Boze bewoners rond Schiphol te woord staan
SCHIPHOL - Waarom komen nu net al die opstijgende toestellen over mijn huis? Dat wil een bewoonster van Aalsmeer nu wel eens weten. En wanneer stopt de overlast?
Door Frans van den Berg - 14-5-2016, 10:51 (Update 14-5-2016, 16:13)
Daarom belt ze deze maandagochtend met het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol, beter bekend als BAS. Arnoud Vooren staat haar geduldig en langdurig te woord. Ondertussen rinkelen andere telefoons. Meer omwonenden die ook hun beklag willen doen over de vliegtuigen die opstijgen of landen op Schiphol.
Uiteindelijk weet hij het gesprek te beëindigen door haar klacht in het computersysteem in te voeren. „Daarmee is de overlast natuurlijk niet over. Daar hebben wij geen invloed op, maar we kunnen dingen wel uitleggen”, legt Vooren zijn rol uit.
In een kantoorpand op Schiphol, met uitzicht op een deel van de luchthaven, is hij deze maandagochtend om negen uur begonnen. Manager Sandro Broeke is ook al aanwezig. Collega Jane Pronk zou de werkdag beginnen met een bezoek aan de operationele briefing bij de Airside Operations Manager.
Daar worden de laatste bijzonderheden over de gang van zaken op de luchthaven doorgenomen en vooral het baangebruik die dag is van belang voor de medewerkers van BAS. Maar omdat ze vast kwam te zitten in het verkeer, schuift ze even later ook in het kantoor aan en kan meteen aan de bak met alle klagende omwonenden.
Mooi weer
De stroom aan klachten is geen verrassing. „Het is mooi weer, net als de afgelopen dagen. Dan zitten veel mensen in de tuin en staan ramen en deuren open. Dan krijg je altijd meer klachten. Dat zie je ook in de jaarcijfers, met de uitschieters in juli, augustus en september”, laat hij op een van de computerschermen zien.
Arnoud maakt ook veel van de rapporten.
Maar behalve het mooie weer, was er zondag een straffe zuidoosten wind en deze maandagochtend een harde oosten wind. Het gevolg is dat zondag de Aalsmeerbaan de hoofdstartbaan was in plaats van de Polderbaan of de Kaagbaan. En deze maandagochtend is de Buitenveldertbaan de eerste startbaan en de Kaagbaan de eerste landingsbaan.
„Dat is zoveel mogelijk tegen de wind in en het veiligste voor het vliegverkeer. Maar ja, bij de Buitenveldertbaan komen de startende toestellen wel meteen over een dicht bewoond gebied heen. Toestellen die daarna juist richting het westen moeten, maken na de start meteen een bocht en komen dan pal over Aalsmeer heen. Vandaar de klacht van deze bewoonster”, verklaart Vooren.
„Door het uit te leggen hoop je op begrip. Er zijn veel mensen die denken dat ze maar wat aanrommelen op Schiphol. Dat het inzetten van banen willekeur is. Dat is onzin. Er zijn voorkeursbanen, maar het weer is bepalend. Vooral zijwind is een probleem. Daar zijn limieten voor. Daarnaast heeft de luchtverkeersleiding te maken met werkzaamheden aan banen, met dubbel baangebruik in de spitsuren en het omzeilen van buien”, benadrukt hij.
Piloot
Bij het uitleggen van deze hele materie heeft Arnoud Vooren het voordeel dat hij zelf een pilotenopleiding heeft gedaan. Door de crisis kwam hij niet aan de bak, waarna hij bij BAS aan de slag ging. Na een uitstapje bij een adviesbureau is hij nu weer terug bij BAS. Inmiddels heeft hij zijn type-rating voor de Boeing 737, een van de meest gangbare toestellen, gehaald en wil hij graag zijn bureaustoel verruilen voor een plek in de cockpit.
Ondertussen blijft de telefoon maar overgaan in het kantoor. Een bewoner uit Amstelveen die gek wordt van de herrie. Een ander uit het verder gelegen Diemen die niet snapt waarom al die toestellen overkomen. Uitleggen maar weer. „Dat willen die bewoners ook. Daarom bellen ze. De meeste mensen dienen via de website een klacht in of ze spreken na kantoortijd het antwoordapparaat in. Wanneer ze dat willen, bellen we ze ook terug.”
Schelden
Zo netjes als de gesprekken deze ochtend verlopen, is dat niet altijd het geval. „Dagelijks krijg ik ook scheldende mensen aan de lijn. Boosheid door hun onmacht. Soms speelt er meer mee, zoals privéproblemen waardoor iemand opeens meer last heeft van de vliegtuigen. Maar soms hoor je tijdens het gesprek op de achtergrond ook echt de toestellen. Ook dan blijf ik het gewoon aanhoren en uitleggen. Soms is het wel heel heftig. Ik heb eens iemand gehad die drie kwartier schreeuwend en huilend aan de lijn zat. Toevallig had ik die een half jaar later weer aan de telefoon en bood hij zijn excuses aan.”
Overigens worden de zeven medewerkers van BAS ook wel eens bedreigd. De emoties rond geluidsoverlast lopen vaak hoog op, zo is wel duidelijk. Maar heeft klagen wel zin of is BAS, dat wordt gefinancierd door Schiphol en de luchtverkeersleiding Nederland, alleen een pleister op de wonde?
In ieder geval leiden de klachten ieder kwartaal tot uitvoerige rapportages. Manager Broeke: „We doen ook aanbevelingen, zitten aan tafel bij de luchthaven en de luchtverkeersleiding en we wonen de vergaderingen van de Omgevingsraad Schiphol bij. Het is aan betrokkenen om er iets mee te doen. Maar gezien de drukte in het luchtruim is er vrijwel geen speelruimte meer als het gaat om het verschuiven van routes. Probleem is meestal dat dan weer andere bewoners overlast krijgen.”
Geplaatst door V.O.S.
De medewerkers van Bas doen hun werk.
Wat niet klopt, is dat er ook hier aan belangenverstrengeling wordt gedaan.
De Schiphol-group financiert Bas.
De Nederlandse Staat heeft een meerderheidsbelang in de Schiphol-group.
Dus indirect wordt Bas gespekt door de Nederlandse Staat.
De hand die voedt, bijt men niet.
Resumerend kan men stellen dat de sector (de Nederlandse Staat / Schiphol-group / LVLN en Bas) gewoon 1 '' bedrijf '' is met diverse vertakkingen en onderlinge belangen.
Dat de medewerkers van Bas uitleg geven aan geluidsgehinderde omwonenden, is prima maar je hebt er natuurlijk helemaal niets aan, omdat het feit er ligt dat de sector in Nederland alle vrijheid heeft en de burgers mond-dood en doof gemaakt zijn.
Vliegtuigen maken helaas een enorme klere herrie, daar zal geen enkele '' app '' of andere vorm van uitleg iets aan veranderen.
Schiphol is gewoon veel te groot voor een klein land als Nederland en de koppeling tussen Staat en de sector is de grootste crime voor de inwoners.
De Nederlandse Staat en de sector schenden artikel 21 van de Nederlandse grondwet.
Het is een emotionele kwestie