Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Buurtbewoners in Zaventem boos, nu geluidsnormen onmogelijk lijken: “Nachtrust is een basisrecht”

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 140 
|
 vrt.be - 15-01-2025 
nigh_flight.jpg
Nachtvlucht
Credit: K Bahr

Door Sam Coremans, Radio 2

De buurtbewoners rond Brussels Airport reageren boos, nu Brussels Airport laat weten de afgesproken geluidsnormen niet te kunnen halen. CEO Arnaud Feist wijst naar vertragingen bij Boeing en Airbus om stillere vliegtuigen te leveren. "Zo schuift Brussels Airport alle verantwoordelijkheid van zich af, terwijl wij de gevolgen dragen", zegt Jos Jonckers van drukkingsgroep Sterrebeek 2000.

Brussels Airport en de buurtbewoners van Zaventem en omstreken staan weer lijnrecht tegenover elkaar. In maart 2024 kreeg de luchthaven een nieuwe omgevingsvergunning, maar daar zijn enkele strenge voorwaarden aan verbonden. Zo moet Brussels Airport zich houden aan strenge geluidsnormen, vooral in het weekend. Tegen 2032 moet de luchthaven zorgen voor 30 procent minder slaapverstoring bij omwonenden.

Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company (BAC), liet weten in De Tijd dat die geluidsnormen niet haalbaar zijn. "De opgelegde doelstellingen waren alleen haalbaar met de inzet van nieuwe, stillere toestellen. Maar zowel Boeing als Airbus kampen met grote vertragingen in hun productie en leveringen, mede door de coronacrisis. Dat heeft de modernisering van de vliegtuigvloten aanzienlijk vertraagd."
Feist benadrukt dat de luchthavenuitbater alles in het werk stelt om de geluidsoverlast te verminderen, maar dat de omstandigheden buiten hun controle zijn. Daar wringt het schoentje voor Jos Jonckers, vertegenwoordiger van drukkingsgroep Sterrebeek 2000: "Brussels Airport schuift alle verantwoordelijkheid van zich af."

Roger Vermeiren van actiegroep Actie Noordrand vraagt zich luidop af of BAC zijn belofte van stillere vliegtuigen al vergeten is. "Dat was nochtans hun argument om een voordelige milieuvergunning te krijgen. En de gezondheidskost van één miljard euro per jaar, alleen al voor de nachtvluchten, moet daar dan niks aan gedaan worden?"

Minder vluchten, zeker 's nachts
"Het zijn de buurtbewoners die de gevolgen dragen," voegt Jonckers toe. "De geluidsoverlast zal blijven toenemen als er geen verdere maatregelen worden genomen. Er zijn al meerdere rapporten over de desastreuze impact op gezondheid van de vele vluchten. Als Brussels Airport de normen niet kan halen, dan is het simpel: geen omgevingsvergunning."

Jonckers en zijn medestanders betwisten de vergunning ondertussen. Voor hen is de oplossing duidelijk. "Er is maar één manier om de geluidsnormen te halen: striktere vliegbeperkingen. Minder vluchten, zeker 's nachts, is noodzakelijk om de geluidsnormen te halen. Nachtrust is een basisrecht."

Brussels Airport was niet te bereiken voor een reactie.

Bekijk bericht op "vrt.be - 15-01-2025"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

"Er is maar één manier om de geluidsnormen te halen: striktere vliegbeperkingen. Minder vluchten, zeker 's nachts, is noodzakelijk om de geluidsnormen te halen. Nachtrust is een basisrecht."

Een volkomen terechte en juiste constatering. Mijn advies: span een strafzaak aan net als bij ons in Nederland!

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.