Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

CDA baalt van overlast Aalsmeerbaan en spreekt met Tweede Kamerlid

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1511 
|
 dichtbij.nl/amstelland 
lvh_aktie_DSCN2553.JPG

Door CDA Aalsmeer Kudelstaart, Dichtbijmeeschrijver

AALSMEER - Een afvaardiging van de CDA-fracties uit Aalsmeer en Uithoorn is, samen met de stichting Behoud Woongenot Aalsmeerbaan, in gesprek gegaan met CDA-kamerlid Martijn van Helvert om de overlast van de Aalsmeerbaan aan te kaarten.

Met succes, Van Helvert diende dezelfde avond nog een motie in waarin hij de staatssecretaris oproept te onderzoeken hoe de toename van het vliegverkeer beter over de start- en landingsbanen verdeeld kan worden, zodat de groei van het aantal vliegtuigbewegingen niet meer hoofdzakelijk terechtkomt op de Aalsmeerbaan.

Fractieassistent van het CDA in Aalsmeer, Ton Harte, is blij dat de lokale CDA-fractie haar invloed in Den Haag heeft kunnen uitoefenen: "wij zijn als CDA-Aalsmeer/Kudelstaart zeker niet tegen Schiphol. We plukken er tenslotte economisch gezien ook de vruchten van. Wat wij in de Tweede Kamer aan wilden kaarten is de oneerlijke verdeling van de overlast en de leefbaarheid in onze dorpen."

Het was niet toevallig dat de CDA'ers Van Duijn en Harte precies op woensdag 10 februari een afspraak met het kamerlid Van Helvert hadden. Op die dag sprak de Kamer namelijk over een wijziging van de Wet Luchtvaart. Doel van deze wetswijziging is een betere verdeling van de geluidsoverlast. Wat het CDA betreft is dit doel echter behoorlijk gemist. De Aalsmeerbaan moet onevenredig veel van de groei van Schiphol opvangen. Ook Gerrit Jan van de Lagemaat, voorzitter van de 400 leden tellende vereniging Behoud Woongenot Aalsmeerbaan is verbolgen over het nieuwe stelsel: "Met dit nieuwe stelsel kan Schiphol onbeperkt groeien.”

Naast een betere verdeling van de overlast hebben de CDA'ers hun Kamerlid ook meegegeven aandacht te vragen voor de leefbaarheid in de gemeente Aalsmeer:

"Wij staan achter de boodschap die Schipholwethouder Tom Verlaan van Aalsmeer ook steeds aanstipt: de leefbaarheid in onze gemeente staat echt zwaar onder druk en dat zal alleen nog maar erger worden. Als wij niet eens meer mogen bouwen voor onze jongeren en leegstaande gebouwen niet eens mogen transformeren, wordt Aalsmeer echt een spookdorp."

Helaas bleek tijdens het debat in de Tweede Kamer dat alleen het CDA zich kritisch opstelde als het ging om de overlast bij de Aalsmeerbaan. Waar partijen als D66 en VVD zelfs pleiten voor nóg meer groei van Schiphol, riep het CDA de staatssecretaris op de overlast eerlijker te verdelen en serieus naar de zorgen van Aalsmeer en Uithoorn te kijken.

Namens het CDA-Aalsmeer/Kudelstaart heeft Ton Harte de collega raadsleden in Aalsmeer opgeroepen actie te ondernemen richting hun vertegenwoordigers in de Tweede Kamer: "Als de Aalsmeerse raadsleden hun vertegenwoordigers oproepen om voor de motie van Van Helvert te stemmen, kunnen we hopelijk nog iets doen aan de oneerlijke verdeling van de overlast."

-Update 16 februari-
Helaas is dinsdagavond gebleken dat de motie van CDA'er Van Helvert het niet gehaald heeft en de overlast voor Aalsmeer dus alleen maar zal toenemen.

Bekijk bericht op "dichtbij.nl/amstelland"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Aalsmeer plukt de vruchten van Schiphol?
Schiphol levert de gemeente aalsmeer dus een netto voordeel op?
Het groene hart heeft zo enorm veel potentie,

De effecten van Schiphol in de huidige vorm op de economie van Nederland zijn negatief.
Iedereen die zich er wat meer in verdiept kan dit zien.

