Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Botsing vliegtuig en drone steeds dichterbij

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 66 
|
 ad.nl - 03-09-2019 
partin_pix3+.jpg

Door Carla van der Wal

Het risico op botsingen tussen drones en vliegtuigen neemt toe. Afgelopen jaar kropen al meerdere passagiersvliegtuigen en traumahelikopters door het oog van de naald, bij bijna-aanvaringen.

,,Als het zo doorgaat, is het een kwestie van tijd voordat er ongelukken gebeuren’’, zegt plaatsvervangend Inspecteur-Generaal Frank van Diepenbeek van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Uit een nieuw rapport van de organisatie blijkt dat er steeds meer drones zijn die ook nog eens hoger vliegen en vaker worden waargenomen in de buurt van vliegvelden. Het risico op botsingen neemt daardoor toe.

In 2018 ging het zeven maal op het nippertje goed in het luchtruim tussen vliegtuigen en drones: vijf keer was er een bijna-botsing met een passagiersvliegtuig en twee keer met een privé-vliegtuig. Daarnaast ontving het Analyse Bureau Luchtvaart (ABL) in 2018 vijf meldingen over ambulancehelikopters die hinder ondervonden van in de buurt vliegende drones. Niet eerder werd er zo vaak aan de bel getrokken.

Vooral Schiphol blijkt een populaire plek om met een drone ‘rond te kijken’. Vooral daar worden ze gezien bij landingsbanen of tijdens het opstijgen en dalen van vliegtuigen.

Drones werden zelfs gespot op een hoogte van zo’n drie kilometer, terwijl het wettelijk is toegestaan tot 120 meter te vliegen. Van Diepenbeek: ,,In Rusland was pas nog een incident waarbij vogels terecht kwamen in beide motoren van een vliegtuig. Daaruit blijkt dat de gevolgen van een botsing met een drone ook groot kunnen zijn.’’ Het vliegtuig moest een noodlanding maken in een maïsveld, waarbij minstens 23 gewonden vielen.

In zo’n vier op de vijf gevallen zijn bij de incidenten huis-tuin-en-keuken-drones betrokken waarmee mensen voor hun plezier vliegen, bijvoorbeeld om foto’s en filmpjes te maken. Inmiddels vliegen er daarvan naar schatting meer dan 100.000 rond. Ook het aantal professionele drones neemt toe, daarvan zijn zo’n 1900 geregistreerd, maar het aantal incidenten die professionals melden bij het ABL blijft ongeveer gelijk en schommelt tussen de tien en vijftien per jaar.

Bekijk bericht op "ad.nl - 03-09-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door M. uit Heemskerk

Toch raar dat we een wet hebben waarbij het luchtruim van vervuilende herriebakken is waarvan 70% uit pretvluchten bestaat en ondertussen heel Nederland begint in te nemen. De elektrische drones zijn een stuk stiller en stoten niks uit en dumpen al helemaal geen kerosine. Het is oneerlijk dat LVNL naar de gesubsidieerde luchtvaart sector teveel luistert en de politiek op een kompleet verkeerd spoor zet.
Met veilige drones valt veel te behalen, het zal echt een toevoeging zijn aan de economie en minder belastend zijn voor het milieu dan de Boeings.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.