Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Boze bewoners rond Schiphol te woord staan

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1843 
|
 NHD 
thomas_natuur_01-pp.jpeg

SCHIPHOL - Waarom komen nu net al die opstijgende toestellen over mijn huis? Dat wil een bewoonster van Aalsmeer nu wel eens weten. En wanneer stopt de overlast?
Door Frans van den Berg - 14-5-2016, 10:51 (Update 14-5-2016, 16:13)

Daarom belt ze deze maandagochtend met het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol, beter bekend als BAS. Arnoud Vooren staat haar geduldig en langdurig te woord. Ondertussen rinkelen andere telefoons. Meer omwonenden die ook hun beklag willen doen over de vliegtuigen die opstijgen of landen op Schiphol.

Uiteindelijk weet hij het gesprek te beëindigen door haar klacht in het computersysteem in te voeren. „Daarmee is de overlast natuurlijk niet over. Daar hebben wij geen invloed op, maar we kunnen dingen wel uitleggen”, legt Vooren zijn rol uit.

In een kantoorpand op Schiphol, met uitzicht op een deel van de luchthaven, is hij deze maandagochtend om negen uur begonnen. Manager Sandro Broeke is ook al aanwezig. Collega Jane Pronk zou de werkdag beginnen met een bezoek aan de operationele briefing bij de Airside Operations Manager.

Daar worden de laatste bijzonderheden over de gang van zaken op de luchthaven doorgenomen en vooral het baangebruik die dag is van belang voor de medewerkers van BAS. Maar omdat ze vast kwam te zitten in het verkeer, schuift ze even later ook in het kantoor aan en kan meteen aan de bak met alle klagende omwonenden.
Mooi weer

De stroom aan klachten is geen verrassing. „Het is mooi weer, net als de afgelopen dagen. Dan zitten veel mensen in de tuin en staan ramen en deuren open. Dan krijg je altijd meer klachten. Dat zie je ook in de jaarcijfers, met de uitschieters in juli, augustus en september”, laat hij op een van de computerschermen zien.
Arnoud maakt ook veel van de rapporten.

Maar behalve het mooie weer, was er zondag een straffe zuidoosten wind en deze maandagochtend een harde oosten wind. Het gevolg is dat zondag de Aalsmeerbaan de hoofdstartbaan was in plaats van de Polderbaan of de Kaagbaan. En deze maandagochtend is de Buitenveldertbaan de eerste startbaan en de Kaagbaan de eerste landingsbaan.

„Dat is zoveel mogelijk tegen de wind in en het veiligste voor het vliegverkeer. Maar ja, bij de Buitenveldertbaan komen de startende toestellen wel meteen over een dicht bewoond gebied heen. Toestellen die daarna juist richting het westen moeten, maken na de start meteen een bocht en komen dan pal over Aalsmeer heen. Vandaar de klacht van deze bewoonster”, verklaart Vooren.

„Door het uit te leggen hoop je op begrip. Er zijn veel mensen die denken dat ze maar wat aanrommelen op Schiphol. Dat het inzetten van banen willekeur is. Dat is onzin. Er zijn voorkeursbanen, maar het weer is bepalend. Vooral zijwind is een probleem. Daar zijn limieten voor. Daarnaast heeft de luchtverkeersleiding te maken met werkzaamheden aan banen, met dubbel baangebruik in de spitsuren en het omzeilen van buien”, benadrukt hij.
Piloot

Bij het uitleggen van deze hele materie heeft Arnoud Vooren het voordeel dat hij zelf een pilotenopleiding heeft gedaan. Door de crisis kwam hij niet aan de bak, waarna hij bij BAS aan de slag ging. Na een uitstapje bij een adviesbureau is hij nu weer terug bij BAS. Inmiddels heeft hij zijn type-rating voor de Boeing 737, een van de meest gangbare toestellen, gehaald en wil hij graag zijn bureaustoel verruilen voor een plek in de cockpit.

