinie Hans Buurma en Matt Poelmans"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jos uit Amsterdam

Goed artikel. Grotendeels mee eens. Zie echter geen goede reden voor de 10 miljoen overstappers om 'zakelijke' bestemmingen rendabel te houden. Deze KLM vluchten zijn vaak gevuld met 70% overstappers of meer. Gezien de geringe vraag uit de thuismarkt zijn deze bestemmingen dus niet belangrijk. Daarom kan de frequentie omlaag of kunnen deze bestemmingen met een overstap bereikbaar worden gemaakt. Overigens kiezen veel passagiers nu zelf ook al voor een overstap op bijvoorbeeld Dubai in plaats van een directe vlucht. Dat het aantal directe bestemmingen zo belangrijk zou zijn voor het vestigingsklimaat is iets van de Schiphol/KLM lobby. In de praktijk zijn andere factoren veel belangrijker.