Boxtel baalt van herrie luchthaven Eindhoven: ‘Minder vlieghinder’

Door Domien van der Meijden
BOXTEL - Ze hebben een pittige opdracht op papier gezet. Vijf van de acht politieke partijen in Boxtel willen dat er in het luchtruim boven Boxtel, Liempde, Esch en Lennisheuvel minder herrie wordt geproduceerd door vliegtuigen die koersen op de luchthaven van Eindhoven. Maar het is een weerbarstig verhaal, met ingewikkelde geluidscontouren en -normen.
Combinatie95, SP, PvdA/GroenLinks, CDA en D66 willen dat Boxtel de druk op de ketel houdt als het gaat om het verminderen van lawaai van vliegtuigen die op Eindhoven Airport vertrekken en landen én die daarbij lawaai in het Boxtelse luchtruim veroorzaken.
Weldra gaat na corona de boel verder van het slot en wordt er weer veel gevlogen vanaf Eindhoven
Rinze van der Veen, SP Boxtel
Rinze van der Veen (SP) moet het toegeven: ,,De laatste twee jaar is het door corona veel minder druk in het luchtruim boven Boxtel. Maar weldra gaat alles weer van het slot en vliegen ze weer volop vanaf Eindhoven. Wij krijgen als politieke partijen van inwoners al jaren klachten over geluid van Eindhoven Airport. Mijn college Eric van den Broek kaartte die overlast in 2008 al aan. En het is niet beter geworden.”
Boxtelaren klagen overigens niet alleen over de luchthaven Eindhoven. Ook over militaire vluchten van de Hercules, helikopters en prive-vliegtuigjes. Een aantal haalt daarbij ook de geluidsoverlast aan van het drukke treinverkeer en de volle A2. Aan alle kanten wordt Boxtel zo belaagd door geluid.
Vijftien procent
Verder over luchthaven Eindhoven: Ter illustratie noemt Van der Veen dat afspraken over geluidsnormen en overlast van vliegverkeer in 2014 op papier kwamen staan. ,,En in 2019 bleek dat de norm van 2014 met zeker vijftien procent is overschreden. En dan houden ze daarna de cijfers van 2019 maar aan. Slecht gedrag wordt zo beloond. Dat moet een keer ophouden.”
Bovendien, en dat onderwerp noemt ook Mirjam Bemelmans (PvdA/GroenLinks), is er een discussie gaande over het voortbestaan van Maastricht Aachen Airport (MAA). Bij dat vliegveld moet jaarlijks een berg geld bijgelegd worden en er zijn veel vluchten met vracht die buiten provincie Limburg worden afgeleverd. Er is ook veel onderhoud aan de luchthaven nodig de komende tijd. ,,Als dit vliegveld sluit, zou Eindhoven wel eens kunnen groeien. Meer vluchten, grotere vliegtuigen. Daar maken we ons grote zorgen over", zegt Van der Veen namens de vijf partijen.
Alert blijven
Stefan de Nijs (Combinatie95) vult aan: ,,Ik mag hopen dat Boxtel meepraat in de overlegstructuren over Eindhoven Airport en dat daar aandacht blijft voor geluidsoverlast. Maar ook dat we alert blijven over mogelijke verandering van vertrek- en aanvliegroutes. Dat die niet allemaal boven Boxtel, Esch, Liempde en Lennisheuvel terecht komen in de toekomst.”
Geen goed idee
Via een motie willen de vijf partijen het Luchthaven Eindhoven Overleg, waar de provincie, Eindhoven en de randgemeenten samen de luchthaven praten over geluidscontouren en normen, strak blijven houden aan oude afspraken uit 2014. De Boxtelse wethouder Désiré van Laarhoven vindt dat geen goed idee.
Bom onder LEO
Van Laarhoven: ,,Er ligt nu een plan op tafel om een nieuwe milieu-effectrapportage te maken. Die gaat niet alleen over geluidsnormen en -contouren, maar ook over klachtenafhandeling, nieuwe klimaatdoelen en over elektrische vliegtuigen in de toekomst. Dat biedt een veel breder pakket aan mogelijkheden. Daarom wil ik de motie niet omarmen om vast te houden aan afspraken uit 2014. Dat zou een bom kunnen leggen over het hele LEO-overleg en dan zijn we verder van huis.”
De vijf partijen overwegen nu bij de volgende raadsvergadering een andere opdracht (motie) aan het college van Boxtel mee te geven. Met als insteek een motie die randgemeente Son en Breugel heeft ingediend. Die motie gaat minder ver, maar dringt er wel op aan dat met LEO nadrukkelijk gesproken wordt over het nakomen van eerder gemaakte afspraken over geluid.