Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

CDA staat open voor meer groei Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 258 
|
 telegraaf.nl 
CDA staat open voor meer groei Schiphol

Door Yteke de Jong en Mike Muller

AMSTERDAM - Coalitiepartij CDA staat open voor meer groei van de nationale luchthaven Schiphol. Dat bleek vrijdagavond bij een verkiezingsdebat voor gemeenteraadsverkiezingen in Amsterdam, waar aan landelijke fractievoorzitters aan meededen.

,,Iedereen weet dat als de stad en het land groeit, er meer banen komen, er dan ook meer vluchten op Schiphol nodig zullen zijn”, zei fractievoorzitter Buma van het CDA. ,,Daarom moeten we investeren in schonere vliegtuigen in plaats van beperking van vluchten.” Hij wees in dat verband met de inspanning die Amsterdam gepleegd heeft om het Europese Medicijn Agentschap vanuit Londen naar Nederland te halen.

,,Schiphol is zeer belangrijk voor de regio en de werkgelegenheid”, zei fractievoorzitter Alexander Pechtold van D66 in Amsterdam. Coalitiepartners VVD en ChristenUnie waren niet aanwezig bij het debat.

Lelystad
Schiphol zit drie jaar op slot, omdat de luchthaven versneld is volgelopen door pretvluchten. Probleem is dat het onzeker is geworden of de overloopluchthaven Lelystad volgend jaar opengaat.

Werkgeversorganisatie VNO NCW, luchtvaartmaatschappij KLM en de Barin, de koepel van vliegmaatschappijen, pleitten al eerder voor een tijdelijke verruiming op Schiphol, mocht de opening van Lelystad verder vertraagd worden. Inwoners van Overijssel en Gelderland hebben zich gekeerd tegen de lage aanvliegroutes van Lelystad. Er wordt nu gekeken of dat opgelost kan worden.

GroenLinks gaf in het debat aan geen extra groei op de nationale luchthaven mogelijk te willen maken en vliegveld Lelystad te stoppen. CDA-fractievoorzitter Sybrand Buma noemde het een ’fabeltje’ dat Schiphol niet verder groeit.

Pretvluchten
D66-leider herinnerde Lodewijk Asscher (PvdA) er fijntjes aan dat de sociaal-democratische wethouders destijds voor de aanleg van vliegveld Lelystad stemden. Asscher was jarenlang wethouder in Amsterdam, die de tweede aandeelhouder is van Schiphol.

De PvdA-leider wees op het hoge aantal pretvluchten dat in de afgelopen jaren op Schiphol is gekomen, onder meer de basis van Easyjet. Hij wil meer aandacht voor de kwaliteit van het netwerk van de nationale luchthaven. De lokale PvdA heeft een draai gemaakt in de verkiezingscampagne en stelde eerder dat 500.000 vliegbewegingen voldoende is voor Schiphol.

Tarieven
Lelystad Airport wil chartermaatschappijen weglokken van Schiphol door ze een financieel voordeel te bieden. ,,Een belangrijke manier om ze te verleiden is een substantieel lager luchthaventarief dan op Schiphol", zegt directeur Hanne Buis van Lelystad Airport zaterdag in dagblad Trouw.

Volgens haar heeft Lelystad nog meer voordelen. ,,Wij kunnen een hele snelle omdraai van het vliegtuig faciliteren. Aankomst, schoonmaak en vertrek van een vliegtuig kan bij ons binnen een half uur worden afgehandeld, op Schiphol kan dat slechts op één locatie in zo'n korte periode." Ook is Lelystad met de auto goed bereikbaar en zijn de parkeertarieven laag, aldus Buis.

’Belevingsvlucht’
Begin volgende maand moet er een totaalplan liggen om chartermaatschappijen te stimuleren naar Lelystad over te stappen. De maatschappijen hebben dan een maand om te beslissen.

Tegen de uitbreiding van Lelystad Airport bestaat veel verzet. Omwonenden vrezen geluidshinder. Nog voor de zomer komt er een 'belevingsvlucht', waarbij bewoners kunnen ervaren hoeveel lawaai de vliegtuigen echt maken.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Een artikel van Yteke de Jong en Mike Muller.
Van deze zogenaamde journalist Yteke de Jong heb ik nog nooit enig kritisch artikel gelezen over Schiphol. Het lijkt wel of ze een door Schiphol een vooruit geschoven iemand bij De Telegraaf is, misschien staat ze zelfs op de loonlijst van Schiphol. Wie het weet mag het zeggen.

Buma (CDA)
Iedereen weet dat als de stad en het land groeit, er meer banen komen, er dan ook meer vluchten op Schiphol nodig zullen zijn”, zei fractievoorzitter Buma van het CDA. ,,Daarom moeten we investeren in schonere vliegtuigen in plaats van beperking van vluchten.”
Commentaar. Deze man leeft in de oude wereld, die afgedaan heeft. Nooit gehoord van de Parijse akkoorden, van de sluipmoordenaar (Ultra) Fijnstof, ziekmakende nachtvluchten, altijd herrie en al helemaal niet gehoord van schone en bestendige alternatieven zoals de HSL.
Nee, de oude wereld wil blijven groeien en groeien tot hij helemaal naar de klote is. We moeten investeren in schoner vliegtuigen, weg met de beperkingen van vluchten. Hier wordt het zwaar subsidiëren door de overheid van bio kerosine door hem in de week gezet. Niet de vervuiler betaalt via een opslag in de ticketprijs (heeft Buma kennelijk nooit van gehoord), maar wij allemaal, als belastingbetalers. De wereld op z'n kop.
Ik word misselijk van dit soort lieden.

