Chagrijn over nachtsluiting en vliegverbod
Dat Schipholtopman Ruud Sondag begin april nog een schepje bovenop de krimpplannen van het kabinet heeft gedaan, heeft volgens Maarten van As, directeur van luchtvracht-branchevereniging ACN geleid ‘tot ernstig chagrijn’ in de luchtvrachtbranche. Vooral de plannen om de luchthaven ’s nachts te sluiten en een verbod op de lawaaiigste vliegtuigen.
Luchtvrachtanalist John Klompers kan die voorstellen wel billijken. “De milieuimpact van vrachtvervoer is groot. Daar moet iets aan worden gedaan. Nachtsluiting is lastig voor de vrachtsector omdat het de flexibiliteit beperkt, maar niet onoverkomelijk. Ik kan me voorstellen dat het belangrijk is voor omwonenden. ’s Nachts moet je geen volbeladen Boeing 747 wegsturen.”
In 2022 gebeurde dat ruim negenhonderd keer.
Van As is minder coulant. “Een aantal luchtvrachtbedrijven heeft die vluchten nodig. Het gaat dan vooral om vluchten uit het Verre Oosten en die van pakketvervoerders als Fedex en DHL. Daarnaast zal het door nachtsluiting overdag nog drukker worden, waardoor vrachtvluchten verder worden weggedrukt. Wij willen daarom dat een vast aantal start- en landingsrechten wordt toegewezen aan vrachtvluchten.”
Schiphol wil dat overigens ook: 2,5 procent van de vluchten – na krimp 11.000 in totaal – is vanaf volgend jaar alleen voor vrachtvliegtuigen. Volgens de branche zijn dat er veel te weinig en moeten het er tenminste 17.600 zijn.
Volgens minister Mark Harbers (Luchtvaart) is het vanwege Europese regels niet mogelijk slots af te bakenen. Van As: “Onze juristen zeggen dat het wel mag. Laat Schiphol in zijn capaciteitsdeclaratie, de halfjaarlijkse opgave van het aantal vluchten, vastleggen dat 4 tot 5 procent van de slots voor vracht is. Dat doen ze al jaren voor vluchten in de nacht. Het kan dus wel.”
Lawaaimakers
Een verbod op lawaaimakers – tevens de grootste uitstoters van onder andere CO2 – wordt voor vrachtvliegers een probleem. De Boeing 747-400F, de grootste herrieschopper onder de luchtvrachttoestellen, wordt namelijk nog veel gebruikt voor omvangrijke of zware ladingen zoals machines. Voor elke vlucht ermee worden gemiddeld twee klachten bij Bewoners Aanspreekpunt Schiphol ingediend.
KLM ruilt de vier vrachtjumbo’s van dochter Martinair in 2026 in voor nagelnieuwe Airbus A350’s. “Ook Korean Airlines, China Airlines en Cargolux zetten ze stapsgewijs ook aan de kant,” zegt Klompers. “Maar dat kost tijd. Verbied ze niet direct, maar over een periode van tien jaar.”
Bekijk bericht op "Het Parool"
Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest
We kunnen best werken aan andere transportmogelijkheden (via de zee) met grotere voorraden en niet ‘just in time delivery’. Dit is een uitwas van de huidige economie.