Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

BTW-subsidie voor de luchtvaart

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 323 
|
 schipholwatch.nl 
HvS-2e_kamer_18-12-2018.JPG

Gisteravond in het debat over vliegbelasting werd duidelijk dat er speciaal voor de luchtvaart een btw-tarief van 0 procent bestaat. Effectief betekent dit dat er geen omzetbelasting hoeft te worden afgedragen door de sector, maar dat betaalde btw wél kan worden teruggevorderd.

GroenLinks-kamerlid Bart Snels onthult weer een belastingvrijstelling voor de luchtvaartsector (foto: screenshot Debat Gemist)
Dit vertaalt zich in de praktijk in een korting van 21 procent op de inkoopprijzen voor luchtvaartbedrijven die zélf geen bijdrage hoeven te leveren in de vorm van afgedragen omzetbelasting.

De vrijstelling is hoogst opmerkelijk omdat verder in Nederland slechts zeer kleine zelfstandigen, met een omzet van minder dan 20.000 euro per jaar, kunnen kiezen voor btw-vrijstelling. Echter, deze groep mag dan ook geen betaalde omzetbelasting terugvorderen.

Alle andere bedrijven moeten omzetbelasting in rekening brengen, voordat zij betaalde btw kunnen terugvorderen. Zie hier.

Zelfs overheid betaalt omzetbelasting
Zelfs de overheid moet btw betalen op inkomende facturen, maar kan die niet terugvorderen. De luchtvaartsector heeft dit opmerkelijke privilege wel, aldus Bart Snels, lid van de Tweede Kamer namens GroenLinks.

Het nultarief creëert een oneerlijk concurrentievoordeel ten opzichte van andere (transport-) bedrijven.

‘BTW-subsidie’
“Er wordt in de luchtvaart geen btw betaald, sterker nog, het percentage is op nul gezet. Daardoor mogen luchtvaartbedrijven zelf wel de btw terugvorderen die ze moeten betalen aan allerlei toeleveranciers. Dit betekent dat er een btw-subsidie is voor de sector”, aldus kamerlid Snels.

Op de videoregistratie (zie hier) doet Snels de onthulling een paar minuten na de start van zijn bijdrage. Uit reacties van mensen op Twitter blijkt dat slechts weinig mensen op de hoogte waren van deze regeling. Zelfs andere kamerleden reageren verbaasd en stellen tegenover SchipholWatch niet op de hoogte te zijn.

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Het wordt steeds gekker. Een criminele luchtvaartwereld.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Erger is een overheid die gehoorzaam aan de leiband van deze egoïstische sector loopt en met financiele cadeautjes strooit. Welke partijen steunen deze praktijk? Die moeten in de verkiezingstijd aan de schandpaal worden genageld

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Ja en wie staan er weer meesmuilend op de nationale tv hulp aan te bieden.....
Ja hoor, Corona van N en E Kwiebus!

Geplaatst door Gerard uit Purmerend


Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Bij de toelichting van internationaal personenvervoer worden alleen lucht- en scheepvaart genoemd, en personenauto's en motoren. Vreemd. Dan moet voor internationaal personenvervoer per bus en trein wel BTW betaald worden, en voor andere vervoerwijzen niet? Echt waanzin.

Geplaatst door Gerard uit Purmerend


Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

VERSTIKKENDE KAASSTOLP:
Met al die uitzonderingspositie en privileges voor de luchtvaart zou eens korte metten moeten worden gemaakt. Maar helaas, onder de Haagse kaasstolp is het der mate verstikkend dat elk besef hieromtrent volledig verdwenen lijkt.............

Geplaatst door Michiel uit Oegstgeest

Woppie Hoekstra heeft nog € 90 miljard euro te spenderen tot het 60% schuldenniveau bereikt wordt. Let wel: hij kan 90 G€ aan extra schulden maken! Nu de grootvervuiler KLM snel failliet gaat (2 maanden geen btw-loze vluchten meer) kan hij dadelijk in één klap alle aandelen overnemen. En vervolgens de btw-loze subsidiepot voor Pietje E wagenwijd openzetten. Zombie economie, zombie politiek, zombie luchtvaart.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.