Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Buurgemeenten Eindhoven Airport verwerpen advies over groei van vluchten

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 892 
|
 omroepbrabant.nl 
gh_vliegtuig030504_1902GNDSC02112.JPG



EINDHOVEN - De gemeente Eindhoven is de enige gemeente die instemt met het concept-advies van de Alderstafel over de groei van Eindhoven Airport. Buurgemeenten hebben het voorstel, waarvan de inhoud pas volgende week openbaar wordt gemaakt, verworpen. Ook de Brabantse Milieufederatie en de vereniging BOW zijn tegen het advies.

Dat bevestigt de vereniging BOW na berichtgeving van het Eindhovens Dagblad. Die krant heeft een uitgelekte mail gezien van wethouder Van Schuppen uit Best. De Alderstafel is een overlegorgaan waarin belanghebbende partijen rondom het vliegveld zijn vertegenwoordigd.

Sprong
De buurgemeenten van Eindhoven Airport, de Brabantse Milieufederatie en de BOW als belangenbehartiger voor omwonenden van het vliegveld, vinden dat de groei de komende jaren onevenredig gaat. "Er is sprake van een enorme sprong. We snappen allemaal dat Eindhoven Airport moet groeien, maar dan wel geleidelijk", zegt voorzitter Klaas Kopinga van BOW.

Een groot knelpunt voor de tegenstemmende partijen is het vroege tijdstip waarop vluchten in het weekend vertrekken. De BOW ziet vliegtuigen het liefst pas vanaf acht uur opstijgen, maar in het advies van Alders staat dat al eerder op de dag worden gevlogen. Ander knelpunt is het tijdstip van de late landingen. Die zouden volgens de tegenstemmers vóór halftwaalf moeten plaatsvinden.

Laatste woord
Uiteindelijk wordt het de Tweede Kamer die over de groei van Eindhoven Airport zijn zegje gaat doen. Kopinga: "De kans is groot dat onze punten in de wind worden geslagen. Dat is dan heel jammer, maar niet de eerste keer dat over ons heen wordt gewalst. Wij hebben ons echter neer te leggen bij een democratisch besluit."

Bekijk bericht op "omroepbrabant.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Elodie uit Wintelre

De Alderstafel is zodanig samengesteld dat van een democratische beslissing nooit sprake kan zijn. Daarbij maakt dhr. Alders een zelfstandig advies.
De 12 omliggende gemeenten, BOW en Brabantse Milieufederatie hoeven zich niet neer te leggen bij dit "voorlopige" advies.
BOW die namens de omwonenden deelneemt aan de AlLderstafel zal een keuze moeten maken, uit de Alderstafel stappen of samen met de gemeenten de stap maken naar Den Haag. Dan kom je op voor de omwonenden.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

WAAROM LATEN BEWONERS ZICH TOCH VOLLEDIG OM DE TUIN LEIDEN?

Zowel bij het Schipholdossier als rond de satelliet Eindhoven Airport wordt een tactiek ingezet waarbij het ontwikkelingsmodel voor z.g. METROPOOLREGIO's leidend is. Uiterst doortrapt is het feit dat gemeenten in en rond die METROPOOLREGIO worden verleid tot een informeel samenwerkingsverband en zelfs meebetalen naar de extra gremia als Alderstafels en ORS.

Zeer terecht wordt in bovenstaande reactie aangegeven dat een bewonersdelegatie nooit op kan tegen een almachtig voorzitter met professionele staf, de LVLN, KLM, luchthavenvertegenwoordigers en andere sectorpartijen. Zoals de op nog snellere en forsere groei uit zijnde BARIN, een organisatie die niet al te lang geleden nog aan de tafels werd toegevoegd door de staatssecretaris.

Hoe diep dit geschetste ontwikkelingsmodel ingrijpt in onze (nog) democratische rechtsstaat zal blijken op 1 september a.s. met de jaarlijkse H.J. Schoo lezing in "De Rode Hoed (!)".
Aldaar zal door de PvdA burgemeester van Rotterdam de achterliggende gedachte van bestuurlijke transformatie via dit soort METROPOOLREGIO's uit de doeken worden gedaan.

Elke nog autonome gemeente en diens bewoners zou gewaarschuwd moeten worden voor deze vorm van overname, maar tot de dag van vandaag doet iedereen er het zwijgen toe.