Boven de regio hangt een alarmerende toekomst in de lucht; oud-wethouder Wil Spaanderman (Uitgeest)
Door Ton de Lange
UITGEEST - Het liep af met een sisser, maar wát als het in 2012 met die twee vliegtuigen wél totaal fout was gegaan boven zijn dorp? Die vraag laat toenmalig Uitgeest-wethouder Wil Spaanderman (73) niet los.
Vrijdag is het acht jaar geleden dat er boven Uitgeest een ’bijna-botsing’ was tussen een KLM-vliegtuig en een toestel van Garuda Indonesia. De Tweede Kamer debatteert op 16 december over de Luchtvaartnota.
De efficiency ging op die 13e november voor: de luchtverkeersleiding week van de regels af om in kortere tijd meer vliegtuigen te laten landen op Schiphol. Dat kan als ze een tijdje uit één richting aanvliegen, maar zo ging het niet. Gevolg: een KLM-vliegtuig kwam te dicht bij een Garuda-toestel. In plaats van ruim twee kilometer bleef er slechts 1100 meter tussen beide. Ook vlogen ze even hoog, terwijl er een hoogteverschil van 300 meter moet zijn. De luchtverkeersleider verontschuldigde zich bij de KLM-piloot.
1 Het is heisa van jaren terug, u bent al lang geen wethouder meer: waarom nog steeds de tanden erin?
Omdat het om de veiligheid van burgers gaat, en daar ben ik er hier in het dorp één van. Als wethouder - van 2012 tot eind 2015 - ben ik later betrokken bij het Alders-overleg. Ik vertegenwoordigde de gemeenten in de IJmond, BUCH en Alkmaar. Het begrip ’veiligheid’ heb ik op de agenda kunnen plaatsen, naast de hinderbeperkende maatregelen. Nu ben ik bestuurslid van Platform Vlieghinder Kennemerland en zit ik in de Omgevingsraad Schiphol.
Ik word ook dagelijks herinnerd aan het Schipholdossier. Reden: de bocht boven Uitgeest. Uit het westen draaien de vliegtuigen boven de woonkern van Uitgeest in naar de Polderbaan en dat op zo’n 600 meter. Dit is niet eenmalig, het begint ’s nachts, met overdag zo’n 5 pieken.
2 Sinds corona is het niet druk boven Uitgeest. Leidt dit tot nieuw inzicht?
Over de drukte: vorig jaar in de week 3-11 november 2228 vluchten, nu 837 vluchten. Afgelopen dinsdag-woensdag in 24 uur 183 vluchten, een jaar geleden 615. ’Dankzij’ corona is de rust weergekeerd. Maar nieuw inzicht? Nou nee, ’groei’ blijft het uitgangspunt. In de Luchtvaartnota 2020-2050 wordt slechts een keer het woord ’krimp’ genoemd. Er is heel veel kritiek, meer dan 140 zienswijzen zijn ingediend.
3 Kunt u enkele voorbeelden geven van de kritiek?
Met name dat men voorbijgaat aan de coronacrisis en dat er onvoldoende maatregelen in staan om klimaat en milieu te beschermen. En natuurlijk dat alleen maar uitgaan van groei: gemiste kans. De minister wil het echter dit jaar door de Tweede Kamer hebben.
4 Hoe zit de toekomst eruit voor uw eigen regio?
Alarmerend. In het huidige plan combineert men een glijvluchtlanding met een ’buizenroute’ van 3-4 km breed. Dan is er op bepaalde plekken minder hinder, maar elders juist enorme intensivering van geluid én aantasting van het milieu. Als die route Castricum-Limmen-Uitgeest wordt, dan ontstaat een onleefbare situatie die een enorme impact heeft op het leefklimaat hier en de gezondheid.
Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest
Inderdaad wil men met zgn. ‘optimale vaste routes’ de hinder in aantallen verkleinen, maar met als gevolg dat velen in een continu voortdurende en totaal ongezonde herrie komen te zitten. Onze regio zal dat zeker gaan merken. De druk op de Polderbaan wordt nu al geleidelijk verhoogd ten gunste van de Zwanenburgbaan, die nu minder wordt gebruikt. ‘Uitgeest-Castricum-Limmen-Assendelftbaan’ zou een betere naam zijn.
Wilt u voor een rijke Chinese of Amerikaanse aandeelhouder of de aandelen van de Nederlandse en Franse staat als tweederangsburger worden behandeld, wiens gezondheid mag worden opgeofferd ten gunste van anderen? Of voor het extravagante salaris van lieden als Benschop of Elbers? Ik niet!
In mijn cursusdeel ‘Lden voor gevorderden’ zal ik u binnenkort in detail uitleggen hoe deze sector op slinkse wijze zich op het gebied van lawaaiproductie voor zichzelf een uitzonderingspositie heeft gecreëerd, waar steeds meer mensen last van gaan krijgen.