Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Brussel twijfelt over krimp van luchthaven Schiphol

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 253 
|
 epaper.noordhollandsdagblad.nl 
HvS_logo-eu.jpg

Door Yteke de Jong

De Europese Commissie twijfelt om Nederland toestemming te geven om het mes in het aantal vluchten van Schiphol te zetten. Zo zou Nederland zou nog niet goed genoeg hebben gekeken naar bijvoorbeeld de woningbouw vlak bij de luchthaven en stillere aanvliegroutes aan de randen van de dag.

Minister Madlener (Infrastructuur) heeft een maand geleden een vierde aanpassing van de zogeheten balanced approach om de herrie van Schiphol met 17 procent te verminderen ingediend in Brussel. Dit proces schrijft voor dat eerst naar stillere vliegtuigen gekeken moet worden, dan naar de ruimtelijke ordening en dan naar andere operationele maatregelen. De allerlaatste stap is krimp, en ook dan eerst
alleen in de nacht.

„Ze zijn zich erg bewust van de precedent-werking in de rest van Europese Unie”, zegt voorman Piet Visser van de Nederlandse Vakbond van Luchtvaarttechnici, die vorige week in gesprek ging in Brussel. ,,Er spelen in EU grotere belangen dan alleen Schiphol. Brussel is zeer voorzichtig en wil alles zorgvuldig doen.”

Omstreden
Het aangepaste plan is het zoveelste hoofdstuk in de omstreden krimp van Schiphol, die is ingezet om de overlast van luchthaven te beteugelen. Uit gepubliceerde stukken op basis van de wet open overheid blijkt dat vanaf het begin krimp als doel werd gezien, terwijl dit expliciet niet mag van Brusselse regels, het is een laatste redmiddel.

Hoewel er nu wel gerekend wordt met de recente vloot, is Nederland te laat in actie gekomen als gaat om maatregelen voor bijvoorbeeld andere aanvliegroutes. „Daar is de luchtruimherziening voor nodig, maar daar pakt de Tweede Kamer niet mee door”, zo meldt een ingewijde. ,,Een deel van de politiek blijft maar op de rem trappen, terwijl dit wel een deel van de oplossing voor minder herrie nabij Schiphol is.

De Tweede Kamer bevecht zichzelf in deze.” Insiders in Brussel wijzen er nu op dat Nederland nu echt eerst met deze operationele maatregelen aan de gang moet, voordat het de hakbijl kan hanteren.

Vermindering
Het ministerie van Infrastructuur bestrijdt dat: „Het deel van het geluidsdoel dat overblijft na die maatregelen, wordt ingevuld met een vermindering van het aantal vluchten. Alle mogelijke maatregelen zijn onderzocht.”

Madlener heeft nu een krimp tot bandbreedte van 475.000 tot 485.000 starts en landingen in Brussel ingediend. De Europese Commissie stelt dat het onlangs ingediende krimpplan ’niet volledig’ is. „Als wij alle informatie hebben ontvangen, dat zal de Commissie starten met het beoordeling van het verzoek. Daarvoor staan drie maanden.”

De bandbreedte van het aantal vliegbewegingen leidt in Brussel tot verwarring, zo bevestigt KLM’s topvrouw Marjan Rintel. Volgens het ministerie wordt er nu druk gerekend om tot het definitieve aantal vliegbewegingen te komen.

Huizen
Ook zijn er de afgelopen twintig jaar duizenden huizen bijgebouwd in en nabij de geluidszones rond de luchthaven, waardoor de overheid zelf heeft toegestaan dat er meer gehinderden bij zijn gekomen.
KLM’s topvrouw Rintel wil zodanig doorpakken dat niemand zogeheten historische slots in hoeft te leveren, dat zijn 483.000 vliegbewegingen. Mocht dat wel het geval zijn, dan zullen de mondiale luchtvaartkoepel IATA en ook de VS dit naar verwachting niet accepteren.
Voorman Willie Walsh van de mondiale luchtvaartkoepel IATA zegt dat het oordeel van Brussel zal moeten worden afgewacht. „Maar als er vluchten ingeleverd moeten worden, is er een probleem.

Bekijk bericht op "epaper.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit Onder de Kolderbaan

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Indien de Europese commissie besluit dat het vervloekte Schiphol niet behoeft te krimpen omdat geld belangrijker wordt gevonden dan mensen, dan zou ik zeggen: Brussel donder lekker op.
Nederland uit de EU en dan maken we zelf wel uit wat beter is voor de inwoners.
We betalen ons scheel aan dat EU-gelul en dan worden we ook nog als afvoerput gebruikt door de andere lidstaten die wel even uitmaken wat er in Nederland moet gebeuren.
En onze volksvertegenwoordigers zijn echt schapen, ze blaten maar wat en gaan met hun staart tussen de benen weer naar Den Haag alwaar ze het beleid dat ze door hun strot gedrukt hebben gekregen vanuit Brussel, braaf uitvoeren.

