Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Brussels Airport wil dubbel zoveel passagiers

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 804 
|
 zakenreis.nl 
me_vliegtuig_DSCF4656-al-800x600.jpg

Brussel heeft inmiddels een netwerk van 228 bestemmingen dat door 80 luchtvaartmaatschappijen wordt bediend. Misschien spreken de cijfers nog het meest. Met een groei van bijna 15 procent tot 21,9 miljoen passagiers en 450.000 ton gevlogen vracht was 2014 een historisch recordjaar voor Brussels Airport. Voor het eerst sinds 2000, het jaar voordat de Belgische nationale luchtvaartmaatschappij Sabena ophield te bestaan, klom de luchthaven boven het toenmalige record van 21,6 miljoen passagiers uit. De omzet bedroeg toen 420 miljoen euro, de nettowinst 47,5 miljoen euro. Met een groei van 13 procent in het eerste kwartaal van 2015 behoort Brussels Airport opnieuw bij de top van de snelst groeiende luchthavens in Europa.

Connector
Er zijn op de Brusselse luchthaven twee pieren waaraan de boarding gates gevestigd zijn: Pier A en Pier B. Het onlangs geopende deel van de Connector, met een investering van 75 miljoen euro de belangrijkste ontwikkeling op Brussels Airport sinds 2002, is de realisatie van de eerste fase en verbindt het terminalgebouw met Pier A. De tweede fase van het project voorziet in de verbinding van de Connector met Pier B en zal in 2016 worden geopend. “In de opzet van het gebouw,” legt CEO Arnaud Feist van Brussels Airport Company uit, “hebben we ervoor gekozen om onze passagiers en medewerkers een kwalitatieve infrastructuur aan te bieden, met een constructie onder één overkoepelend dak met glas aan de buitenzijde waar­door veel licht binnenvalt. Zo willen we hen een betere beleving en uitzicht op de luchthaven geven. De passagiers moeten zien waar ze naartoe gaan.”

Corporates in Nederland bezoeken
Vanzelfsprekend gaan de plannen en investeringen uit van groei. Vooral de Nederlandse markt is interessant voor Brussels Airport. Op dit moment is ongeveer 6 procent van alle passagiers op Brussel afkomstig uit het buitenland, voornamelijk uit Nederland en Noord- Frankrijk. “In 2013 hadden wij ongeveer 260.000 Nederlandse passagiers,” zegt Léon Verhallen, hoofd Aviation Marketing. “Het afgelopen jaar kwamen we iets onder de 300.000 Nederlandse passagiers. We hadden weliswaar een stijging, maar niet in de mate waarop we hadden gehoopt. Een gegeven dat zeker meetelt, is dat Schiphol ook actief is in België. Pas sinds 14 december 2014 heeft Brussels Airport zestien keer per dag een rechtstreekse treinverbinding met Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Vanaf 2016 worden de eerste twee bestemmingen vervangen door Breda en neemt de reistijd nog verder af. De trein kunnen we nu als volledig nieuw instrument inzetten om passagiers uit Nederland aan te trekken. Met Connector erbij kunnen we nog nadrukkelijker de voordelen van Brussels Airport onder de aandacht brengen. Düsseldorf ontvangt meer dan 500.000 Nederlandse passagiers per jaar, maar heeft niet hetzelfde wat wij op onze luchthaven bieden. Ons doel is dan ook om het aantal Nederlandse passagiers op termijn te verdubbelen.”

Kleinschaligheid is troef
Feist merkt op dat het niet de ambitie van Brussels Airport is om in grootte uit te groeien tot een megahub. “Een enorme troef is juist onze kleinschaligheid. Op de lange termijn willen we een aangename luchthaven blijven waar passagiers makkelijk hun weg vinden. We zullen nooit een Schiphol, Charles de Gaulle, Heathrow of Frankfurt worden. Onze 55 gates liggen aan twee pieren. Op Schiphol zijn 100 gates verspreid over zeven pieren terwijl het transfereren op het overdrukke Frankfurt dubbel zo complex is. Connector heeft de route die de passagiers vanaf aankomst bij de terminal via de toegangscontrole en de screeningbanen naar de gates moeten afleggen, verregaand vereenvoudigd en korter gemaakt.”

Versterking van de lange afstanden
De strategie voor de toekomst wordt mede bepaald door de routes die de luchtvaartmaatschappijen openen. Een wens van Brussels Airport zou vooral een versterking van de lange afstanden zijn. Feist denkt aan bestemmingen als Tokio, Singapore en Shanghai in Azië en een bestemming als Houston aan de westkust van de Verenigde Staten. “Voor de middellange termijn zijn we met Lufthansa aan het bespreken hoe we de positie van Brussels Airport als Star Alliance-hub verder kunnen versterken. Verplaatsing van vluchten van Eurowings vanaf Keulen naar Brussel zou tot de mogelijkheden kunnen behoren. We zouden ook lucht kunnen geven aan vluchten van Star Alliance-leden die vanaf Frankfurt plaatsvinden.”

Bekijk bericht op "zakenreis.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Hendrickx

Met genoegen neem ik kennis van dit bericht.
Wij wensen brussel veel success.