Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Brits adviesbureau onderzoekt nieuwe vliegroutes Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 262 
|
 consultancy.nl 03-08-2017 
Brits adviesbureau onderzoekt nieuwe vliegroutes Lelystad Airport

Om de drukte van Schiphol op te vangen wordt gewerkt aan de uitbreiding van Lelystad Airport, waar vanaf 2019 veel vakantievluchten moeten gaan plaatsvinden. Er is echter veel kritiek op het project, met name op de recentelijk gepresenteerde vliegroutes. Staatssecretaris Dijksma heeft daarom het Britse Helios benaderd voor een ‘second opinion’.

Er wordt steeds meer gevlogen en dat is te merken aan de grote drukte op veel luchthavens. Zo heeft Schiphol dit jaar het maximum toegestane aantal vliegbewegingen bereikt. Om deze reden heeft de regering besloten vakantievluchten van Schiphol over te hevelen naar Lelystad Airport, dat hiervoor een aanzienlijk uitbreidingsproject ondergaat. Er zijn echter veel bezwaren tegen de uitbreiding en de daarbij gekozen vliegroutes. Omwonenden vrezen (geluids)overlast en het recreatieve vliegveld en parachutistencentrum Teuge vreest de deuren te moeten sluiten als de plannen (ongewijzigd) doorgang vinden.

In een reactie op de vele klachten en de daaropvolgende Kamervragen, heeft Sharon Dijksma – Staatssecretaris van Infrastructuur & Milieu – onlangs aan de Tweede Kamer medegedeeld dat er extra onderzoek komt naar de vliegroutes van en naar Lelystad Airport.

Vliegroutes
Het is de bedoeling dat de vernieuwde luchthaven op 1 april 2019 in gebruik wordt genomen en in 2023 jaarlijks anderhalf miljoen vakantiegangers verwerkt. Hiermee is de opening al een jaar uitgesteld omdat Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) de nieuwe vliegroutes niet op tijd af heeft gekregen. Het ontwerpen hiervan is extra complex omdat het luchtruim rond Lelystad erg druk is, onder meer omdat het op een aanvliegroute van Schiphol ligt en er veel militaire vluchten zijn. Ondertussen is er al wel druk gewerkt aan het vliegveld. Een groot stuk grond is voorbereid voor de bouw van nieuwe terminals en de landingsbaan wordt langer gemaakt zodat grotere vliegtuigen kunnen landen.

In juni van dit jaar was de LVNL eindelijk klaar met het ontwerpen van de nieuwe vliegroutes. De presentatie hiervan heeft echter voor veel kritiek gezorgd. De gekozen routes brengen het parachutespringen bij het Gelderse vliegveld Teuge en het zweefvliegen op Lemelerveld (Overijssel) in gevaar. Vliegveld Teuge – vlakbij Apeldoorn – zegt zelfs een faillissement te vrezen wanneer de plannen ongewijzigd doorgang vinden. Dijksma stelt dat er wel gepoogd is het parachutespringen op Teuge te ontzien, maar “dit heeft echter niet geleid tot een alternatief dat voldoet aan de gestelde uitgangspunten en operationeel werkbaar en veilig is.”

Onderzoek Helios
Dijksma besloot de Britse luchtvaartconsultancy Helios* – gespecialiseerd in air traffic management en luchthavens – benaderd om een ‘second opinion’ te geven ten aanzien van de door de LVNL ontworpen routes. Het is de bedoeling dat het onderzoek deze zomer wordt afgerond en de resultaten zullen dan voor september naar buiten worden gebracht. Ook meldt het ministerie dat er diverse sessies zullen worden georganiseerd met “luchtruimgebruikers en experts, om naar oplossingen te zoeken voor het springen op Teuge en ook het zweefvliegen op Lemelerveld”. Dit alles moet ertoe leiden dat in november de definitieve vliegroutes bekend kunnen worden gemaakt, die volgens de brief aan de Kamer “zo veel mogelijk rekening houden met de wensen en zorgen van luchtruimgebruikers, bestuurders en bewoners”.

Wel geeft Dijksma aan dat er in ons bescheiden land nou eenmaal beperkte ruimte is. Ze is van mening dat alle vormen van algemene luchtvaart de mogelijkheden zouden moeten hebben om hun activiteiten in Nederland te kunnen uitvoeren, “maar door het drukke Nederlandse luchtruim zal dat echter niet op iedere gewenste plek kunnen”, voegt ze hieraan toe. Ze stelt bovendien dat de toekomst van Teuge “gezien haar ligging onder verkeersstromen van en naar Schiphol” al langer onzeker is.

Kritiek

Kenners stellen ook dat het een illusie is om te denken dat de nieuwe vliegroutes iedereen tevreden zullen stellen. Bovendien beschouwen sommigen van hen het gehele project als controversieel. Er worden tientallen miljoenen geïnvesteerd om het vliegveld – dat nu vooral wordt gebruikt voor kleine vliegtuigjes – geschikt te maken voor grotere toestellen en miljoenen reizigers. Dit terwijl zowel omwonenden als luchtvaartmaatschappijen grote twijfels hebben over de uitbreiding. Omwonenden zijn vooral bang voor geluidsoverlast en vliegtuigmaatschappijen betwijfelen of Lelystad wel groot genoeg is om de drukte van Schiphol op te vangen. Tot slot wordt hierbij opgemerkt dat de overheid de juridische middelen ontbeert om maatschappijen te dwingen hun vakantievluchten naar Lelystad te verplaatsen.

* Helios is onderdeel van Egis, een Frans engineeringsconglomeraat dat wereldwijd opereert op het gebied van infrastructuur en transportsystemen, planning, water en milieu. Tot de klanten van Helios behoren onder meer luchthavens als Dubai Airports, Heathrow en Airport Authority of Hong Kong, air traffic managers als Coopans, Skyguide en Avinor, en toezichthouders als CAA UK, Directorate General of Civil Aviation en CAAS Singapore.

Bekijk bericht op "consultancy.nl 03-08-2017"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Griese JH

Helios (UK) deed eerder voor Gemeente Amstelveen second opion onderzoek naar de disproportionele toename van vluchten via de Buitenv,,baan. Terwijl beloofd werd in 2010 en 2013 dat er een MIN groei zou zijn van MIN 7 % werd het + ca 40 % Helios had fikse kritiek op de uitkomsten . 29 % zou NIET verklaarbaar zijn via het strict preferente vliegen .. stelsel .. Kortom: De Luchtvaart en haar lobby belazert de boel al jaren! (Zie nb ook 20 Jaar manipulatie Schipholdossier . Dissertatie 700 pag Dr Menno Hui s TU Delft )

Geplaatst door t.p de kat

Ik lees dat veel vluchten doorgaande vlugten zijn, deze komen aleen maar goedkoop tanken
Bij het grootste tankstation schiphol (schell natuurlijk)
Vraag ik mij ook af wanneer komen er stillere en schonere vliegtuigen, ik hoor nooit wat over een ontwikkeling van toekomstige vliegtuigen in tegenstelling van de auto die hard word aangepakt met milieuzones en van 2020 verbod op benziene en diesel autos?