Ondertussen blijft de telefoon maar overgaan in het kantoor. Een bewoner uit Amstelveen die gek wordt van de herrie. Een ander uit het verder gelegen Diemen die niet snapt waarom al die toestellen overkomen. Uitleggen maar weer. „Dat willen die bewoners ook. Daarom bellen ze. De meeste mensen dienen via de website een klacht in of ze spreken na kantoortijd het antwoordapparaat in. Wanneer ze dat willen, bellen we ze ook terug.”
Schelden

Zo netjes als de gesprekken deze ochtend verlopen, is dat niet altijd het geval. „Dagelijks krijg ik ook scheldende mensen aan de lijn. Boosheid door hun onmacht. Soms speelt er meer mee, zoals privéproblemen waardoor iemand opeens meer last heeft van de vliegtuigen. Maar soms hoor je tijdens het gesprek op de achtergrond ook echt de toestellen. Ook dan blijf ik het gewoon aanhoren en uitleggen. Soms is het wel heel heftig. Ik heb eens iemand gehad die drie kwartier schreeuwend en huilend aan de lijn zat. Toevallig had ik die een half jaar later weer aan de telefoon en bood hij zijn excuses aan.”

Overigens worden de zeven medewerkers van BAS ook wel eens bedreigd. De emoties rond geluidsoverlast lopen vaak hoog op, zo is wel duidelijk. Maar heeft klagen wel zin of is BAS, dat wordt gefinancierd door Schiphol en de luchtverkeersleiding Nederland, alleen een pleister op de wonde?

In ieder geval leiden de klachten ieder kwartaal tot uitvoerige rapportages. Manager Broeke: „We doen ook aanbevelingen, zitten aan tafel bij de luchthaven en de luchtverkeersleiding en we wonen de vergaderingen van de Omgevingsraad Schiphol bij. Het is aan betrokkenen om er iets mee te doen. Maar gezien de drukte in het luchtruim is er vrijwel geen speelruimte meer als het gaat om het verschuiven van routes. Probleem is meestal dat dan weer andere bewoners overlast krijgen.”

Bekijk bericht op "NHD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De medewerkers van Bas doen hun werk.
Wat niet klopt, is dat er ook hier aan belangenverstrengeling wordt gedaan.
De Schiphol-group financiert Bas.
De Nederlandse Staat heeft een meerderheidsbelang in de Schiphol-group.
Dus indirect wordt Bas gespekt door de Nederlandse Staat.

De hand die voedt, bijt men niet.
Resumerend kan men stellen dat de sector (de Nederlandse Staat / Schiphol-group / LVLN en Bas) gewoon 1 '' bedrijf '' is met diverse vertakkingen en onderlinge belangen.

Dat de medewerkers van Bas uitleg geven aan geluidsgehinderde omwonenden, is prima maar je hebt er natuurlijk helemaal niets aan, omdat het feit er ligt dat de sector in Nederland alle vrijheid heeft en de burgers mond-dood en doof gemaakt zijn.

Vliegtuigen maken helaas een enorme klere herrie, daar zal geen enkele '' app '' of andere vorm van uitleg iets aan veranderen.
Schiphol is gewoon veel te groot voor een klein land als Nederland en de koppeling tussen Staat en de sector is de grootste crime voor de inwoners.

De Nederlandse Staat en de sector schenden artikel 21 van de Nederlandse grondwet.









Het is een emotionele kwestie

Geplaatst door Anoniem

LS, allereerst excuses voor anoniem, maar anders wordt mijn huis onverkoopbaar.
V.O.S. En wanneer maken wij - de gedupeerden - eens een echte vuist? Wat is daarvoor nodig? Hoeveel jaren moeten we blijven melden/klagen tot er beweging in komt dat politiek Den Haag in gaat zien dat dit zo langer niet langer kan? De levens van bewoners tot >60 km. van Schiphol worden geruineerd door Schiphol. Ik voel zo'n grote onmacht tegen dit politieke geweld. Welke partij kan ons - bewoners - echt helpen?

Geplaatst door Jaap

In haar boek “Schone schijn” beschrijft Eveline Lubbers de smerige streken in de strijd tussen burgers en bedrijven zoals Shell, Philip Morris, en Mc Donalds. Naast streken zoals intimidatie, infiltratie, sponsoring en greenwash noemt zij ook de dialoog. Ik citeer “Als het bedrijf met iedereen in gesprek gaat, wekt dat vertrouwen. Volgens analisten is de dialoog momenteel de belangrijkste coöptatietactiek (de oppositie bij de bedrijfsactiviteiten betrekken) van bedrijven om het verzet tegen hun activiteiten te overwinnen. Deze aanpak werkt volgens het verdeel-en-heersprincipe.” Einde citaat. Of de ORS en het BAS hier sprekende voorbeelden van zijn, laat ik graag aan u over.

