Castricum nog niet verlost van extra nachtvluchten; LVNL werkt aan ‘definitieve’ oplossing
Door de Dichtbijredactie (Nieuwsblad voor Castricum)
CASTRICUM - Boven Castricum en Limmen blijven voorlopig 's nachts toch extra vliegtuigen vliegen. Dat meldt de Omgevingsraad Schiphol vandaag. Op 28 mei van dit jaar werd de verkorte nachtroute naar de Polderbaan tijdelijk gesloten. Dit wegens verscherpte veiligheidseisen. Deze sluiting betekende extra nachtelijk vliegverkeer boven Castricum. De afgelopen tijd heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), in overleg met de Omgevingsraad Schiphol, gepoogd een tijdelijke oplossing te vinden. Maar dat is dus niet gelukt.
Sinds de sluiting van de verkorte nachtroute volgt al het vliegverkeer uit oostelijke richting met bestemming Polderbaan ’s nachts de route over zee via Castricum en Limmen. Behalve een langere vliegafstand, had de sluiting deze zomer tot gevolg dat het vliegverkeer bij Castricum-Limmen in de nacht toenam van ca 40 naar ca 70 bewegingen. Komende winter zullen er per nacht 50 vluchten boven Castricum zijn (voorheen 30). Deze aantallen gelden alleen in nachten waarop de Polderbaan wordt ingezet voor landingen.
Definitieve oplossing
In de Omgevingsraad Schiphol van 17 september heeft Luchtverkeersleiding Nederland aangegeven dat hard wordt gewerkt aan het realiseren van een definitieve oplossing. LVNL onderzoekt een ontwerp waarbij al het nachtelijke vliegverkeer op een veilige wijze vanuit het oosten via de nu gesloten korte route afgehandeld wordt. Wanneer deze oplossing geïmplementeerd kan worden, zou dit voor de gemeenten Castricum en Bergen een verbetering van de situatie in de nacht betekenen. Een verbetering ook ten opzichte van de situatie van vóór 28 mei, omdat dan alleen het verkeer uit het westen nog via zee langs Castricum de Polderbaan nadert.
Juni 2016
De invoering van deze oplossing vraagt nader onderzoek door LVNL en daarna dienen de benodigde wijzigingen in procedures, techniek en de training ingepast te worden in de geplande overige wijzigingen. Of de streefdatum voor de invoering van een definitieve oplossing van juni 2016 wordt gehaald is op dit moment nog niet hard aan te geven. De voortgang wordt eind dit jaar gerapporteerd aan de partijen in de Omgevingsraad Schiphol.
Wat er aan voorafging leest u HIER meer over.
Lees HIER op de site van de Omgevingsraad Schiphol
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool
Dat de ORS de problematiek rond de extra nachtvluchten bovenop de enorme overlast voor lief neemt, is bekend. Het wordt betwijfeld of er voor juni 2016 wel een oplossing komt, alles ligt in handen van LVLN. Een abjecte gang van zaken.
En nu gaan de BUCH gemeenten de bestuurlijke en ambtelijke verantwoordelijkheid blijkbaar uitbesteden bij een verzelfstandigde uitvoeringsdienst! Beschikbaar budget om de belangen van bewoners te behartigen vloeit zo weg naar instanties die- in hun vergaande samenwerking met de luchtvaartsector en Hans Alders - de bewoners belangen frustreren en goede sier maken met uit o.a. OZB verhogingen algemene middelen. In de gemeente Uitgeest is sprake van een OZB stijging van 30% en een deel hiervan wordt in feite ingezet om de in feite ontoelaatbare overlast te bestendigen, zo niet verergeren.
Het indienen van zienswijzen tegen het nieuwe nachtregime - vol beloften over glijvluchten en een periode van 22.30 - 06.30 - dat in de praktijk elk etmaal weer een lachertje blijkt, wordt eenvoudigweg over het hoofd gezien?
Het vertrouwen in de politiek heeft al een dieptepunt bereikt, maar met dit soort transacties wordt binnenkort de bodem bereikt.