Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Brussel geeft groen licht voor vluchten vanaf Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 263 
|
 NOS 
Lelystad_stationsgebouw_hvs.jpg

De Europese Commissie heeft ingestemd met de regeling die het mogelijk maakt om vluchten te verdelen tussen Schiphol en Lelystad Airport. Dat blijkt uit het conceptbesluit (.pdf) dat in handen is van de NOS.

Daarmee komt een eind aan twee jaar gesteggel tussen Den Haag en Brussel over Lelystad. Het voorstel is voorgelegd aan alle lidstaten. Die zijn unaniem akkoord gegaan. Daarmee is een van de belangrijkste hobbels voor het opengaan van de luchthaven genomen.

Luchtvaartmaatschappijen die bereid zijn vluchten op Schiphol op te geven krijgen voorrang op Lelystad, staat in de regeling. Voorwaarde is wel dat ze de vluchten op Schiphol teruggeven aan de slotcoördinator op Schiphol of zelf gebruiken voor overstapvluchten. Dit is geldig tot een totaal van 25.000 vluchten per jaar. Na drie jaar volgt een evaluatie.

KLM


Doel van deze verkeersverdelingsregel is om ervoor te zorgen dat er minder vakantievluchten vanaf Schiphol vertrekken, zodat er ruimte ontstaat voor groei van zakelijke en overstapvluchten op de luchthaven. Lelystad zou daarmee een overloopluchthaven worden. Onder andere D66 en de ChristenUnie hadden die eis gesteld.

Of de regeling werkt, zal moeten blijken. Tot nu toe heeft alleen Transavia aangegeven bereid te zijn vluchten op Schiphol op te geven. Die plekken kan KLM, de moedermaatschappij van Transavia, vervolgens gebruiken voor nieuwe overstapvluchten. Voor KLM is dit dus goed nieuws.

Niet dwingen


Luchtvaartmaatschappijen TUI en EasyJet hebben eerder al aangegeven dat ze op Schiphol willen blijven. De Europese Commissie schrijft nadrukkelijk dat geen enkele maatschappij kan worden gedwongen om Schiphol te verlaten. Corendon zou er onder voorwaarden wel voor voelen om Schiphol te verruilen voor Lelystad.

Het akkoord van Brussel over de verkeersverdeling is niet de enige hindernis die de minister moet nemen voordat luchthaven Lelystad open kan. Bewonersgroepen in Gelderland en Overijssel willen dat de luchthaven pas opengaat als het luchtruim opnieuw is ingedeeld en de geplande laagvliegroutes zijn verdwenen. Ook de stikstofuitspraak van de Raad van State kan roet in het eten gooien.

De geplande opening in april 2020 is door minister Van Nieuwenhuizen al losgelaten. De Europese Commissie publiceert voor eind september het formele besluit.

Bekijk bericht op "NOS"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ed

En wederom is het de luchtvaart die aan het langste eind trek. De lobby was succesvol. Nu is het aan de CU en D66 om de rug recht te houden. Ik heb er weinig vertrouwen in maar we gaan het zien. Daarna is in ieder geval duidelijk waar deze partijen echt staan. En gaat Schiphol bij opening van Lelystad (intentie 45000) dan niet groeien naar 540000? Of is het stiekum toch "en en". Op naar de 585000! Het groenste kabinet ooit is fantastisch bezig.....

Geplaatst door Isabelle H. Appels

Iedere kleine stad:
recht op eigen luchthaven !
Vooral snel bouwen die extra 100.000-den zware vliegtuigen !
KLIMAATAKKOORD=
DE DOOR U EN DOOR MIJ GEDWONGEN BEKOSTIGDE VERNIETIGING VAN ONS ALLER MOEDER AARDE EN DUS VAN ONSZELF !

Geplaatst door M.

Ga alstublieft weg bij ABN AMRO de huisbankier van Schiphol Group en KLM.
Maak gebruik van de overstap service van ASN of Triodos.

Ik ben overgestapt en het voelt een stuk beter en denk dat het zeker een tegen geluid kan geven.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Natuurlijk gaat Brussel uiteindelijk na wat gesteggel (en de andere Europese lidstaten) akkoord.
Alles voor de bühne van het Nederlandse volk dat zich als schapen over de dam laten lijden.
Alle denkbare ellende die de luchtvaartsector met zich mee brengt, zal dan plaats vinden in het afvalputje van Europa, dat Nederland wordt genoemd.
Heeft Brussel en de andere lidstaten er geen last van.
Dat er wederom natuurgebieden (Oostvaardersplassen en de Veluwe) naar de knoppen wordt gevlogen, interesseert Brussel, noch de andere lidstaten ook niets.
Wederom vele duizenden mensen (en dieren) overgeleverd aan de exorbitante ellende die de luchtvaartsector achter zich aansleept.
Wederom gaan de verantwoordelijken vrij-uit.

Triest en schandalig dat een Nederlandse regering altijd voor het geld gaat en niet voor de kwaliteit van leven.


Geplaatst door Peter

Kijk dat worden dus 540k zwaardere, grotere en meer vervuilende vliegtuigen in onze regio. Lelystad krijgt een paar 10tal duizend vakantievliegers erbij en het wordt ons verkocht als schoner, zuiniger en minder hinder.
Daarbij betalen we prive voor zeer gering energieverbruik en de auto nog wel even de hoofdprijs, want ja het milieu he.

Geplaatst door J.Jbroers

De hele wereld naar de verdoemenis door dat zooitje tuig en ondertussen krijgen de niet vliegers en natuur liefhebbers de volle laag fijnstof en lawaaiige kankerherrie over zich heen.
Fijne club daar in Den Haag!!