Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Castricum nog niet verlost van extra nachtvluchten; LVNL werkt aan ‘definitieve’ oplossing

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2095 
|
 dichtbij.nl/noord-kennemerland 
me_vliegtuig_IMG_0712.jpg

Door de Dichtbijredactie (Nieuwsblad voor Castricum)


CASTRICUM - Boven Castricum en Limmen blijven voorlopig 's nachts toch extra vliegtuigen vliegen. Dat meldt de Omgevingsraad Schiphol vandaag. Op 28 mei van dit jaar werd de verkorte nachtroute naar de Polderbaan tijdelijk gesloten. Dit wegens verscherpte veiligheidseisen. Deze sluiting betekende extra nachtelijk vliegverkeer boven Castricum. De afgelopen tijd heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), in overleg met de Omgevingsraad Schiphol, gepoogd een tijdelijke oplossing te vinden. Maar dat is dus niet gelukt.

Sinds de sluiting van de verkorte nachtroute volgt al het vliegverkeer uit oostelijke richting met bestemming Polderbaan ’s nachts de route over zee via Castricum en Limmen. Behalve een langere vliegafstand, had de sluiting deze zomer tot gevolg dat het vliegverkeer bij Castricum-Limmen in de nacht toenam van ca 40 naar ca 70 bewegingen. Komende winter zullen er per nacht 50 vluchten boven Castricum zijn (voorheen 30). Deze aantallen gelden alleen in nachten waarop de Polderbaan wordt ingezet voor landingen.

Definitieve oplossing

In de Omgevingsraad Schiphol van 17 september heeft Luchtverkeersleiding Nederland aangegeven dat hard wordt gewerkt aan het realiseren van een definitieve oplossing. LVNL onderzoekt een ontwerp waarbij al het nachtelijke vliegverkeer op een veilige wijze vanuit het oosten via de nu gesloten korte route afgehandeld wordt. Wanneer deze oplossing geïmplementeerd kan worden, zou dit voor de gemeenten Castricum en Bergen een verbetering van de situatie in de nacht betekenen. Een verbetering ook ten opzichte van de situatie van vóór 28 mei, omdat dan alleen het verkeer uit het westen nog via zee langs Castricum de Polderbaan nadert.

Juni 2016

De invoering van deze oplossing vraagt nader onderzoek door LVNL en daarna dienen de benodigde wijzigingen in procedures, techniek en de training ingepast te worden in de geplande overige wijzigingen. Of de streefdatum voor de invoering van een definitieve oplossing van juni 2016 wordt gehaald is op dit moment nog niet hard aan te geven. De voortgang wordt eind dit jaar gerapporteerd aan de partijen in de Omgevingsraad Schiphol.


Wat er aan voorafging leest u HIER meer over.

Lees HIER op de site van de Omgevingsraad Schiphol

Bekijk bericht op "dichtbij.nl/noord-kennemerland"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

EEN MERKWAARDIGE SITUATIE ?

Dat de ORS de problematiek rond de extra nachtvluchten bovenop de enorme overlast voor lief neemt, is bekend. Het wordt betwijfeld of er voor juni 2016 wel een oplossing komt, alles ligt in handen van LVLN. Een abjecte gang van zaken.

En nu gaan de BUCH gemeenten de bestuurlijke en ambtelijke verantwoordelijkheid blijkbaar uitbesteden bij een verzelfstandigde uitvoeringsdienst! Beschikbaar budget om de belangen van bewoners te behartigen vloeit zo weg naar instanties die- in hun vergaande samenwerking met de luchtvaartsector en Hans Alders - de bewoners belangen frustreren en goede sier maken met uit o.a. OZB verhogingen algemene middelen. In de gemeente Uitgeest is sprake van een OZB stijging van 30% en een deel hiervan wordt in feite ingezet om de in feite ontoelaatbare overlast te bestendigen, zo niet verergeren.

Het indienen van zienswijzen tegen het nieuwe nachtregime - vol beloften over glijvluchten en een periode van 22.30 - 06.30 - dat in de praktijk elk etmaal weer een lachertje blijkt, wordt eenvoudigweg over het hoofd gezien?

Het vertrouwen in de politiek heeft al een dieptepunt bereikt, maar met dit soort transacties wordt binnenkort de bodem bereikt.

Geplaatst door BS uit Castricum

Deze situatie is inderdaad merkwaardig en abject. Het is te vergelijken met een staat waarin 99% van de bewoners -via een 'democratisch' systeem- besluiten hun tuinafval op een enkel adres in die straat te dumpen. Overlast geminimaliseerd en 99% tevreden bewoners. Gelukkig is dat nog onmogelijk, maar bij Schiphol mag dat wel. Verder wordt er vandaag in de hoorzitting in de Tweede Kamer nog een hoofdstuk aan deze saga toegevoegd. Schiphol is -plotseling- in gevaar!! De oplossing laat zich raden; alle restricties worden -per wet- losgelaten en alle beperkingen opgeheven. Dat Schiphol jaren geleden al is verkwanseld komt in de hoofden van de beleidsmakers niet eens op. Globalisering doet de rest. En in de tussentijd worden over de hoofden van een beperkt aantal bewoners de noodscenario's uit de kast gehaald. Inderdaad; met zulke politici heb je geen gemene buitenwereld meer nodig.

