Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Boze Amerikaanse vrachtvlieger wil straf voor Schiphol en KLM

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1391 
|
 NH nieuws 
Air_Bridge_Cargo_hvs.JPG

De Amerikaanse vrachtmaatschappij Kalitta Air is woedend dat haar start- en landingsrechten op Schiphol zijn afgepakt. Zo boos zelfs dat de maatschappij uit Detroit het Amerikaanse ministerie van transport heeft verzocht meerdere sancties op te leggen.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Die sancties komen wat Kalitta Air betreft voor rekening van de Nederlandse staat, Schiphol en Airport Coordination Netherlands, meldt Air Cargo World. De maatschappij is het er niet mee eens dat de slotcoördinator op Schiphol de start- en landingsrechten van de maatschappij heeft ingetrokken. Kalitta Air zou zich niet voldoende aan de afgesproken slottijden hebben gehouden, met het risico haar aankomst- en vertrektijden te verliezen. Die rechten zijn dus nu afgenomen.

Vanwege de schaarste in start- en landingsrechten, moeten luchtvaartmaatschappijen 80 procent van hun toegekende slots gebruiken. Doen ze dat niet, dan is het mogelijk dat zo'n slot - het recht om binnen een bepaalde tijd te vertrekken of aan te komen op Schiphol - wordt afgenomen en toegekend aan een andere maatschappij die er wel gebruik van maakt.

Het aanvragen of terugkrijgen van start- en landingsrechten op Schiphol is momenteel vrijwel onmogelijk. De luchthaven zit aan het maximale aantal vliegbewegingen van 500.000 per jaar en het is nog onduidelijk hoeveel, maar vooral óf er na 2020 vluchten bij mogen komen. Het maandenlange overleg binnen de Omgevingsraad Schiphol is daarover afgelopen woensdag op niets uitgelopen.

Discriminatie


Volgens de aanklacht was Kalitta Air tot voor kort de enige Amerikaanse cargomaatschappij die vracht vervoerde tussen de VS en Nederland, met twee wekelijkse vluchten van en naar New York. De airline noemt het afnemen van de slots "schadelijk en discriminerend" en heeft het Amerikaanse ministerie van Transport gevraagd maatregelen te nemen tegen Nederland, Schiphol en de slotcoördinator.

Als het aan Kalitta Air ligt moeten de landingsrechten van Nederlandse vrachtvluchten naar de Verenigde Staten als straf worden ingetrokken, zolang de cargomaatschappij niet naar Schiphol mag vliegen. Zo'n sanctie zou dan alleen gevolgen hebben voor KLM en dochtermaatschappij Martinair hebben. De andere Nederlandse airlines vliegen niet met cargovliegtuigen.

Oneerlijke concurrentie in voordeel van KLM


Kalitta Air meent ook dat KLM en Transavia zich ook niet aan de strenge slotregels van Schiphol hebben gehouden, maar dat zij gespaard zijn gebleven. Het intrekken van de rechten van Kalitta is dan ook volgens de maatschappij opzettelijk gedaan om KLM en cargomaatschappij Martinair te bevoordelen.

Bekijk bericht op "NH nieuws"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Dit zou een serieus probleem kunnen worden. Voor de vrachtvluchten uit rusland heeft men uiteindelijk een oplossing gevonden,met de russen moet je niet spotten. Maar hetzelfde geld misschien nog wel sterker voor de amerikanen,dus ook hier zal er wel een oplossing komen denk ik. Het is wel duidelijk dat het nederlandse luchtvaart beleid aan zijn grenzen zit,niet alleen dit ook bij lelystad zitten internationale afspraken de wensen van de nederlandse sector in de weg. Het huidige beleid lijkt dan ook niet houdbaar voor de toekomst.

Geplaatst door Annelie uit Amstelveen

Het dossier Schiphol is eerst nog een wondje maar begint lamgzaam een rottende etterende zweer te worden die heel het land infecteert. Jarenlang groeibeleid...is er nou nooit iemand in de regering geweest die ook de eventuele gevolgen van dit beleid eens in kaart heeft gebracht? Leiderschap is een schaars goed...

Geplaatst door M. uit Heemskerk

Nederland finacieel naar de kloten en nachtrust naar de kloten, bedankt VVD.

Ik zou blij zijn als KLM niet meer naar Amerika mag. Wat een herrie weer vandaag van dat opstijgen met zoveel kerosine aanboord. Het moet een keer afgelopen zijn.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Vanmorgen 08:10 kwam katilla overvliegen op 1200 mtr met een 747 ........
Zondag naar de ratsemedee! Dus donder maar lekker op katilla met die grote Amerikaanse schreeuwbek of sleep shithol zo snel mogelijk voor de rechter en claim miljarden.
Ga aub lekker allemaal failliet zsm !

Geplaatst door Annelie uit Amstelveen

...hoogstwaarschijnlijk gaat ‘s werelds grootste kontlikker Rutte (onlangs nog gezellig handenschuddend met discriminatie en intimidatie kopstuk Bolsonaro) ons Nederlanders weer met een gluiperige glimlach op zijn kop op de offertafel leggen. Want ‘zijn’ economie, zijn paradepaardje, mag geen gevaar lopen. De economie is het verwendste jongetje van de klas en Rutte loopt hijgend achter hem aan. Ik vrees het ergtse, we weten, zoals carabetier Lebbis zo mooi zei in zijn show ‘helemaal niet wat ze daar aan het bespreken zijn in die kamertjes, maar ik vertrouw ze niet’.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Ik zie die US 747’s liever gaan dan komen maar ze hebben in dit geval mbt het voortrekken van KLM wel 100% gelijk.
In de BV Nederland vindt men het heel normaal om de 1 te pakken, meestal de burgers en de ander zoals KLM te bevoordelen. Zie ook de hele issue Lelystad. Dat houdt geen stand in een Europese rechtsstaat.
Ik sta te juichen als de Amerikanen het corrupte KLM en Schiphol een zware klap toebrengen. Een zoveelste smet op het corrupte BV Nederland. Lelystad gaat ook niet van de grond komen omdat men simpelweg niet de regels van mededinging wil hanteren maar liever hun subjectieve voortrekken wil uitvoeren. Prachtig zo’n ongebruikt vliegveldmuseum daar in de polder. Ik gaer dan zoveel mogelijk heen. Dat het ons maar heel lang mag herinneren aan de corrupte CDA VVD en BV Nederland.