Geplaatst door Anoniem

Jaap je hebt helemaal gelijk. Je verwoordt exact mijn idee na het lezen van dit artikel. "Ga met de bewoners in gesprek, en leg uit", ... alsof dat de terreur goed praat. Vandaag was weer een ongelooflijke klote (excuser le mot) dag met heel veel vliegtuigen. Ik ben vanavond naar Egmond gevlucht om daar vanaf het strand en later een terras de vliegtuigen in de verte over Castricum/Limmen te zien draaien. Ik voel zo'n enorme boosheid en onmacht tegen onze overheid, tegen Schiphol. Alles draait om het geld. Het is nu net 00.30 uur geweest, iedereen in Nederland mag rustig slapen behalve hier. Het is mooi weer, ik liep nog even een rondje rond het huis en weer zo'n klote vliegtuig veel te laag over alsof er niemand onder woont. Gelukkig ben ik een aantal weken per jaar in het buitenland. Ik heb de hoop verloren op nog een normaal leven onder de Polderbaan.

Geplaatst door Wobbe

Dat eeuwige bagatellizeren van de overlast door die PR–boys, met de suggestie als zouden de mensen vooral klagen als ze met mooi weer buiten zitten te barbecueën, begint me ook goed de keel uit te komen.
Ik zit noodgedwongen vrijwel het hele jaar — ook op warme dagen — met de dubbele ramen gesloten en nog wordt ik gek van die koleireherrie van hun broodheer.

Geplaatst door Wobbe

"Soms speelt er meer mee, zoals privéproblemen waardoor iemand opeens meer last heeft van de vliegtuigen. Maar soms hoor je tijdens het gesprek op de achtergrond ook echt de toestellen."

Die hautaine opstelling van die gast; het is echt te min voor woorden.

Geplaatst door anoniem

Persoonlijk heb ik redelijk goede ervaringen met BAS. De medewerkers zijn over het algemeen bijzonder begripvol en sympathiek. Ook doet men echt zijn best om op alle mogelijke vragen antwoord te geven.'
Er zijn ook wel verschillen van inzicht heb ik ontdekt,met name over de oorzaak van de overlast. Maar dat is onvermijdelijk.

Het moet voor de medewerkers ook niet erg leuk zijn,de hele dag de ellende aanhoren. Je zou er zelf bijna depressief van worden.
Waar de bedrijgingen vandaan komen kan ik dan ook niet voor 100% begrijpen,al zie ik wel dat de ergenis enorm hoog kan oplopen,ook bij myself. Bas is wel de laatste die schuldig is aan de overlast.
Voor mij is dit forum de ideale uitlaatklep. Niemand heeft er verder last van.
Nu ja,dat hoop ik dan maar.

Geplaatst door anoniem

In reactie op anoniem. Niemand op dit forum is op zoek naar een uitlaatklep. Wij - ik denk niemand uitgezonderd - willen ons normale leven terug. Ik ben in Castricum komen wonen, ver voor de komst van de Polderbaan en toen de duinen nog als stiltegebied werden aangemerkt. Niets rechtvaardigt dat je leefomgeving zo in de zware herrie wordt gezet. Als je pech hebt, de hele dag zwaar gegrom van vliegtuigen alsof het oorlog is. Vliegtuigen vliegen op 750 mtr. hoogte over alsof er niemand onder woont. 's nachts alles over ons heen omdat men geen oplossing kan vinden (die wel belooft is). Nog los van de milieuverontreiniging en het gevaar dat er iets mis kan gaan. Een overheid hoort haar inwoners te beschermen, maar het is net als met Groningen waarbij rapporten aantonen dat er nietsontziend met bewoners wordt omgegaan. Alles voor de economie. Lelystad komt er straks bij. 37 JSF in Volkel en Leeuwarden. Het is gewoon totale waanzin waaraan we worden blootgesteld.