Geplaatst door anoniem

Wel voor Schiphol zijn,maar tegen de overlast in de Eigen gemeente.

Laten we om te beginnen reeel zijn.
Als er een vliegveld is dan is er een enorme overlast. Komt die niet bij aalsmeer terecht dan is het wel een andere baan.
Heb zelf van de aalsmeer baan de meeste last, dus dit zou positief voor mij moeten zijn.
Zo zie ik het echter niet, liever realisme.

MAAK EEN KEUZE@!!!!

Geplaatst door de Vries

Het gaat alleen maar over Aalsmeer, is dat omdat de wind simpelweg het meest uit het zuiden komt?

Want als we 3 maanden lang Noordenwind hebben, dan hebben de mensen onder de Zwanenburgbaan (Amsterdam Nieuw-West, Lijnden, Badhoevedorp) toch net zoveel last?

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Hoe verdeelt is de politiek in een klein land als Nederland?
De CDA-fracties in Aalsmeer en Uithoorn zijn juist gefrustreerd over het vliegtuiglawaai in hun woonomgeving, terwijl de fractie in Hengelo het juist omarmt?
Wie snapt de politiek nog in Nederland?

Geplaatst door anoniem

De traditionele christelijke waarden en normen zijn bij het cda ver te zoeken, die vertegenwoordigt de christen unie veel beter.
Het is dan ook niet vreemd dat het cda op 12 zetels in de peiling staat. Deze partij is ver van het volk komen te staan en gaat volledig mee in de rat race naar de bottom.

Groen links heeft potentie. De opstelling bij de laatste stemming met relatie tot Schiphol heeft mij positief verrast. Toch is er wel ruimte voor verbetering.
Groen links zou wat groener en wat linkser moeten worden. In deze tijd van toenemende polarisatie in de politiek en samenleving zit groen links nog te veel in het midden,en er zit al zoveel in het midden:pvda,d66,cda
Groen links heeft de kans zich te onderscheiden en te groeien maar dan moeten ze wat meer uitgesproken links en groen zijn,

Geplaatst door anoniem

Ruim een jaar geleden zijn er afspraken gemaakt over een maximale groei tot 2020 en verlenging in de drukke zomerperiode van de 2+2 regel. Natuurlijk wisten de heren van Ojik en Haverkort dat deze afspraak zou gaan leiden tot meer overlast voor de Aalsmeerregio maar beiden ontkenden dit en verklaarden dat dit alleen voor landend verkeer dus voor de noordregio meer overlast zou gaan geven. Met een beetje verstand kon toen iedereen nagaan dat dit meer druk op de zuidregio zou gaan geven maar de vertegenwoordigers van de noordregio hielden toen ook al de boel voor de gek. Terecht dat Aalsmeer niet instemde met de nieuwe regels.
Nu blijkt dat ook dit akkoord weer boterzacht was want de luchtvaartlobbyisten hebben den haag zo ver gekregen dat er een onbeperkte groei moet gaan komen.
De inkt van het papieren akkoord is nog niet opgedroogd of het kan al weer in de prullenmand. Over het akkoord betreffende de beperking van nachtvluchten wordt al niet meer gesproken.
Dit is ook al een gepasseerd station want de hoeveelheid nachtvluchten neemt alleen maar toe.
Kortom, de ORS is na een jaar al vleugellam gemaakt. Alleen als je zoals het "Old Boys Network" behoort van de vroegere CROS (vanOjik, Haverkort, Poelmans en nog een paar oudgedienden) kan je iets voor elkaar krijgen maar dan alleen voor je eigen bewoners om goede sier te maken.
Met het afschaffen van de handhavingspunten is het laatste redmiddel om een onbeperkte toename van overlast voor bewoners van de hardst getroffen gemeenten ook willens en wetens
afgepakt. Het OBN heeft dit in de CROSperiode al weggegeven. Het zou mij niet verbazen dat deze vertegenwoordigers gepaaid zijn met een groot deel van de eerste tranche 30 miljoen van de sector. Bruggen, clubhuizen etc...
Tijd voor een soort parlementaire enquete maar dan van echte bewonervertegenwoordigers.