Geplaatst door Jos

Typisch Yteke de Jong stuk. Meerderheid partijen in Amsterdam is tegen verdere groei Schiphol, maar zij pikt de mening eruit die zij wil horen. Vervolgens suggereert ze onterecht ook nog dat CDA voor groei is voor 2020 door de quotes van KLM en Barin er achter te zetten. Dit is geen journalistiek maar campagne voeren voor de groei Schiphol.



Geplaatst door Kijk naar de toekomst

@Wim:

OPMERKELIJK dat deze journaliste ook hier opduikt?:

"Het symposium is vernoemd naar het gelijknamige rapport: Een vlucht naar voren, geschreven
namens de bewonersorganisaties regio Schiphol. Zij roepen in hun rapport de politiek op om een
langetermijnvisie te creëren voor Schiphol. Hetzelfde hebben wij voor ogen met het symposium.
U kunt zich hier laten bijpraten door een vertegenwoordiger van de bewonersorganisaties regio
Schiphol en experts op het gebied van economie en leefbaarheid rondom onze luchthaven. Ook
bespreken wij graag met u twee innovatieve toekomstvisies op Schiphol. Kortom: het belooft een
inspirerende middag te worden!
Programma
• 13.30 – 14.00 Inloop
• 14.00 – 14.15 Welkom door dagvoorzitter Yteke de Jong (journaliste) en Guus Elkhuizen
(wethouder gemeente Nieuwkoop)
• 14.15 – 14.30 Toelichting rapport Een vlucht naar voren - Eef Haverkort
(Bewonersorganisaties regio Schiphol)
• 14.30 – 14.45 Schiphol & economie - Hans Bakker (VNO-NCW Metropool Amsterdam)
• 14.45 – 15.00 Schiphol & leefbaarheid - Sijas Akkerman (Milieufederatie Noord-Holland)
• 15.00 – 15.30 Paneldiscussie
• 15.30 – 16.00 Pauze
• 16.00 – 16.30 Innovatie: ronde start- en landingsbaan - Henk Hesselink (NLR)
• 16.30 – 17.00 Innovatie: Hyperloop als airportloop – Nico Zornig
(Finalist Hyperloop One Global Challenge)
• 17.00 – 18.00 Borrel
Het symposium vindt plaats op 5 maart 2018

Geplaatst door Frans. S.

Nog voor de zomer komt er een '' belevingsvlucht '', waarbij bewoners kunnen ervaren hoeveel lawaai de vliegtuigen echt maken.
Ze krijgen dus 1 vliegtuig over zich heen , zoveel wil ik er elke dag ook wel hebben. Dat is natuurlijk heel wat anders dan 40 vliegtuigen per uur, En dat aantal gaat Lelystad in de toekomst natuurlijk ook halen als we nu niet is wat doen.

Geplaatst door anoniem

Mensen die er totaal, maar dan ook totaal geen idee van hebben hoe het Schipholdossier in elkaar zit (zoals Buma en Pechtold en de rest van de politici), horen zich niet met het Schipholdossier te bemoeien.

Geplaatst door de Vries

Yteke de Jong kan je geen journaliste noemen. Het lijkt wel zo een buikspreekpop. Zegt alles wat Schiphol graag wil horen. Wel gevaarlijk, want veel domme lezers van De Telegraaf nemen het voor waar aan.

Geplaatst door anoniem

Als je denkt dat stillere vliegtuigen tot minder hinder leiden, niet eens zo'n opmerkelijk standpunt van Buma. Helaas hebben de politici er geen benul van hoe het geluidsstelsel en geluidsbelasting werkt en dat is toch wel nodig als je wil begrijpen wat je zegt en waar je besluiten over neemt.

Geplaatst door Michel

Geachte heer Buma,

Bij deze nodig ik u uit om onder het genot van een kop koffie eens op het terras van een uitbating hier in mijn dorp eens te in debat te gaan over vliegtuigherrie en de vieze smerige giftige rotzooi die die dingen uitstoten.

Ach meneer Buma laten we maar binnen gaan zitten en te proberen om daar maar in ‘debat’ te gaan, meneer Buma ik ga u garanderen dat gebarentaal niet misplaatst is, beter nog ik zal mijn argumenten voor u noteren met pen op papier en persoonlijk overhandigen

Meneer Buma toch nog even een vraag over het financiële gebeuren en dan met name de ziektekosten die uw gewenste uitbreiding van die vliegerijhobby van u met zich medebrengt. dat ga ik zeker weer betalen? Ziek worden omdat iemand anders zijn gif en herrie in mijn omgeving loslaat, Bedankt Buma! Ik laat dat meneer maar weg............

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.