Brandbrief luchtverkeersleiders: ‘Het hangt hier van amateurisme aan elkaar’
Door Ben Meindertsma en Hugo van der Parre
Researchredacteuren
De directie van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) houdt volgende week personeelsbijeenkomsten om de onrust in het bedrijf te beteugelen. Onder het personeel heerst grote onvrede over tal van zaken binnen de organisatie.
In een brief aan de leiding wordt gesproken van een voortdurend personeelstekort, hoge werkdruk en de onmogelijkheid om verlof te nemen. Ook wordt geklaagd over gebrek aan waardering en slechte communicatie en het ontbreken van planning en sturing. De brief is via klokkenluiderssite Publeaks (lees hier) in handen gekomen van de NOS.
LVNL is verantwoordelijk voor het begeleiden van vliegtuigen in het luchtruim en op Nederlandse vliegvelden. Er werken circa 900 mensen, de meesten op Schiphol.
Klachten
In de brief van vier pagina's (lees hier) en tien pagina's met persoonlijke ervaringen worden de klachten van de afdeling Ground Control op een rij gezet. Drie andere afdelingen hebben een soortgelijke brief geschreven.
Een citaat uit de inleiding: "Veel komt terug dat het management de afgelopen jaren geen aandacht heeft gehad voor het torenproces, terwijl we hier met een absolute minimale bezetting een mega-complex veld aan het bedienen zijn".
Waardering
Over het gebrek aan waardering schrijven de opstellers: "Sinds mei zijn we de nummer één luchthaven van Europa, maar blijkbaar is dat niet voldoende om maar enige zichtbare vorm van waardering of wat dan ook positiefs te mogen ontvangen".
Het personeel ergert zich ook aan slechte communicatie en het ontbreken van een planning om het personeelstekort op te lossen. "De maatregelen die tot nog toe genomen zijn hebben de problemen alleen maar groter gemaakt". De onrust op de werkvloer is groot "en neemt dagelijks toe door geruchten en hearsay omdat er totaal niet gecommuniceerd wordt".
In de bijlage nemen medewerkers geen blad voor de mond. Een aantal citaten:
"We werken met onvoldoende spullen op een veel te kleine ruimte met veel te veel mensen."
"Er wordt veel roofbouw gepleegd."
"Het hangt hier echt van amateurisme aan elkaar."
"Er is een onwerkbare situatie ontstaan."
"Er zitten minkukels op posities waar zij niet horen te zitten."
"Ik heb begrepen dat we de zomer 2018 ingaan met minder ground controllers dan de zomer 2017"
"Wel geld voor nieuwe kerstbomen, maar geen geld voor goede draadloze headsets."
"Wij moeten het niet langer pikken, het is klaar."
Een enkeling wijst op mogelijke gevolgen voor de veiligheid. Iemand zegt: "de vraag is niet of het fout gaat maar wanneer". Een ander: "Er ontstaat steeds meer scheiding tussen collega's met verschillende bevoegdheden. Dat dit ten koste gaat van de veiligheid behoeft geen betoog".
LVNL zegt de notitie van het personeel te hebben ontvangen, overigens zonder de bijlage van tien pagina's. Topman Michiel van Dorst wil er niet veel over kwijt, maar in een schriftelijke reactie zegt hij: "Meer operationeel personeel en verdere modernisering van de verkeerstoren hebben prioriteit, daar zetten we vol op in. Begin januari bespreken we samen met medewerkers en bestuur van LVNL hoe we daarnaast verdere verbeteringen aan kunnen brengen in de interne communicatie en de werkomgeving".
'Interne kwestie'
De vereniging van verkeersleiders VNLG kent de documenten ook, maar beschouwt het als een interne aangelegenheid. Namens de VNLG laat Alexander Kruis, zelf verkeersleider, weten dat er constructieve gesprekken gevoerd worden binnen Luchtverkeersleiding Nederland. "Het vervolg daarvan zien wij met vertrouwen tegemoet".
De vereniging benadrukt bovendien, net als de LVNL zelf, dat de veiligheid bij iedereen op één staat en nooit in het geding is geweest. Ze heeft haar leden in een mail opgeroepen niet met de pers te praten.
Geplaatst door V.O.S.
In de brief van 4 pagina's (lees hier).......
Verboden, kan niet op een reguliere manier worden geopend.
De vereniging (VNLG) benadrukt om niet met de pers te praten........
De vuile was wordt binnen opgehangen.
Op zich wel begrijpelijk, maar de samenleving, die recht heeft op veiligheid, is gediend bij meer openheid.
Dat 'het' (een mogelijk ongeluk waarbij 1 of meerdere toestellen zijn betrokken) een keer fout gaat, staat vast.
Alleen, wanneer...........
Dat roepen wij hier in Uitgeest ook al jaren, want er zijn momenten dat er meerdere toestellen tegelijk de landingsbanen aandoen uit verschillende richtingen (oost / west en noordelijk) bij zuidelijke windrichting en dan is het erg druk boven de regio Uitgeest.
De toestellen komen relatief dicht bij elkaar in de buurt.
Maar dat wordt vrijwel altijd afgedaan als gezichtsbedrog en wat weten jullie er nu van?
Echt een ivoren toren, bekleed met goud.
De politiek heeft verzuimd om orde in de 'chaos' te stellen, want dan is het ineens een interne aangelegenheid.
Zo als met diverse zaken die een krachtig optreden noodzakelijk achten in Nederland, behoud de politiek, kilo's boter op haar hoofd.