Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Britse Hooggerechtshof wijst bezwaren tegen uitbreiding Heathrow af

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 204 
|
 nrc.nl - 01-05-2019 
HvS-klimaatmars_2019-03-11-09-32-04.jpg

Door Floor Bouma

Een groep, bestaande uit onder andere Greenpeace, de Londense burgemeester en omwonenden, vreest voor meer milieuschade en geluidsoverlast.

De Londense luchthaven Heathrow mag uitbreiden. Dat heeft het Hooggerechtshof in het Verenigd Koninkrijk woensdag (Lees hier) bepaald. De zaak was aangespannen door een groep van milieuactivisten, gemeentebesturen en omwonenden. Zij vrezen meer geluidsoverlast en luchtvervuiling door de uitbreiding. De klagers kunnen nog in cassatie.

De discussie over de uitbreiding van Heathrow speelt al jaren. De Britse regering vindt dat het openen van een derde baan nodig is om te kunnen concurreren met grote, buitenlandse luchthavens. Heathrows concurrenten hebben allemaal meer banen: Schiphol heeft er zes, Parijs Charles de Gaulle en Frankfurt allebei vier.

Het parlement (Lees hier) stemde afgelopen juni in met een grote meerderheid in met de uitbreiding van Heathrow.


Lees ook (hier): Kiezen tussen groei en boze Londenaren

Ook Sadiq Khan tegen uitbreiding
Niet veel later maakte de Londense burgemeester Sadiq Khan bekend naar de rechter te stappen om het besluit van het parlement aan te vechten. Hij is aangesloten bij de ‘coalitie’ van klagers. Mede-eiser Greenpeace stelt woensdag tegenover The Guardian dat de uitbreiding van Heathrow „moreel verkeerd” is, ook kan hij zich niet vinden in de argumentatie van de rechter. De organisatie zegt zich te beraden op vervolgstappen en sluit cassatie niet uit.

Met de aanleg van de derde baan, die in 2026 klaar moet zijn, is zo’n veertien miljard pond (ruim zestien miljard euro) gemoeid. Heathrow kampt met capaciteitsproblemen vanwege het gegroeide aantal reizigers. Afgelopen jaar vlogen ruim 475.000 vliegtuigen op of van de Londense luchthaven. Ter vergelijking: Charles de Gaulle had vorig jaar ruim 480.000 vliegbewegingen en Frankfurt 512.000. Het aantal starts en landingen op Schiphol is begrensd op 500.000.

Bekijk bericht op "nrc.nl - 01-05-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

"Een groep, bestaande uit onder andere Greenpeace, de Londense burgemeester en omwonenden, vreest voor meer milieuschade en geluidsoverlast."

Dit is voor mij een ZEKERHEID! Ik hoop dat cassatie nog iets oplevert en dat het al aanwezige protest zich sterk verhevigd!

Geplaatst door Sara

Overal speelt dus dezelfde problematiek. De vliegvakantie en het reizen. Het is nog nooit zo populair geweest. Op het werk valt het echt op. Het is pas mei. Maar de gesprekken gaan echt alleen maar over de verre landen en de steden tripjes. Een status symbool? Mode? Het is door alle lagen heen... een jonge onderzoekster
.vegatarisch en ze scheidt haar afval. Maar ze houdt van reizen. Ik probeer met haar te praten. Dat een vliegreis naar bali zes jaar vega is..Maar ze wil het niet horen..ze doet al genoeg en reizen daar houd ze van. Ze gaat zes keer per maand en haar vriend werkt veel in het buitenland. Dus
.. heeft het zo i zo geen zin.. ze zei "ik zal je maar niet vertellen over mijn reis naar New zeeland" hoog opgeleid en milleu bewust. Ook moeilijk om te weten. Vlees is niet de echte grote boosdoener en is echt het verkeer en de industrie. Dat vind ik zo moeilijk van deze tijd.... iedereen kiest zijn goede ding en dan is het wel weer goed.http://theconversation.com/yes-eating-meat-affects-the-environment-but-cows-are-not-killing-the-climate-94968 ik vlieg niet en ik eet minder vlees en alleen van dieren die zeker een waardig bestaan hebben gehad. Ik heb geen auto en douce kort. Zijn er nog dingen?