Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Capaciteit Dubai nu 90 mln

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1034 
|
 zakenreis.nl 
tb_vliegtuig_060924_1902AT.jpg


Dubai International Airport heeft een nieuwe pier geopend, Concourse D, waarmee de capaciteit van de luchthaven aan de Perzische Golf op negentig miljoen passagiers per jaar is gekomen. Met de uitbreiding was een investering gemoeid van 1,2 miljard dollar.

De eerste vlucht die woensdag aankwam op de nieuwe pier was British Airways BA105, een Boeing 747-400, uit Londen. De directie van Dubai International zegt dat “intensieve testen” voorafgingen aan de opening. Begin deze maand probeerden 2.000 vrijwilligers de faciliteiten uit, waarbij ze de rol speelden van passagiers. De testen verliepen goed en Dubai gaat ervan uit dat de operatie op Concourse D soepel zal verlopen.

Het aantal vervoerde passagiers in Dubai lag vorig jaar met 78 miljoen al boven de capaciteit van 75 miljoen. Met andere woorden: Dubai was propvol. Dubai is nu de derde luchthaven ter wereld, gemeten in aantallen passagiers. Zeventig airlines vliegen op Dubai, met flag carrier Emirates als de grootste. Alleen Atlanta (net boven de 100 miljoen passagiers in 2015) en Beijing (90 miljoen), waren groter. Het groeipercentage in Dubai was met 10,7 procent het hoogste van de grote hubs.

Met de nieuwe pier kan de luchthaven ook maar even vooruit. CEO Paul Griffiths van het luchthavenbedrijf verwacht 85 miljoen passagiers in 2016. Verdere uitbreiding is al aan de gang, terwijl in Dubai ook nog een twee internationale luchthaven onder constructie is onder de naam Al Maktoum International Airport, die op termijn een capaciteit krijgt van meer dan 150 miljoen passagiers per jaar. Al Maktoum Airport is nu gedeeltelijk open.

“Wij blijven investeren in de ontwikkeling van top-infrastructuur om het service niveau voor de internationale airlines en kun klanten te verhogen,” zei Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, die de drie topfuncties in de luchtvaart van Dubai bekleedt: hij leidt de luchthavens, de Emirates Group en is voorzitter van de burgerluchtvaartautoriteit CAA. De Brit Tim Clark is CEO van de airline Emirates, onderdeel van de Emirates Group. Sheikh Ahmed behoort de familie Al Maktoum die sinds 1833 het emiraat bestuurt en grotendeels bezit.

Bekijk bericht op "zakenreis.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Dubai heeft de wedstrijd gewonnen.
Schiphol gaat een regionale hub worden. Het netwerk van de klm zal alleen met subsidie in stand gehouden kunnen worden en zal in de toekomst nooit meer rendabel kunnen zijn.
Zal wel even duren en flink wat geld kosten voordat men de feiten zal willen accepteren,

Geplaatst door anton

Ik hoop dat de capaciteit in Dubai heel snel nog veel groter wordt en dat het asociale overstap-kaartenhuis Schiphol (dat weinig tot niets betekent voor de economie) in elkaar zakt. Voordeel is dat, nu Dubai al flink groot is, de groei (in absolute zin) steeds sneller zal gaan. Daaaaag, meneer aso Nijhuis ...................