Platform Vlieghinder Kennemerland
 

BVM2: ‘Overlast Airport in Meerhoven zal stijgen’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1371 
|
 Eindhovens Dagblad 
me_vliegtuig_IMG_0701.jpg

Meerhoven moet rekening houden met geluidsoverlast en meer uitstoot van schadelijke stoffen als Eindhoven Airport na 2019 verder doorgroeit. Die waarschuwing gaf BVM2 af tijdens een drukbezochte informatieavond in De Hangar.

Nu nog wordt er door Meerhovenaren weinig geklaagd over Eindhoven Airport en het groeiend aantal vluchten dat de luchthaven tot 2020 mag accommoderen. Behalve de overlast van parkerende vakantiegangers in de wijk, wat leidde tot de invoering van betaalde parkeervergunningen voor de bewoners, ís er ook niet zo veel reden tot klagen: de wijk ligt immers buiten de zone waarin de meeste geluidsoverlast optreedt.

Dat zou ná 2019 wel eens kunnen veranderen, waarschuwde het Beraad Vlieghinder Moet Minder (BVM2) woensdagavond in De Hangar in Meerhoven. Als Eindhoven Airport, na voltooiing van de aan de Alderstafel overeengekomen groei tot 43.000 jaarlijkse starts en landingen, nóg verder wil doorgroeien, zal dat verregaande gevolgen hebben voor de Meerhovenaren. Niet alleen wat het geluid betreft, maar ook extra uitstoot van CO2 en (ultra)fijnstof hangt de vinexwijk letterlijk boven het hoofd, betoogden Klaas Kopinga (BOW), Wim Scheffers (Geen vluchten na elven) en Bernard Gerard van het vroegere platform 10 Geboden voor Eindhoven Airport.

100.000 vluchten


De groeperingen hebben hun krachten gebundeld in BVM2 in een poging om de door Brainport voorgestane doorontwikkeling van Airport te stoppen. Scheffers waarschuwde dat de luchthaven door wil groeien naar 70.000 tot zelfs 100.000 vluchten per jaar.

Dat gaat BVM2 veel te ver: het plafond van 43.000 vluchten moet in stand blijven en openingstijden moeten terug naar de oude situatie: geen geplande vluchten na 23.00 uur en in het weekend pas vliegen vanaf 8.00 uur. BVM2 riep de bewoners op om het verzet te steunen. Volgens Kopinga heeft het wel degelijk zin om tegengas te geven: ,,Volgens de eerste plannen zou Eindhoven Airport er 35.000 vluchten bij krijgen. Wij hebben dat destijds terug weten te brengen naar 25.000."

Bekijk bericht op "Eindhovens Dagblad"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.


Behalve de overlast van parkerende vakantiegangers in de wijk, wat leidde tot de invoering van betaalde parkeervergunningen voor de bewoners.

Feitelijk de wereld op zijn kop.

Word je nog op (extra) kosten gejaagd ook. Wat hebben we toch een geweldige bestuurlijke macht in dit politiek zieke land.
En als bonus: krijg je er extra herrie en vervuiling bij ! Dat dan wel gratis !