Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Boze brief Langedijk over vlieghinder Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1230 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
Boze brief Langedijk over vlieghinder Schiphol


Door Arie Bergwerff

LANGEDIJK - Het college van Langedijk stuurt een boze brief naar de Omgevingsraad Schiphol en de Luchtverkeersleiding Nederland (LVLN). Sinds eind mei 2015 loopt de route bij landingen op de Polderbaan over de dorpskernen van Langedijk. ,,Wekelijks krijgen wij als gemeente signalen en klachten binnen. Daarom schrijven we in onze brief: los dit probleem op!’’, aldus wethouder Bert Fintelman.

De LVLN besloot in de lente van 2015 de verkorte aanvliegroute (ARTIP2C) in de nachtelijke uren niet meer te gebruiken. De vliegtuigen werden vanaf dat moment geleid over een route (STIP3B), die pal over de Langedijker kernen loopt. Dat was direct ook het moment dat de klachten bij de gemeente binnenkwamen.

,,We zijn niet zo dat we direct maar aan het klagen slaan maar we krijgen wekelijks signalen door’’, aldus Fintelman. Ook hij wordt regelmatig wakker van het vliegtuiglawaai. ,,De vliegtuigen maken komend vanaf zee een bocht. Dat betekent afremmende motoren en voor ons in Langedijk extra overlast.’’

,,Er is ons eertijds gezegd dat het een tijdelijke verandering van de vastgestelde route was. Het zou een jaar duren, het was een verandering om veiligheidsredenen en het had te maken met ICT-problemen. Er zou voor ons sprake zijn van aanvaardbare hinder’’, aldus Fintelman. ,,Nu horen we dat het nog minimaal tot 2018 kan gaan duren. En denken wij nu, in alle redelijkheid en nuchterheid: komt van uitstel geen afstel?’’

Dus gaat er nu een brief uit. De gemeente dringt er ’met klem’ bij de luchtverkeersleiders op aan dat er spoedig een oplossing gevonden wordt voor deze routeproblemen, zodat niet meer structureel over Langedijk wordt gevlogen. De LVNL krijgt ook mee dat in de tussentijd, wanneer het ’s nachts rustig is, wellicht toch weer de oude route is te gebruiken. ’Die is dan ons inziens veilig, korter en vermijd de bebouwde kommen’.

Bewoners kunnen met klachten terecht bij het Bewoners Aanspraakpunt Schiphol (BAS). Langedijkers hebben echter het gevoel dat hun klachten bij de vele andere klachten op de grote hoop terechtkomen. De wethouder zegt, wat het dossier Schiphol betreft, best wat directer invloed te willen hebben. ,,We laten op dit moment onze stem horen via Alkmaar en via Castricum. Met deze brief richten we ons nu rechtsstreeks tot Schiphol.’’

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Castricum is ook in de aap gelogeerd. Liegen en bedriegen tijdens een voorlichtingsavond mag. het zou ook hier 's nachts slechts om een tijdelijke situatie gaan. EN WAT DOET DE POLITIEK?!

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

* EN WAT DOET DE POLITIEK?! *

Zoals de meeste mensen inmiddels wel weten: paginagroot in de dagbladen laten weten dat i.d.g. in de persoon van Mark Rutte, de politiek bezorgd is over het moraal in Nederland.
Nu, Mark Rutte, moraal begint bij het eerlijk zijn. Het eerlijk zijn over de afspraken die gemaakt zijn t.o.v. de omwonenden van Schiphol. Moraal is ook: er voor zorgen dat de omwonenden zich kunnen ontspannen na een drukke werkdag, en niet dag en nacht in de enorme pestherrie te laten zitten. Moraal is ook: er voor zorgen dat de omwonenden zich veilig kunnen voelen, ook op 60 Km van een luchthaven. Moraal is ook: er voor zorgen dat de omwonenden in een schone lucht kunnen ademhalen.

Mark Rutte weet niet eens wat moraal is.

De luchtvaartsector (Schiphol) in Nederland heeft de regie in handen en de politiek (de VVD [Vlieg Verkeer Doordrukken] ) voorop, vindt het prima omdat de Nederlandse Staat mede-eigenaar is en dus haar zakken vult.

Niet de volledige informatie geven of er omheen draaien is ook liegen, Mark Rutte.
Dat hebben we de afgelopen 4 jaren mogen ervaren.
Nu gaat de overloop-luchthaven Lelystad Airport een rol spelen, ook hier wordt er gelogen en bedrogen.
Want het is geen verlichting van de luchthaven Schiphol in de zin van vermindering in het aantal vliegbewegingen.
Het zal een ordinaire uitbreiding zijn van het totale aantal vliegbewegingen dat zal plaats vinden in de Nederland bv.
Vele andere veel minder belastende industrieën zijn van Nederlandse bodem verdwenen, maar een zwaar belastende industrie, namelijk het vliegverkeer wordt door de Nederlandse Staat ten voeten uit, gefaciliteerd.
Dat is niet alleen asociaal maar ook feitelijk onbegrijpelijk.
Want het aantal mensen dat serieuze gezondheidsklachten ondervinden door het exorbitante vliegverkeer, wordt steeds groter.
Dus moraal en de VVD gaan mijn inziens niet samen.



Geplaatst door liesbeth

@V.O.S. deze reactie graag breed verspreiden, opsturen naar de krant en @allen via sociale media

Geplaatst door Hans

Is het stadium van boze brieven schrijven niet allang gepasseerd? De situatie kan worden vergeleken met de kikker in kokend water zie: woonlab.nl/verhaal_van_de_gekookte_kikker
Hoogste tijd voor hardere acties, wellicht hongerstakingen(?) en meer burgerlijke ongehoorzaamheid!!!

Geplaatst door Peter

Beste Hans,

Hongerstaking zou ik niet aanraden. Dit resulteert in de dood.
Het is overduidelijk, onze democratie wil meer vluchten en meer subsidie voor schiphol en de luchtvaart. Het is gewoon (lang) wachten op betere tijden.

Geplaatst door Hans

Onbegrijpelijk om een afwachtende houding aan te nemen in deze - zonder te overdrijven - levensbedreigende situatie. Alleen al geluidshinder eist vele dodelijke slachtoffers, zo is wetenschappelijk aangetoond. Hieraan wijdde het Parool afgelopen zaterdag nog een groot artikel, waarin ook vlieghinder werd genoemd.
Om over de gevaren van fijnstof en CO2 uitstoot nog maar te zwijgen.