Brief Kaag en Braassem aan minister Harbers: ’Niet nog meer vliegtuigherrie’
Door Marieta Kroft
Kaag en Braassem vreest voor meer vliegtuiglawaai als Schiphol het plan voor een vierde aanvliegroute in zuid-oostelijke richting doorzet. In een brief aan minister Mark Harbers (VVD) spreken burgemeester en wethouders hun zorgen uit.
Door de ingebruikname van de vierde aanvliegroute neemt naar verwachting het aantal vliegtuigbewegingen over de regio toe. ,,De huidige ’rustige’ periodes bij noordelijke windrichting zullen verdwijnen’’, aldus b en w.
Ze wijzen de minister op het feit dat dorpen van Kaag en Braassem al overlast ondervinden van de veel gebruikte Kaagbaan. Dat lawaai is na aanpassingen van de route en de startprocedure sinds 2009 alleen maar erger geworden. Kaag en Braassem vreest dat door nieuwe aanpassingen als gevolg van de Luchtruimherziening het vliegtuiglawaai verder toeneemt.
Tekentafel
Voorzitter Rob Loekenbach van de werkgroep Geluidhinder Kaag en Braassem Noord is blij met de brief. ,,Die vierde aanvliegroute ligt nog op de tekentafel. Je kan er niet vroeg genoeg bij zijn om een signaal richting de minister af te geven.’’ De gedachte achter die aanvliegroute is volgens de Leimuidenaar dat minder mensen meer vlieghinder mogen ondervinden. ,,Dat is moreel ethisch verwerpelijk. Ik ben net zo goed een mens als iemand die in een dichtbevolkt gebied woont.’’
Een betere oplossing is volgens hem een beperking van het vliegverkeer. ,,23 miljoen reizigers stappen alleen maar over via Schiphol. Kijk wat ons land zelf nodig heeft.’’
Ook gemeenten in de Duin- en Bollenstreek en in de regio Leiden protesteren tegen een nieuwe verdeling van vluchten van en naar de luchthaven. Zij vrezen onder meer voor de ingebruikname van de Tweede Kaagbaan.
De werkgroepen Geluidhinder Kaag en Braassem Noord en de Omgeving zonder Vlieghinder houden 15 februari een lijsttrekkersdebat in het Dorpscentrum van Oegstgeest.
Lees ookhier: Gemeenten in de Bollenstreek en Leidse regio dreigen het afvoerputje van Schiphol te worden: ’Als u niets doet, gaat het echt fout’