Boeren mengen zich in strijd tegen Schiphol
Op aanraden van vakorganisatie LTO Noord sturen boeren massaal een zienswijze in op de stikstofvergunningen voor Schiphol en Lelystad. Zij eisen gelijke behandeling.
“Ik heb een veehouderijbedrijf en word geconfronteerd met allerlei maatregelen om de stikstofuitstoot te beperken. Tegelijkertijd wordt er alles aan gedaan om Schiphol en vliegveld Lelystad ruim baan te geven. Dat is niet rechtvaardig: iedereen in Nederland moet gelijk worden behandeld.”
De boeren noemen het ‘opmerkelijk’ dat Schiphol überhaupt niet over een stikstofvergunning beschikt. “Provincies en gemeenten wijzen ons er al jaren op dat we zo’n vergunning nodig hebben. Het is bijzonder dat dit bij Schiphol niet is gebeurd.”
‘Niet geloofwaardig’
De veehouders hekelen in hun brief het feit dat Schiphol 2008 als referentiejaar mag gebruiken terwijl zijzelf worden terugverwezen naar 1994. “Sinds de jaren ’90 is het vliegverkeer enorm gegroeid. Ondanks dat zou 2008 het meest beperkende besluit zijn. Dat is niet geloofwaardig, ook omdat een deel van de stikstofruimte ook nog wordt gebruikt om Lelystad te openen.”
LTO Noord en de leden zijn dan ook van mening dat als Schiphol het jaar 2008 als referentiedatum mag gebruiken, dat ook voor de boeren moet gelden.
Vervuilende vliegtuigen
Als de LTO’ers een vergunning aanvragen moeten ze uitgaan van de laagst gerealiseerde capaciteit. Bij Schiphol worden nota bene geluidscontouren gebruikt om de stikstofruimte te claimen. “Daarbij wordt ook nog eens uitgegaan van de meest vervuilende vliegtuigen om dit maximaal op te rekken.”
De boeren stellen dat als zij hun aanvragen ook mochten baseren op een geluidscontour uit het verleden, zij nog alle stikstofruimte beschikbaar zouden hebben.
LTO: “Wij vinden dat er met twee maten wordt gemeten en dat er ook bij Schiphol moet worden uitgegaan van de feitelijk gerealiseerde capaciteit.”