Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Brits kabinet schaart zich achter uitbreiding luchthaven Heathrow

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 103 
|
 NU.nl, 5 juni 2018 
Brits kabinet schaart zich achter uitbreiding luchthaven Heathrow

Het Britse kabinet steunt de uitbreiding van de Londense luchthaven Heathrow met een derde start- en landingsbaan. Binnen 21 dagen zal in het Britse Lagerhuis worden gestemd over de expansie.

Minister Chris Grayling (Transport) zegt dat de operatie de zegen heeft van de belangrijkste ministers in de Britse regering. Uitbreiding van het vliegveld is volgens hem van nationaal belang.

Heathrow is het drukste vliegveld van Europa en kampt met grote capaciteitsproblemen. De aanleg van een derde start- en landingsbaan moet die capaciteitsproblemen oplossen.

Er zijn veel bezwaren van lokale politici, milieuorganisaties en andere partijen tegen uitbreiding van Heathrow. Zij hebben zorgen over geluidsoverlast, de luchtkwaliteit en nachtvluchten. De kwestie sleept zich inmiddels al vele jaren voort.

Volgens Grayling neemt het Britse kabinet maatregelen om de tegenstanders tegemoet te komen. Zo komt er een verbod op nachtvluchten, gaat een speciale commissie de geluidsoverlast in de gaten houden en krijgen omwonenden compensatie.

De kosten van de uitbreiding worden geraamd op 14 miljard pond (16 miljard euro). De werkzaamheden zouden in 2021 moeten beginnen. De nieuwe baan zou dan in 2026 in gebruik genomen moeten worden.

Heathrow is eigendom van het Spaanse bouwconcern Ferrovial, de staatsinvesteringsmaatschappij van Qatar en het Chinese staatsinvesteringsfonds CIC.

Bekijk bericht op "NU.nl, 5 juni 2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Een verbod op nachtvluchten bij uitbreiding met een 3-de start-landingsbaan.

Dat kan in de UK wel, en niet in NL ?

Hier in NL zijn het blijkbaar asociale geldwolven.




Geplaatst door Maarten

Nieuwe Polderbaan in London? De Britse bevolking wordt geschiphold door May en haar VVD achtige Conservatieven. Z.g. kijken naar overlast, haha!, maar uiteindelijk gaat de capaciteit flink omhoog. Groei, groei, groei. Zal de Jos Nijhuis van Heathrow, de heer John Holland-Kaye, zijn landgenoten ook om de tuin kunnen leiden. Jos was er een meester in.
De groei van de wereldwijde gesubsideerde luchtvaart doet het Parijse klimaataccoord in de prullenbak verdwijnen. Nog erger, alle klimaatconferenties, Rio, Kyoto, Parijs, waren goed voor de winst van menig prijsvechter. Per conferentie vliegen 5000 gedelegeerden vanuit elke hoek van de Aarde richting zo'n bijeenkomst. En zo goedkoop mogelijk. De gedelegeerde en hun regeringsleiders produceren dan een meters hoog blabla accoord op te stellen. Dan klappen in de handjes en dan business as usual.
Een simpele rekensom dit weekeinde leerde mij dat de CO2 uitstoot tussen 1850 en heden 500x sneller gaat dan die tijdens de interglacialen van de laatste 5 miljoen jaar. De Natuur is niet in staat om deze aanslag te verwerken en staat op het punt te bezwijken.
Daarom zal de luchtvaart de klimaatverandering alleen maar verder aanwakkeren. Alle duurzame initiatieven elders ten spijt. Want meer landingsbanen betekent meer gesubsideerde luchtvaart en nog meer CO2 in (hogere) atmosfeer. Wat een drama!

Geplaatst door @Jos

Nu haalt de KLM veel passagiers op van Engelse regionale vliegvelden die dan overstappen op Schiphol. Dit zijn heel forse stromen. Deel van de business case van Heathrow is dat ze deze passagiers via Heathrow willen laten vliegen. Jos Nijhuis stuurde in het verleden steeds een taart naar Heathrow indien ze niet mochten uitbreiden, en Schiphol adverteerde met Schiphol als de derde baan van Heathrow. In ieder geval een extra reden waarom Schiphol niet hoeft uit te breiden en mogelijk zelfs kan krimpen, er valt straks een forse stroom passagiers weg.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.