Geplaatst door Anoniem1 uit Nederland

De luchtruim herziening. Onder andere nodig voor openen lelystad voor 10k vluchten.

Mogelijk tot 150k vluchten op een laagvliegroute over midden nederland en randstad. Miljoenen mensen. Delen geplande route gaan ook over amsterdam en buitenwijken utrecht. Een werkelijke explosie aan overlast. Om over alle schadelijke uitstoot maar te zwijgen.

Zelfs economisch gezien is het een slecht plan,ook voor bv nederland. Maar dat lijkt de bv zich niet te realuseren. Kijken altijd met een roze bril naar luchtvaart. Is een recept voor slechte beslissingen.

In den haag zal de overlast wat afnemen. Dat is de beloofde verbetering. In ruil voor een veelvoudige toename hinder verder van schiphol.

Ze zien het gewoon niet. Ook bewoners weten niet wat ze boven hoofd hangt en hoe slecht het is. Er is ook niemand die het ze vertelt integendeel. Men schetst bewust een verkeerd beeld.

Dat is het goede bestuur van onze democratie.

Geplaatst door Anoniem1 uit Nederland

Het is echt totale waanzin om een heel groot deel van het aankomende verkeer. Te verzamelen ergens ten ossten van utrecht. En ze dan via 50-100km lange laagvliegroutes over het centrum van nederland en de randstad naar schiphol te sturen. Hoe jsn je het bedenken.

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

‘Dit proces schrijft voor dat eerst naar stillere vliegtuigen gekeken moet worden, dan naar de ruim-telijke ordening en dan naar andere operationele maatregelen. Ze zijn zich erg bewust van de prece¬dent-werking in de rest van Europese Unie.’

Men probeert op allerlei wijzen om de krimp ongedaan te maken en dat zou nog kunnen lukken ook met de zgn. ‘stillere’ vliegtuigen en de luchtruimherziening. Wat men er niet bij vermeldt is dat hiermee de herrie maximaal wordt verplaatst naar de Polder- en Kaagbaan onder zgn. ‘optimale vaste routes’, wat past in de te hoge grenzen voor Lden en Lnight. Hoe slecht dit gaat uitpakken voor de mensen die daaronder komen te wonen blijkt uit ervaringen in de VS, maar hier hoort men de EU niet over noch de sector of I&W.

Zo gaat men de ‘Balanced Approach’ procedure gebruiken om de status quo van Schiphol te bekrachtigen en de ruimte voor het verder verpesten van de leefomgeving mogelijk te maken.

Niemand noemt de foute instelling van Lden en Lnight met te hoge grenswaarden, niemand laat blijken door te hebben hoe de maten Lden en Lnight een sterke toename van het luchtverkeer met iets lager piekgeluid toelaten, niemand in de EU noemt de ca. 2 miljoen mensen die nu al in een geluidsbelasting boven de WHO-normen zijn komen te wonen, zijnde ongezond.

De EU-regels zijn met elkaar in strijd, klimaatbeleid en beleid gericht op het instandhouden van natuurwaarden kunnen niet samengaan met luchtvaartgroei, wat tevens indruist tegen het EVRM.

Het wordt tijd dat de EU gaat inzien, dat in dit kleine land de grens voor luchtvaartgroei is bereikt, zo niet al overschreden.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Nederland heeft heel erg veel aan de bv Nederland te danken. En wat goed is voor de bv Nederland is ook goed voor de Nederlander.
Het omgekeerde gaat echter ook op. Wat goed is voor de Nederlander is uiteindelijk ook goed voor de bv Nederland.
Dat er soms een uitruil is. Waarbij de bv verdiend en de nederlander wat inlevert dat is prima. Concentratie geeft nu eenmaal belangrijke voordelen. Uiteindelijk moet iedereen er op de lange termijn wel op vooruitgaan. Dit betreft niet alleen materiele welvaart maar ook inmateriele welvaart.

Bij openen lelystad staat het verlies aan immateriele welvaart van de nederlander in geen enkele redelijke verhouding meer tot de materiele winst die bv nederland er mee denkt te halen.
Op de lange termijn komt het land dan terecht in een spiraal van steeds slechtere leefomstandigheden voor de nederlanders,steeds meer laagwaardige banen,en een steeds lagere productiviteit.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.