Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Burgemeester eist minderoverlast London City Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 237 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 27-10-2019 
me_vliegtuig_vliegveld_IMG_0717.jpg

LONDEN - De Londense burgemeester Sadiq Khan wil dat Londen City Airport met een beter milieuplan komt. De stadsluchthaven wil tussen nu en 2035 flink uitbreiden, maar Khan is niet tevreden over de maatregelen die worden genomen tegen geluidsoverlast en milieuvervuiling.

In het masterplan voor de komende jaren wil Londen City de infrastructuur vergroten en het aantal vluchten met 40.000 per jaar laten groeien. Ook moeten er grotere toestellen worden afgehandeld.

Rond de luchthaven, die zich in het zakenhart van Londen bevindt, gelden strenge regels omtrent geluid. Ook wordt er in het weekend en in de avonduren niet tot nauwelijks gevlogen. Door de restricties, gecombineerd met een relatief korte start- en landingsbaan, maken vooral toestellen van het kaliber Embraer 190 gebruik van de luchthaven.

De luchthaven wordt onder andere verbonden met Schiphol (KLM, British Airways, Flybe), Rotterdam (British Airways), Antwerpen (Air Antwerp) en Düsseldorf (British Airways, Flybe).

Krimp in plaats van groei
In de toekomst wil Londen City ook de A320neo structureel afhandelen, om zo de passagierscapaciteit te laten groeien. Volgens Khan brengen de uitbreidingsplannen teveel geluidsoverlast en uitstoot van schadelijke gassen met zich mee.

“Londen City gebruikt de komst van stillere vliegtuigen, zoals de A320neo, om te groeien zonder extra overlast te veroorzaken. Het oorspronkelijke plan was echter dat de overlast zou verminderen”, stelt Khan in een brief van twaalf pagina’s (Lees hier) aan luchthaventopman Robert Sinclair. De burgemeester eist dat de luchthaven haar huiswerk opnieuw doet, en met een verbeterd milieuplan komt.

Khan staat bekend als een medestander van de klimaatlobby en sprak eerder al zijn afkeur uit over de groeiplannen van Heathrow. Hij wordt daarin gesteund door milieugroeperingen in Groot-Brittannië, die steeds vaker protesteren (Lees hier) op en rond luchthavens.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 27-10-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap

Door stillere vliegtuigen neemt de overlast toe. Paradoxaal maar waar.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

EN DE BURGEMEESTER VAN GROOT AMSTERDAM / MRA ?

Haar partij Groen Links pleit in Den Haag voor beperking en krimp, het A'damse Collegeprogramma rept over groeistop tot 2023 en er lijkt alle reden te zijn dat ze het voorbeeld van haar Collega in Groot Londen volgt.

Dat dit nog niet gebeurt komt door beren op de weg die hardnekkig het verouderde Mainport en Metropool beleid van Schiphol blijven omarmen: PvdA en D66 blokkeren met prominenten als Dijksma, Tekin, Benschop, Cohen hoognodige vernieuwing door sanering van Schiphol. Evenzo de D66 wethouder(s) en hun Haagse collega's Jetten en Paternotte. Lieden die halvering van de agrarische sector voorstaan, maar Schiphol nog geen haarbreed in de weg hebben gelegd. Ook de CU mag zich duidelijker uitspreken.

Met het PvdA duo Timmermans met adjudant Samson in Europa zou je denken dat de nodige sanering van Schiphol en luchtvaart vanwege klimaatafspraken prioriteit wordt. Maar van hen is tot nu toe nog niets vernomen dat hier op wijst.

Conclusie: via burgerparticipatie en binnen de partijkaders moet nog veel werk verzet worden om deze misstand recht te trekken.