Geplaatst door marianne uit castricum

Misschien kan van Schoonhoven wethouder Castricum, weer een keer met de LVNL praten, zou minder worden en deze man staat wekelijks in de flut-krantjes uitgebreid op de foto als een echte bestuurder, maar dan op dorpsniveau.In tegendeel, zoals BS al spreekt van abject, merkwaardig, ben ik zelf de idee toegedaan dar al deze acties van dit bedrijfsonderdeel "ver over de rand" van de wet zijn. ( Met dank aan de "tere" ziel Netelenbos e.a. ). Onbegrijpelijk dat gedurende 15 jaar de Politiek niet heeft ingegrepen. Overigens ik begrijp het wel maar het lijkt wel of ze bij dit dossiertje geen morele afweging, ten gunste van de inwoners waar werkelijk de nachtrust wordt geschaad, meer kunnen maken. Misschien een idee om een keer met Mijnheer Spong te gaan praten of andere advocaten. Misschien Marshall McLuhan weer eens lezen. De inwoner gaat winnen misschien eerder dan LVNL denkt. Een echte aanrader is The century of the self, van Adam Curtis en Coperate Fascism:the killing of the middle class in America. Heel bijzonder omdat beroemde wetenschappers zoals Freud, Darwin, geen wetenschapper zoals u weet maar Mijnheer Hitler e.a., de grondslag zijn geweest voor een moordend systeem van mentale vernieling met als adagium dat reclame de toekomst is van het menselijk leven. Allebei op you tube te vinden. Men kan een blauwdruk zo over Schiphol leggen en zeker het LVNL, de geharnaste kaste binnen en moreel abjecte lege organisatie.

Geplaatst door BS uit Castricum

Zie mijn bijdrage van 22 september: het is al zover. ' Om met concurrerende overstap luchthavens mee te komen moet de capaciteit van Schiphol worden vergroot '. Dat er nog wat milieuruimte moet worden opgerekt is een politiek vuiltje. Een volgend infrastructuur-drama is al onderweg omdat wat Schiphol ook doet: dat kan simpelweg niet goed gaan. De (enorme) kosten worden gemaakt, de milieuschade wordt weggeredeneerd. Die paar mensen die daar last van hebben: mond houden. De 'actie-agenda' zal er voor zorgen dat op de Alders manier alles in balans wordt gebracht en Schiphol van 55 naar 80 miljoen kan groeien. Maar waarvoor hebben we die groei nodig? Is die schaalgrootte werkelijk van belang? Zou iemand Op Schiphol willen/moeten overstappen om even in Amsterdam de musea en de grachten te bezoeken? Is dat al die overlast echt waard? Wordt wakker; dit is -net als HSL/Fyra- enorme geldverspilling en de oprekking bezorgt nog meer omwoners onnoemelijk veel ellende.

Geplaatst door anoniem

Misschien dat gedeelde smart halve smart is.
Op de website van bas valt te lezen dat ook de bewoners van aalsmeer de komende maanden Mogen genieten van vliegtuigen in de zeer vroege ochtend

"Met het langer donker zijn in de ochtenduren, gecombineerd met weersomstandigheden en aanbod van verkeer op Schiphol, kan het noodzakelijk zijn dat vliegtuigen voor het starten in de vroege ochtend gebruik moeten maken van de Aalsmeerbaan (tussen 06.30 uur en 07.00 uur) "

Dit is nieuw voor mij,voorgaande jaren was dit bij mij weten niet het geval maar ik kan het mis hebben.
Is toch absurd dat men anno 2015 nog moet vertrouwen op visuele waarnemingen.
Zelfde verhaal als de nachtvluchten boven castricum. Men heeft de bewoners uitgelegd waarom dat noodzakelijk is,maar het is natuurlijk absurd. Dat overdag wel die route gevlogen kan worden en snachts niet.
Investeer een beetje meer in de lvnl en hun aparatuur,zodat waar mogelijk de overlast beperkt kan worden. Andere bedrijven moeten ook gewoon kosten maken om de overlast te beperken.

Geplaatst door gerard uit castricum

Ingehaald door de werkelijkheid. Nog voordat LVNL iets kan doen heeft de sector besloten 's nachts nog meer te gaan vliegen. En ze kunnen nu al vanwege de drukte de zogenaamde 'glijvluchten' niet relatief lawaai-arm uitvoeren. Niet alleen méér maar ook nog eens luider. Wie schiet ons nu eens te hulp?????? Dit is echt bij de beesten af, en iedereen lijkt gewoon af te wachten. Straks zijn we vluchteling in eigen land.