Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

CDA wil hoorzitting over toekomst Nederlandse luchtvaart

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 818 
|
 transport-online.nl 
hv_natuur_F1000012.jpeg

DEN HAAG - Het CDA in de Tweede Kamer wil een rondetafelgesprek over de toekomst van de Nederlandse luchtvaart. De Europese luchtvaartsector verandert snel, en dat moet Nederland niet lijdzaam afwachten, stelt CDA-Kamerlid Martijn van Helvert.

“De luchthavens in Dubai en Istanbul groeien gigantisch. Schiphol wordt daarbij steeds minder relevant. Ook maakt een groeiend aantal goedkope luchtvaartmaatschappijen gebruik van kleinere luchthavens. Wat het CDA betreft zou er integraal nagedacht moeten worden over hoe de luchtvaart in Nederland de komende jaren kan floreren.”

In het rondetafelgesprek moet bijvoorbeeld aan de orde komen hoe bij verschillende scenario’s de luchtvaartsector bijdraagt aan de welvaart en economie van Nederland.

“We willen dat Nederland in de Europese luchtvaart een leidende rol blijft spelen; daarvoor is visie en sturing nodig. De laatste Luchtvaartnota dateert uit 2009, maar sindsdien is er veel veranderd.”

Het CDA wil graag een breder debat over de rol van de luchtvaart in Nederland, en dit gesprek is daarvoor een aanzet. Van Helvert denkt aan partijen als Schiphol, de regionale luchthavens, de NS en luchtvaartondernemers om aan te schuiven.

Bekijk bericht op "transport-online.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Paul

Visie en sturing. Dat doet mij denken aan de staatsteun aan Fokker en RSV met de bekende uiteindelijke gevolgen. Beter is om te realiseren dat luchtvaart een branche is geworden met flinterdunne marges waar Nederland in de toekomst weinig meer te zoeken heeft. Of gaat het personeel van de KLM en op Schiphol straks werken tegen salarissen van lage lonen landen. En is het eventueel wegvallen van de hubfunctie een ramp voor de Nederlandse economie zoals de luchtvaartlobby wil laten geloven, Brussel bewijst dat een florererende economie na het wegvallen van de hub prima mogelijk is.

Geplaatst door JH Griese

@Paul: Geheel met je eens ! Daarkomt nog het volgende bij: Laalt nu het CDA in het verleden verreweg via allerlei trucs ,achterkamers en manipulaties de grootste facilitator voor Groei geweest zijn. Denk aan o.a. oud min Eurlings, die zich lang warm liep voor zijn gedroomde topbaan bij KLM , en intussen de Omwonenden menig oor aannaaide ! Niets deed hij voor de omwonenden , daarbij goed geholpen door Hans Alders. Een heel handhavingsstelsel werd vernieuwd , met als geheime agenda : Nog meer ruimte maken en normoprekking . We zullen zien, of de Tweede Kamer dit nu gaat pikken, bij het komende Wetgevingstraject.... (Er ontstond veel kritiek gelukkig)
Tijdens het A.O tweede Kamer 23 jan 2014 na de publicatie van het Second-opiniononderzoek door buro Helios (UK) moest zelfs oud CDA woordvoerder Sander de Rouwe toegeven: "We zijn op de verkeerde weg. ". Het leek er op, dat het CDA een frisse nieuwe start wilde maken, na hun verkiezingsechec. Een hoop oud gedienden verdwenen (gelukkig) Aarzelend dacht/hoopte ik, dat het CDA weer een betrouwbare partij wilde worden.

Nu wil het CDA een ronde Tafelgesprek over de toekomst van de Luchtvaart in Nederland. Daar is op zich niets tegen, MAAR DAN NU WELTRANSPARANT SVP... Schiphol en het Min I en M hadden te lang een incestuese relatie met elkaar ! (En nog steeds !) Hoe dan ook op Schiphol is geen ruimte meer voor groei , Er werd al veel te veel "bijgerommeld"..de laatste 20 jaar . De eerste Kamer wilde al eens een parlementair onderzoek in 2003. Dr Menno Huijs promoveede er op aan de TU Delft: "'Builing Castles in the (Dutch) Air"' met als werktitel 20 jaar manipulaties in het Schipholdossier... Hopelijk hoeft oud VVD min. Winsemius niet meer te roepen straks : .."' Pas op hoor anders wordt je geschiphold "

Met degelijke