Brussel twijfelt over krimp van luchthaven Schiphol
Door Yteke de Jong
De Europese Commissie twijfelt om Nederland toestemming te geven om het mes in het aantal vluchten van Schiphol te zetten. Zo zou Nederland zou nog niet goed genoeg hebben gekeken naar bijvoorbeeld de woningbouw vlak bij de luchthaven en stillere aanvliegroutes aan de randen van de dag.
Minister Madlener (Infrastructuur) heeft een maand geleden een vierde aanpassing van de zogeheten balanced approach om de herrie van Schiphol met 17 procent te verminderen ingediend in Brussel. Dit proces schrijft voor dat eerst naar stillere vliegtuigen gekeken moet worden, dan naar de ruimtelijke ordening en dan naar andere operationele maatregelen. De allerlaatste stap is krimp, en ook dan eerst
alleen in de nacht.
„Ze zijn zich erg bewust van de precedent-werking in de rest van Europese Unie”, zegt voorman Piet Visser van de Nederlandse Vakbond van Luchtvaarttechnici, die vorige week in gesprek ging in Brussel. ,,Er spelen in EU grotere belangen dan alleen Schiphol. Brussel is zeer voorzichtig en wil alles zorgvuldig doen.”
Omstreden
Het aangepaste plan is het zoveelste hoofdstuk in de omstreden krimp van Schiphol, die is ingezet om de overlast van luchthaven te beteugelen. Uit gepubliceerde stukken op basis van de wet open overheid blijkt dat vanaf het begin krimp als doel werd gezien, terwijl dit expliciet niet mag van Brusselse regels, het is een laatste redmiddel.
Hoewel er nu wel gerekend wordt met de recente vloot, is Nederland te laat in actie gekomen als gaat om maatregelen voor bijvoorbeeld andere aanvliegroutes. „Daar is de luchtruimherziening voor nodig, maar daar pakt de Tweede Kamer niet mee door”, zo meldt een ingewijde. ,,Een deel van de politiek blijft maar op de rem trappen, terwijl dit wel een deel van de oplossing voor minder herrie nabij Schiphol is.
De Tweede Kamer bevecht zichzelf in deze.” Insiders in Brussel wijzen er nu op dat Nederland nu echt eerst met deze operationele maatregelen aan de gang moet, voordat het de hakbijl kan hanteren.
Vermindering
Het ministerie van Infrastructuur bestrijdt dat: „Het deel van het geluidsdoel dat overblijft na die maatregelen, wordt ingevuld met een vermindering van het aantal vluchten. Alle mogelijke maatregelen zijn onderzocht.”
Madlener heeft nu een krimp tot bandbreedte van 475.000 tot 485.000 starts en landingen in Brussel ingediend. De Europese Commissie stelt dat het onlangs ingediende krimpplan ’niet volledig’ is. „Als wij alle informatie hebben ontvangen, dat zal de Commissie starten met het beoordeling van het verzoek. Daarvoor staan drie maanden.”
De bandbreedte van het aantal vliegbewegingen leidt in Brussel tot verwarring, zo bevestigt KLM’s topvrouw Marjan Rintel. Volgens het ministerie wordt er nu druk gerekend om tot het definitieve aantal vliegbewegingen te komen.
Huizen
Ook zijn er de afgelopen twintig jaar duizenden huizen bijgebouwd in en nabij de geluidszones rond de luchthaven, waardoor de overheid zelf heeft toegestaan dat er meer gehinderden bij zijn gekomen.
KLM’s topvrouw Rintel wil zodanig doorpakken dat niemand zogeheten historische slots in hoeft te leveren, dat zijn 483.000 vliegbewegingen. Mocht dat wel het geval zijn, dan zullen de mondiale luchtvaartkoepel IATA en ook de VS dit naar verwachting niet accepteren.
Voorman Willie Walsh van de mondiale luchtvaartkoepel IATA zegt dat het oordeel van Brussel zal moeten worden afgewacht. „Maar als er vluchten ingeleverd moeten worden, is er een probleem.
Geplaatst door V.O.S. uit Onder de Kolderbaan
Indien de Europese commissie besluit dat het vervloekte Schiphol niet behoeft te krimpen omdat geld belangrijker wordt gevonden dan mensen, dan zou ik zeggen: Brussel donder lekker op.
Nederland uit de EU en dan maken we zelf wel uit wat beter is voor de inwoners.
We betalen ons scheel aan dat EU-gelul en dan worden we ook nog als afvoerput gebruikt door de andere lidstaten die wel even uitmaken wat er in Nederland moet gebeuren.
En onze volksvertegenwoordigers zijn echt schapen, ze blaten maar wat en gaan met hun staart tussen de benen weer naar Den Haag alwaar ze het beleid dat ze door hun strot gedrukt hebben gekregen vanuit Brussel, braaf uitvoeren.