Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Brussel wil goedkopere en schonere luchtvaartsector

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 617 
|
 telegraaf.nl 
me_vliegtuig_IMG_0717.jpg


De Europese Commissie wil de Europese luchtvaartmaatschappijen meer wind onder de vleugels bieden door luchtvaartverdragen te sluiten met andere landen en regio's in vooral het Verre- en Midden-Oosten.

Het resultaat moet goedkoper, schoner en veiliger vliegen worden, met meer bestemmingen en snellere verbindingen. Verder moet meer innovatie en digitalisering er voor zorgen dat de Europese luchtvaart leidend blijft in de wereld, aldus eurocommissaris Violeta Bulc (Transport) bij de presentatie van de plannen. Concrete resultaten had ze echter niet.
Ook de huidige grens van 49% voor deelname van investeerders van buiten Europa in Europese luchtvaartondernemingen is niet langer heilig.

De luchtvaartsector reageert teleurgesteld op het langverwachte luchtvaartstrategie van de Europese Commissie. "Dit is het startsein voor de uitverkoop van de Europese luchtvaart”, zegt voorzitter Steven Verhagen van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers. ‘De zeggenschap over de luchtvaartinfrastructuur in Europa krijgt de Arabier of Chinees er gratis bij.”
De Europese luchtvaartsector heeft het zwaar vanwege de druk van snelgroeiende concurrenten uit het Midden-Oosten en Turkije, wiens overheden miljarden in hun luchtvaartsector steken. Deze kunnen nieuwe landingsrechten krijgen in Europa, mits er geen sprake is van oneerlijke concurrentie. De EC kiest echter niet voor handhaving.
‘Bij deze belofte is scepsis het enige gepaste antwoord”, aldus Verhagen. "Geen enkele staatssteun zou voorwaarde nummer één moeten zijn bij de start van de onderhandelingen."

Daarnaast wil de Europese Commissie niet-Europese partijen vrijuit laten winkelen in de sector. Tot nu toe mochten zij slechts 49% van de aandelen van een Europese luchtvaartmaatschappij kopen, maar de Commissie wil dit schrappen. Hiermee kiest Europa voor verregaande liberalisatie, in vergelijking tot de Verenigde Staten, waar een buitenlandse partij maximaal 25% kan investeren en het Midden-Oosten, waar geen mogelijkheid is tot investeren.
Vorig jaar werd Qatar Airways grootaandeelhouder van het moederbedrijf van British Airways, Iberia en Vueling. Het Amerikaanse Delta zou geïnteresseerd in het Nederlandse KLM, samen met diens Chinese partners en het Arabische Etihad.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht