Breda Airport moet een modern ‘airparc’ worden
Door Herbert Kats
BOSSCHENHOOFD - Een van de kleinste Nederlandse vliegvelden is op koers om zich te ontwikkelen tot een modern 'airparc'. Breda International Airport zet nieuwe punten op de horizon, met een verharde taxibaan en de bouw van kantoren en hangars.
Breda International Airport staat voor een nieuwe fase. Na uitbouw van het complex langs de A58 wacht een verharde taxibaan en wordt koers gezet naar nieuwbouw van hangars en kantoortorens. ,,We zijn een vastgoedbedrijf dat zich een vliegveld kan veroorloven'', stelt CEO Stef Have van Forum Group met een lach. ,,Maar die taxibaan moest er komen'', vult vliegvelddirecteur Jan Voeten aan. ,,Je moet de startbaan ook goed kunnen bereiken.''
Tien kantoorgebouwen
Volgende stap is een uitbreiding aan de zuidkant van het luchthaventerrein met op termijn nog eens tien hangers en tien kantoorgebouwen. Alle investeringen doet de Forum Group zelf.
Have: ,,Fase twee is nu volledig verkocht. Aan de volgende twee fases beginnen we pas als ze ook verkocht zijn. Maar er is volop belangstelling. Een gegadigde is zelfs geïnteresseerd om heel deel drie voor z'n rekening te nemen.”
Kruisbestuiving
Have en Voeten werken gezamenlijk aan de toekomst van het kleine vliegveld. Dat gebeurt vanuit een kruisbestuiving tussen innovatieve bedrijven en de luchtvaart. ,,Vanuit het oogpunt van vastgoed bekeken zijn we een aardige onderneming, als je kijkt vanuit het vliegveld niet meer dan een midden- en kleinbedrijf'', geeft Have de verhoudingen weer. ,,We faciliteren vooral succesvolle ondernemers die veel bewegen.''
Op uitbreiding van het aantal vliegbewegingen mikt hij echter niet. ,,Dat is niet eens rendabel.'' Werken aan groei van bedrijven en kantoren op het terrein is profijtelijker dan wat extra rondvluchtjes. ,,Winst maken gaat alleen door kwaliteit toe te voegen.'' Innovaties in de luchtvaart helpen daarbij. ,,Toen wij begonnen waren er nog geen drones, composiet vliegtuigen en elektrische.”
Hoogwaardige bedrijvigheid is het punt aan de horizon. Experimenten van studenten faciliteren -zoals met een raceauto op waterstof van de TU Delft - zijn een vliegwiel voor nieuwe ontwikkelingen
Stef Have, Breda Airport
Uitbreiding moet op het moment luchtvaartgerelateerd zijn, weet Have. Dat geeft beperkingen, die de luchthavenbaas graag verruimd ziet. ,,Hoogwaardige bedrijvigheid is het punt aan de horizon. Experimenten van studenten faciliteren -zoals met een raceauto op waterstof van de TU Delft - zijn een vliegwiel voor nieuwe ontwikkelingen. Dat spreekt zich rond en van het een komt het ander."
Zes hangars
Op het terrein langs de snelweg is met de bouw van zes hangars en vier kantoortorens fase twee van de nieuwbouw afgerond. Have stak in 2014 1,5 miljoen in het vliegveld en spreekt inmiddels over een vastgoedinvestering van 25 miljoen.
Crowdfunding
De nu geplande omvorming van gras naar een geasfalteerde taxibaan vergt een slordige vijf ton. ,,Daar is hier op het vliegveld via crowdfunding ook een bijdrage voor bijeengebracht'', onderstreept Voeten de breed gedragen wens om ook bij slechter weer een stabiele ondergrond voor de toestellen te bieden. Na experimenten met verschillende soorten ondergrond (gras, beton, mengvormen) viel de keuze uiteindelijk op asfalt. Have: ,,Steeds was slijtage en comfort het probleem.'' De duurste en meest stabiele variant bleef uiteindelijk over: asfalt dus.
Taxistrip
De nieuwe taxistrip aan de zuidzijde, over de gehele 830 meter van de al jaren verharde start- en landingsbaan, wordt tevens uitgerust met gps-bakens. Vliegers hoeven daardoor niet meer louter op zicht te navigeren. Iets wat volgens Have zelfs op de kleinste vliegvelden in Frankrijk al lang verleden tijd is.
Kleine wieltjes
De baanverbetering komt ook ten goede aan wat hij 'de leisure-kant' noemt, de noordzijde van Breda Airport met het Vliegend Museum en de opleidingen. Zeker die toestellen kunnen met hun kleine wieltjes al snel in de modder vastlopen, leerde de ervaring. Bekijk bericht op "bndestem.nl"
Geplaatst door Wim uit Castricum